Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
17 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 September 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(5) 
NBA 2K20
Gears 5
WRC 8
Final Fantasy VIII Remastered
Column:

299.792.458


Door Joris op 12-11-2008 om 01:04
Bron: Gamed

Bingo, dat is voor bejaarden. Net als Lingo. Misschien trek je alvast de conclusie dat spellen met getallen altijd voor bejaarden zijn, maar nee, dan zit je er helemaal naast. In videospellen spelen getallen namelijk ook een belangrijke rol en rondom videospellen zelfs nog een veel grotere rol.

Al sinds de eerste videospellen spelen nummers een grote rol van betekenis voor de gamer. De highscore, het getal achter het woord 'level' en de achievement points, zijn daar voorbeelden van. Voor de buitenstaander zijn het enkel nummers, voor de gamer zijn ze van het grootste belang. Het zijn niet zomaar cijfers, het is de prestatie van de speler in een getal gevangen. Die buitenstaander zal dat niet begrijpen, het vreemd vinden, maar voor de gamer is het logisch. En waarom ook niet? Het werkt. Het werkt goed, al jaren lang.

Dan de getallen rondom de games. Het cijfer dat een game krijgt van de recensent. Ook van groot belang voor de gamer. Niet alleen kijkt de gamer meestal alleen naar het cijfer dat onderaan de recensie staat, de gamer heeft er ook bijna altijd een mening over. Valkyria Chronicles kreeg laatst een 8 op Gamed. De achtendertig reacties die onder de recensie werden geplaatst gingen op een paar na allemaal over dat cijfer. Niet over de game, niet over de recensie, maar over het cijfer. Want de gamer vond het te laag, had een hoger cijfer willen zien. Of de gamer vond het te hoog, zou het zelf een veel lager cijfer geven. Midnight Club 3 hetzelfde verhaal, net als Disaster Day of Crisis. Te hoog, te laag. Replay een 9? Gameplay een 6,5? Dat kan natuurlijk niet, dat moet anders. Want de gamer had een ander cijfer verwacht en wat de gamer verwacht wil de gamer krijgen.

En dat is gek. Want als gamesite willen wij niet de gamer het cijfer geven dat hij graag wil zien, wij willen de gamer informeren. Dat gebeurt bij uitstek in de recensie, maar de informatie proberen wij ook te vangen in een cijfer, omdat de gamer daar zo dol op is. Tuurlijk, het is logisch als de gamer kenbaar wil maken dat de game in zijn beleving een veel te hoog of te laag cijfer krijgt, nu wordt er echter gezeurd over verschillen van halve punten. Er worden vergelijkingen getrokken met andere games, met andere consoles, met andere reviews van andere sites, met het gemiddelde van die andere reviews van die andere sites. En vooral wordt er geroepen dat de recensist niet objectief is.

De meter is de lengte van het pad afgelegd door licht in vacuüm gedurende een tijdsinterval van 1 / 299.792.458 van een seconde

Dat zijn getallen waarover niemand kan discussiëren, ze zijn bewezen, aangetoond. Over een cijfer bij een recensie kun je tot in de eeuwigheid een discussie voeren. De vraag is of dat nodig is. De vraag is of deze column nou wel nodig is. Ik zeg ja. Ik zeg: vertel ons eens waarom het cijfer voor jou zo belangrijk is. Ondertussen werken wij er bij Gamed aan cijfer en recensie beter op elkaar te laten aansluiten. Maar ook dat jij voortaan je zegje over het cijfer kan doen zonder dat alle reactievelden onder een recensie worden gevuld met commentaar op dit cijfer. Het meest belangrijk is echter dat wat jufvrouw Hermien al zei op de basisschool: 'Luister naar elkaar, probeer ook te begrijpen waarom een ander iets zegt. En probeer anders de ander te overtuigen van jouw mening. Maar roep niet zomaar iets in het wilde weg. En steek vooral je vinger op. Als je naar de wc wil.'



06:49  Sacred 2 toont opening cinematic
19:19  Eerste 8 minuten RE: Degeneration in beeld
 Reacties (37)
 Pagina: 1 | 2
Gast (84.86.133.xxx) op 12-11-2008 om 05:33
???

