Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Oktober 2020 
(2) 
(0) 
(0) 
27 Oktober 2020 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Oktober 2020 
(4) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
25 Oktober 2020 
(6) 
24 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
23 Oktober 2020 
(16) 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
22 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
20 Oktober 2020 
(19) 
(0) 
(5) 
(5) 
(0) 
(2) 
(1) 
19 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(5) 
(4) 
18 Oktober 2020 
(0) 
17 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(2) 
(11) 
(4) 
16 Oktober 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2020 
(6) 
(5) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(13) 
14 Oktober 2020 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(3) 
13 Oktober 2020 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
12 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
11 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Oktober 2020 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2020 
(18) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2020 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
07 Oktober 2020 
(10) 
Cloudpunk
The Outer Worlds
FIFA 21
Let's Sing Presents Queen
First View:

Dead Space 3


Door Joni Philips op 12-11-2012 om 12:06
Bron: Gamed

Jarenlang ontwikkelde EA Redwood Shores middelmatige James Bond-games, maar door het wegvallen van de James Bond-licentie diende de studio zich te herontiëren met als resultaat de fantastische horrorgame Dead Space voor de PC, de PlayStation 3 en de Xbox 360. Ondertussen zijn we drie jaar verder, heeft de studio een nieuwe naam en wachten we angstig op Dead Space 3 om ons avontuur verder te zetten.

Opnieuw spelen we met ingenieur Isaac Clarke, de koning van het ternauwernood ontsnappen aan de Necromorphs, de gevaarlijke gemuteerde monsters die ons probeerden te vermoorden in de voorgaande Dead Space games. Ook in Dead Space 3 neemt Isaac Clarke het op tegen Necromorphs, ditmaal op de ijsplaneet Tau Volantis. De game begint enige tijd na het einde van Dead Space 2 met Ellie Langford en Isaac Clarke die door het universum reizen. Tijdens hun reis ontmoeten ze sergeant John Carver, die op de planeet Uxor geconfronteerd werd met een Necromorph-aanval. Samen reizen ze verder en ontdekken ze een wrak van een planeetkraker (een mijnschip dat planeten vernietigt) bij de ijsplaneet Tau Volantis. Door de gelijkenis met de Ishimura inspireert dit hen om de planeet verder te onderzoeken. Die planeetkraker werd namelijk in gelijkaardige staat teruggevonden bij de start van Dead Space nadat het ruimteschip werd vernietigd door de Necromorph. Dit nadere onderzoek doet hen ontdekken dat de planeet de bron is van de Markers, de mysterieuze obelisken die de Necromorph aantrekken.


Tijdens hun onderzoek besluiten ze te landen op de planeet, maar tijdens de landing breekt het schip waardoor Ellie en Isaac van elkaar gescheiden worden. Nu moeten Isaac en John aan de slag om Ellie terug te vinden, en de Markers te stoppen. Tijdens de promotie van de game besteedde Electronic Arts uitgebreid aandacht aan de coöperatieve mode waarin Isaac en John continu samenwerken, iets wat tot de nodige angst bij de Dead Space fans leidt. Met twee het gevaar tegemoet gaan is namelijk minder angstaanjagend dan alleen de Necromorph te moeten trotseren. De drop-in, drop-out coöp betekent echter niet dat je automatisch de game met zijn tweeën doorloopt. Als je alleen speelt, zul je John Carver op bepaalde vastgelegde momenten tegenkomen, maar zul je de meerderheid van de game alleen doorbrengen. In singleplayer wordt de game dus vergelijkbaar met zijn voorgangers, waar je ook geregeld behulpzame NPCs ontmoette. De kans is nu gewoon kleiner dat deze NPC een gruwelijke dood sterft.

Het spelen van de coöperatieve mode kan echter interessant zijn, deze brengt namelijk extra verhaal en unieke gameplay-mechanieken. Er wordt onder andere meer aandacht besteed aan de relatie tussen John en Isaac, en hun onderlinge verschillen in de aanpak van de Necromorph-crisis. Ongeacht welke mode je kiest zal de gameplay bekend aanvoelen. Met het derde deel blijft de oude gameplay namelijk grotendeels bewaard, maar ontwikkelaar Visceral Games ziet wel ruimte om de gameplay te laten evolueren. In dit deel zal Isaac beter reageren en meer mogelijkheden hebben. Zo kan hij nu rollen, zal hij automatisch cover zoeken wanneer hij naast een muurtje of dergelijke staat, en kan hij effectief aanvallen ontwijken. Deze nieuwe mogelijkheden maken Isaac krachtiger, maar ze zullen zeker geen afbreuk doen aan de horror. Visceral Games wil dat de horror komt van de dingen die gebeuren, niet van het feit dat een monster traag op je afkomt terwijl jij moeite hebt om deftig te richten. Oké, hiervan hadden we niet te veel last in vorige delen, maar het idee erachter klopt duidelijk.


