Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Hands-On:

Race Driver: GRID


Door Valentino Aledda op 01-05-2008 om 00:31
Bron: Gamed

De DTM-reeks van Codemasters heeft bij de racefanaten altijd respect gehad omwille van zijn realistische aanpak. Gaat GRID op dit elan verder of zijn er toegevingen gemaakt?

Waardoor de graphics nog in goeie zin opvallen, is de constante framerate en het snelheidsgevoel. Vooral dit laatste geeft je echt het gevoel dat je aan het racen bent. Op het einde van de Codemasters line-up presentatie werd er een head-to-head getoond van Gran Turismo 5: Prologue en Race Driver: GRID omdat beide bestempeld zijn als ‘driving simulators’. Nou, het verschil was echt ongelooflijk. In de stukken met GT5 Prologue kreeg je een typisch Gran Turismo deuntje voorgeschoteld en zag je in-game beelden van het spel met een auto die als een slak vooruitgaat (terwijl de auto toch 160 haalde). Daarna veranderde het beeld naar GRID. Spetterende muziek, knallende actie op je scherm en een ongelooflijk snelheidsgevoel, terwijl de auto’s zeker niet sneller reden. Heel de zaal in een deuk; we konden dat filmpje wel smaken.

Ook het geluid is fenomenaal. Mede dankzij het surround-systeem dat aanstond werden wij volledig ondergedompeld in het gebeuren. De motoren van de auto’s schreeuwen gewoon en je waant je in de auto zelf. Dit moet zeker een van de beste geluidseffecten zijn die een racer ooit gehad heeft. Dit zorgt ervoor dat je het geheel als beter gaat beschouwen, omdat het geluid de graphics en snelheidsgevoel goed ondersteunt.


Genoeg geobserveerd, het was tijd voor mij om zelf de controller in handen te nemen. Ik kon mij een paar demo’s van DTM herinneren, waardoor ik niet volledig van nul moest beginnen wat de besturing betrof. Zodra de lichten op groen springen, schiet ik uit de startblokken. Hoewel de twee voorgaande mensen als laatste eindigden had ik stille hoop om veel beter te doen. Dit leek mij aanvankelijk te lukken, daar ik zes bochten later als een echte professional de eerste inhaal. Trots op mezelf denk ik: dit laat ik niet meer los. De tweede ronde gaat in, ik ben nog steeds aan de leiding. Helaas, kleine concentratiefout en hoppa, stuurfout en ik zit tegen de vangrail. Meteen stevenen de concurrenten mij voorbij, waarbij een dwaas zich recht in mijn zij pleurt. Na wat draaien en keren zet ik mijn weg verder. Een helse inhaalrace à la Michael Schumacher in Brazilië anno 2006 staat mij voor het verschiet en het lukt mij nog om als derde de race te eindigen. De tweede race gaat helaas van een minder leien dakje. Deze keer kies ik voor een gewoon circuit en eindig ik na een paar stuurfouten als elfde van de twaalf deelnemers.

Wat valt er mij op? De auto’s sturen lekker en realistisch. De triggers van de Xbox 360 controller dienen als gas- en rempedaal. Ik heb hiermee lopen te spelen en inderdaad, als je de trigger in een keer volledig indrukt dan krijg je wielspin alsof je ook in het echt volledig het gaspedaal indrukt. De truuk is dus om echt met de trigger te spelen tijdens het rijden. Een ander belangrijk punt is dat je de hele tijd moet corrigeren terwijl je de bochten neemt. Dit maakt het geheel zeer realistisch. In het echt ben je namelijk ook constant op de limiet en moet je de hele tijd corrigeren en zorgen dat je de auto onder controle houdt. Al bij al heeft de korte speelsessie een geweldige indruk op me gelaten. Dit is een spel dat ik zeker in het oog ga houden.
Pagina: 1 | 2


00:46  GTA IV nieuwtjes op een rij
00:20  GameSpot: 'GTA reviewcijfer was een bug'
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Gast (84.198.141.xxx) op 01-05-2008 om 00:39
deze game word beestachtig leuk, 8)

ConAir op 01-05-2008 om 07:35 [Niv: 105 / Exp: 5270]
Alweer racen met triggers... :|
Ik ben zelf meer van het racen met kruisje/vierkantje a/b-knoppen. Naja, omschakelen dan maar. Het lijkt me een toffe game te gaan worden.

Gast (78.21.32.xxx) op 01-05-2008 om 08:25
Met de triggers is het juist beter spelen, je kan veel beter gevoel geven aan je gas en remkracht. Dat vind ik toch,ieder zijn voorkeur natuurlijk.

Kenobixios op 01-05-2008 om 09:00 [Niv: 54 / Exp: 2687]
Wordt een vet spel

Ga zeker de demo afhalen en spel halen (na examens )

Valentino Aledda op 01-05-2008 om 09:46 [Niv: 30 / Exp: 1515]
@ Conair: ik zal je eerlijk bekennen dat ik vroeger ook een kruisje/vierkantje racer was. Maar bij F1 heb ik zwaar zitten oefenen om gas te geven met het rechterpookje en bij Sega Rally bijvoorbeeld moet je ook met de triggers spelen. Uiteindelijk zijn die twee systemen veel beter. Omdat je natuurlijk anders gewend bent heb je liever alles bij het oude, maar het remmen en gas geven met vooral het rechterpookje is een hele vooruitgang, geloof me. Kan je veel meer doseren.

Jord-O op 01-05-2008 om 11:02 [Niv: 153 / Exp: 7628]
waarom staan er dan weer ds screens??
zo lijkt het echt een bgger spel!
nintendo ds IS bagger!!

Gast (80.60.2.xxx) op 01-05-2008 om 13:11
Jord-O IS bagger!!

... of is dat een mening? Nee dat kan niet...

bigomiee op 01-05-2008 om 13:12 [Niv: 32 / Exp: 1584]
triggers zijn wel vet vooral pookje is lekker rijden.
en dat schadesysteem lijkt op die van gta4 daar valt je viel er ook af od die blijft haken enzo

im2 op 02-05-2008 om 12:54 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Ik heb toch ook liever arcade-racers maar als ik dit lees wordt dit miss toch nog een game voor mij.

ConAir op 02-05-2008 om 21:29 [Niv: 105 / Exp: 5270]
@ Valentino: je hebt gelijk. Van de week ook een aantal games met deze besturing gespeeld en je kan idd beter doseren.

Valentino Aledda op 03-05-2008 om 18:47 [Niv: 30 / Exp: 1515]
blij dat te lezen

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Race Driver: GRID
Type:
Game
Releasedatum:
30-05-2008
Ontwikkelaar:
Codemasters
Uitgever:
Codemasters
Media:








Meer media