Sutefuu op 12-11-2008 om 06:04 [Niv: 17 / Exp: 856]
haha goeie column, vooral die laatste zin

Gast (194.171.7.xxx) op 12-11-2008 om 06:26
Briljant!

Kenobixios op 12-11-2008 om 07:29 [Niv: 45 / Exp: 2252]
Heel mooi geschreven en volledig mee eens.

Freedomviper op 12-11-2008 om 07:47 [Niv: 20 / Exp: 1023]
netjes hoor

Devilly op 12-11-2008 om 08:03 [Niv: 275 / Exp: 13756]
Leuk stukje tekst; ik ben het er voor de volle 100% mee eens.

gamer07 op 12-11-2008 om 08:04 [Niv: 10 / Exp: 482]
''het getal achter het woord ‘level’ en de ''archievement'' points''

Het is ACHIEVEMENT.

Gast (94.215.3.xxx) op 12-11-2008 om 08:59
hij is leuk én goed!

Stammetje91 op 12-11-2008 om 10:20 [Niv: 302 / Exp: 15109]
Mooi geschreven! Ik erger me ook zo dood aan die mensen die reviews gaan lopen afzeiken hiero. Ik noem geen namen.

Franquin op 12-11-2008 om 10:38 [Niv: 12 / Exp: 591]
Mooi stuk tekst!

Ikkyu op 12-11-2008 om 11:39 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Mooi mooi mooi !!
10/10 vr deze column !

Volgens mij is het simpel : 10/10 is perfect en met een 0/10 is alles gewoon fout/verkeerd. Maar dan ook echt alles. De ene vindt een game goed, de andere vindt diezelfde game misschien mieters goed. En het is nu juist die subjectieve ervaring die je alleen maar kan begrijpen als je er een getal aan vasthangt dat voor iedereen dezelfde objectieve waarde heeft.

Ik ben het wel niet eens met de volgende paragraaf :

"De meter is de lengte van het pad afgelegd door licht in vacuüm gedurende een tijdsinterval van 1 / 299.792.458 van een seconde

Dat zijn getallen waarover niemand kan discussiëren, ze zijn bewezen, aangetoond."

Eigenlijk wel. Een getal opzich is niet discusieerbaar. bijv. "het getal 56" . Per definitie is 56 het getal 56 en daar valt niet over te twisten. Maar vanaf je het in een context gaat gebruiken wordt "het getal 56" opeens wel betwistbaar. Bijv, in een review. Maar ook in het zinnetje "De meter is de lengte van het pad afgelegd door licht in vacuüm gedurende een tijdsinterval van 1 / 299.792.458 van een seconde"
Er is veel randinformatie die we nog niet weten, en toch wordt er hier al een objectieve waarde opgeplakt. De ware fysicus weet precies wat deze randinformatie allemaal inhoudt, maar wij als leken niet. Dus kunnen wij ook niet getuigen dat dat getal voor ons 100% objectief correct is.

pizzarulez op 12-11-2008 om 13:00 [Niv: 116 / Exp: 5801]
Mooie text.

MarcianoNL op 12-11-2008 om 13:19 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Goed idee voor een columm en ik ben het met je eens, vooral al die zogenaamde ''fanboys'' die lopen te schreeuwen dat het cijfer niet kan en het veel lager of hoger verdient waarna ze vervolgens ruzie's uitlokken met andere bezoekers.

Zuigertje op 12-11-2008 om 13:29 [Niv: 118 / Exp: 5884]
Onafhankelijke en onpartijdige reviewers, dat is wat we uiteindelijk willen.

En af en toe wordt het je niet makkelijk gemaakt met al die zeurende gamers of adverteerders . Gelukkig heeft gamed hier geen last van (volgens mij).

leuke column trouwens!

Gast (81.165.160.xxx) op 12-11-2008 om 13:38
Schaf dan gewoon de cijfers af, dan gaan mensen eindelijk naar de review kijken in plasts van naar de bv veel te lage Valkyria score.

Mensen redeneren door die score ooh leuke game maar dus geen topper, terwijl zonder die score zouden veel meer mensen de review lezen en zeggen van hey dit is toch een topper.

