Dan hadden ze beter een mobiele versie kunnen maken met microtransacties, en de hoofdgames juist vol content houden zoals hun fanbase gewend is.
Nu maken ze zoiezo één partij boos, maar ik ben in ieder geval blij dat er wel duidelijke reacties vanuit de community blijven komen.
Ik hou hier gewoon niet van. Als je al je hele leven lang de industrie ondersteunt en veel games koopt, dat wil je niet opeens gaan betalen voor dingen die vroeger gratis waren.
Naar mijn mening worden mensen het DLC aspect van games een beetje zat. Natuurlijk zijn er grote uitbreidingspakketten die het geld waard zijn, maar daar tegenover staan vele honderden games met content waar publishers (die dit pushen omdat hun investeerders op de korte termijn winsten willen terugzien) zich voor zouden moeten schamen.
De industrie klaagt constant dat gamers slechts voor korte tijd bij één game blijven, maar ze forceren gamers wel tegelijkertijd om steeds maar weer geld voor neer te leggen. De economie gaat al niet goed, en dan moet je ook nog eens 60 voor een game neerleggen, en dan over een aantal maanden ook nog eens 30-60 euro wil je online bij kunnen blijven.
Natuurlijk zijn het bij Dead Space 3 vooral unlocks, maar alsnog, 41 euro aan DLC, dag 1, daar word ik gewoon geïrriteerd door. Voor mij voelt het aan alsof ze hardop in mijn gezicht roepen "Bedankt voor uw aankoop, helaas is uw game incompleet, hier kunt u meer geld aan ons besteden:".
Dat je bij een mobiele game van 1-5 euro later nog eens een paar kwartjes kan neerleggen voor extra content is prima, maar omdat dat werkt betekent dat niet dat je opeens bij een game van 60 euro, nog eens meer dan de helft van die prijs aan DLC moet gaan aanbieden, dat komt gewoon schofterig over.
Geef gamers zoals vroeger lekker veel content, behandel ze als een klant die net geld voor jouw product heeft neergelegd in plaats van een koe die je schandeloos kan blijven uitmelken, luister naar feedback en geef de klant vervolgens content die ze willen. Maarja dan moeten publishers games de kans geven om over een langere termijn hun publiek te vinden en hun geld terug te verdienen, en dat durven/mogen ze niet.
Ik vind het gewoon jammer dat de industrie al heel lang niet zo goed loopt (op een aantal monopolie-hebbende bedrijven na) en dat ze dan niet van koers veranderen. En dan juist EA, hun marktwaarde gaat al jaren gigantisch achteruit, en in plaats van te veranderen pushen ze de dingen die gamers afstoten juist extra hard.
Minder schandeloze DLC, lagere budgetten en redelijkere deadlines, een betere relatie met de klant, meer focus op player feedback en er voor zorgen dat een koper een betere ervaring heeft dan een piraat. Dat is naar mijn mening wat de industie nodig heeft.
Hopelijk veranderd het ooit, er gaan tegenwoordig zoveel goede publishers en developers kapot door dit soort strategieën, zou zonde zijn als dit zo door gaat.
Gewijzigd door FloriX op 02-02-2013 om 18:28