De horror in dit deel komt niet langer van het feit dat je rondloopt in kleine gangen waar monsters plots uit de muren opduiken. De omgevingen op Tau Volantis zijn veel groter, maar dat betekent niet dat de spanning weg is. Tau Volantis is een ijsplaneet, er heerst dan ook bijna continu een sneeuwstorm die de zichtbaarheid beperkt. Je ziet maar enkele meters voor je uit en vijanden kunnen langs alle kanten komen, in feite een terugkeer naar de horror van Silent Hill 2 dat hetzelfde effect bereikte met de mist. Ook de werkbank waar je wapens kan verbeteren is geëvolueerd. Het is nog steeds mogelijk om wapens aan te passen, maar je kunt nu ook twee wapens combineren tot één wapen, afhankelijk van je eigen voorkeur. Dead Space 3 lijkt dus nog steeds de Dead Space-ervaring te bieden waarvan we fan waren in de eerste twee delen. Of de game ook echt zo spannend blijft, zullen we ontdekken in 2013.


In 2008 verbaasde Visceral Games mij met Dead Space, de horrorgame met een duidelijk tintje Resident Evil 4 was subliem. De game kreeg uiteindelijk al snel een sequel, en een tweetal spin-offs welke samen van Dead Space één van de meest prominente horrorfranchises maakten. Persoonlijk was het voor mij ook één van de beste horrorgames van de generaties, en met het falen van Resident Evil en Silent Hill is Dead Space 3 onze beste hoop om nog eens een goede horrorgame te krijgen deze generatie. De coöperatieve mode in Dead Space 3 deed me in eerste instantie schrikken, horror en coöp gaan niet echt samen. Alles wat ik sindsdien hoorde, maakte me echter weer enthousiast voor de game. De coöp is optioneel zodat ik nog altijd alleen kan gaan schrikken, en het schrikken is hierbij beïnvloed door Silent Hill 2, één van de beste horrorgames ooit. Ik voorzie dan ook al menig avond waarop ik Dead Space 3 in het donker speel.


15:04  Nieuwe GTA V info en beelden
12:01  Meer plaatjes Tales of Xillia
 Reacties (5)
 Pagina: 1
sjeffie op 12-11-2012 om 12:46 [Niv: 33 / Exp: 1655]
mooi verhaal Joni,
ik ben fan van Dead Space vanaf de eerste game. Vooral de horrorsfeer in de donkere gangen van de Ishimura waren zo goed gemaakt dat ik er wel eens snachts van wakker heb gelegen na deze spellen in het donker gespeeld te hebben

maar ik kijk vooral uit naar de mogelijkheid om wapens te combineren. Wat is nou mooier dan de Contact Beam te combineren met de Ripper ?

thenativedude op 12-11-2012 om 13:48 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Ik weet niet. Ik volg deze game wel maar voelt niet goed ik het niet waarom maar het lijkt wel of ze een hele andere kant op gaan.
maar ga hem natuurlijk wel kopen!

Gewijzigd door thenativedude op 12-11-2012 om 13:53

shanks op 12-11-2012 om 13:52 [Niv: 28 / Exp: 1418]
Nouw sjeffie je plasma cutter combineren met een ripper :p

shanks op 12-11-2012 om 13:58 [Niv: 28 / Exp: 1418]
Dead space heeft iets wat andere horror games nie hebben de naam trekt ons aan jongens.
Denk dat de game discs uit de marker zijn gesneddn waardoor we der zo gek op zijn

Btw als die planeet de bron is van de marker.
Please vertel me niet dat deel 3 het laatste deel is

Bever Warrior op 12-11-2012 om 15:22 [Niv: 71 / Exp: 3535]
Bij Dead Space had ik echt een beetje een claustrofobisch gevoel. Er kwam ook wel heel veel stress bij kijken. Echt sicke games waren deel 1 en 2.
Ik vind het wel jammer dat deel 3 minder eng gaat worden. Maar ik koop hem uiteraard wel.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dead Space 3
Type:
Game
Releasedatum:
08-02-2013
Ontwikkelaar:
Visceral Games
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media