Gewoon afschaffen die handel en zolang je dat niet doet zijn columns als deze overbodig, jullie zijn degene die scores geven dus jullie geven er ook aanleiding toe ;)

Zuigertje op 12-11-2008 om 13:49 [Niv: 118 / Exp: 5884]
@ Ikkyu:

ligt eraan, jij zet nu een filosofische bril op met als gedachte:"niets is zeker behalve het onzekere."
De kijk van een wetenschapper of een reviewer op zijn eigen werk gaat natuurlijk niet op die manier. Maar tussen deze twee zit alsnog een vershil.

Iets met een objectieve waarde (zoals jij het verwoord) is niet gebonden aan de fysicus maar aan de wetten van de natuur (en de wetten die hierop gebaseerd zijn, zijn tot nu toe onbetwistbaar) . De randinformatie beschik jij niet maar de fysicus wel. Lichtsnelheid wordt niet alleen onderbouwt door theoritische modellen, maar door simpele waarnemingen (met hightech apparatuur) kun je ook tot deze conclusie komen.
Deze waardes worden geplakt in de context die wij allemaal respecteren en erkennen, namelijk de natuurwetten (anders kun je net zo goed niet naar school gaan als je er niet in gelooft).

Dus daarom vindik dat je reviewers en wetenschappers totaal niet met elkaar kunt vergelijken als het gaat om een getal toekennen aan "iets".

Ik ben het ook niet mee eens over je 10/10 = perfect. Dat hoor ik echt vaak van mensen. Als je de reviews leest van de 10/10 games dan zul je ook merken dat de spellen zelf nooit perfect zijn maar altijd van hoogwaardige niveau zijn en een zeer uitzonderlijke ervaring bieden.
Denk maar aan MGS4. Zitten vast wel bugs in of graphical glitches in, maar voor een aantal reviewers wel een 10/10 waard.

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-11-2008 om 14:29 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
@Gast (81.165.160.xxx): Gamed biedt wat het publiek wel: cijfers.

Stammetje91 op 12-11-2008 om 14:56 [Niv: 302 / Exp: 15109]
Lol @ Ikkyu

Gast (80.200.219.xxx) op 12-11-2008 om 16:27
xboxworld.nl doet het zonder cijfers en ik vind deze zeker goede reviews afleveren. En je gaat gelijk meer op de tekst letten, de inhoud van iets. Cijfers zijn een zoveelste vorm van directe bevrediging... Ik ben ook pro het afschaffen van cijfers!

Gast (80.200.219.xxx) op 12-11-2008 om 16:44
en hierbovenop mogen voor mij alle sites die comments of reactiefunctie uitschakelen. Enorm storend, het eindigt steeds in gezever over vanalles en nog wat. Daar bestaan toch fora voor?

vinnie13 op 12-11-2008 om 17:00 [Niv: 53 / Exp: 2664]
lol, ik vind vc kut omdat ik het vind, maar jullie gaven het een 8 wat ik respecteer.

Gast (81.242.177.xxx) op 12-11-2008 om 17:29
ik vind deze column van zeer hoge kwaliteit. ;)

Gast (84.198.180.xxx) op 12-11-2008 om 17:51
Wat voor getal jullie er ook opplaatsen interesseert me niet , ondertussen hebben de meeste gamer deze game al .
Jullie getal heeft geen invloed op het kopen of niet kopen ,
Het probleem ligt bij de redactie zelf : Maak eerder jullie previeuw , want in sommige
gevallen zijn jullie een week te laat . VB : RAW vs Sm..... , dan is de mening al gevormd van alle gamers !!!!

Joris op 12-11-2008 om 17:58 [Niv: 60 / Exp: 3009]
'Het probleem ligt bij de redactie zelf : Maak eerder jullie previeuw , want in sommige
gevallen zijn jullie een week te laat . VB : RAW vs Sm..... , dan is de mening al gevormd van alle gamers !!!!'

Het probleem wat je nu 'het probleem' noemt is een ander probleem dan het probleem waar deze column over gaat. Daarnaast krijgen we games van uitgevers en zijn we dus van hen afhankelijk wanneer we de recensie online hebben.

vinnie13 op 12-11-2008 om 18:30 [Niv: 53 / Exp: 2664]
Ik zeg je als VC een 10 had gescoord had ik hem gehaald. Hoezo geen invoed? En als review dan ook overeenkwam met een 10 had ik he mook gehaald.

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden