Als gamesite beoordelen we videogames meestal op hun verdiensten op gebied van gameplay, replay, graphics en geluid. Het zou dan ook logisch zijn als we gaan kijken naar de tien beste videogames aller tijden, maar dat is niet echt origineel meer. Wij gaan op zoek naar een ander soort top 10.
6. Sheeda, Kaileena en de Dahaka, Prince of Persia: Warrior Within: Dat onze prins een gespleten persoonlijkheid had, wisten we al voordat hij naar zandmonster transformeerde. Hoe kan het anders als hij op het ene moment sierlijk tegen muren op rende en op het andere ineens hopeloos traag en onhandig met zijn zwaard liep te zwaaien? We zijn de eerste om te zeggen dat de Prince of Persia serie een fantastisch platformer was, maar van vechten hadden de makers duidelijk geen kaas gegeten.
Nergens werd dat duidelijker dan in Warrior Within waar onze edele geveltoerist herhaaldelijk door de eindbazen in elkaar werd geslagen. Tijdens de productie van de game besloot Ubisoft de movelist van de prins uit te breiden, maar had niet gekeken naar de snelheid waarmee ze uitgevoerd moesten worden. Hierdoor was de prins niet vooruit te branden, kon je nooit je slagen goed timen en snel ontwijken? Onmogelijk. Een simpele tegenstander verslaan veranderde daardoor in een bijna epische gevecht, alleen van het verkeerde soort.
En dan moesten de bazen nog volgen. Sheeda, Kaileena en de Dahaka hadden allemaal smerige moves in huis en een vreselijk lange levensbalk. Hen verslaan werd zo’n frustrerende opgave dat de speler liever kilometers aan roterende messen trotseerde dan weer die Keizerin van de Tijd. Ubisoft introduceerde daarom voor de volgende Prince, the Two Thrones, speedkills voor zowel eindbazen als normale tegenstanders – en dat was maar goed ook.
5. Laatste baas, Mushihimesama Futari: Gradius een eitje? Ikaruga te makkelijk voor je? Gaap je al bij de gedachte van een spelletje Radiant Silver Gun? In dat geval, beste shoot ‘em up fan, raden we je aan om eens een potje Mushihimesama Futari te spelen. De eindbazen daar zijn namelijk van zo’n legendarisch niveau dat zelfs de hardcore gamer peentjes gaat zweten.
Het shoot ‘em up genre staat bekend om krankzinnige moeilijke velden waar de speler duizenden vijanden en nog veel grotere aantallen aan kogels, raketten en andere projectielen moet ontwijken of vernietigen. Vaak zit bij deze games driekwart van het tv-scherm vol met gevaarlijke voorwerpen. Developer Cave vond dat echter wat weinig en besloot in de baas gevechten van Mushihimesama Futari daar nog twintig procent bij te voegen. Het resultaat is eh… Nou ja, kijk zelf maar:
Waarom staat deze baas, van wie we de naam helaas niet weten, maar op de vijfde plaats? Drie redenen. 1: Jouw enige zwakke punt is de cockpit van je vliegtuig. Aangezien die vrij klein is ben je zelf dus moeilijk te raken. 2: In shmups heb je altijd een flinke lading continues/muntjes (dat laatste hangt natuurlijk van je portemonnee af), dus je kan altijd opnieuw beginnen. 3: De meeste mensen zullen het na een gevecht simpelweg opgeven omdat die boss volgens hen niet te doen is.
Hmm..heb nooit KoF gespeelt maar wel tegen God Rugal in CvSII.... Als er dan toch een vechter nr1 moest worden had ik eerder shin akuma gekozen... had meer moeite met hem in het begin maar na een aantal keer ging het wel weer..
Op mijn nr1 heb ik: Vega uit Street Fighter II. Ik weet nog hoelang het duurde, en hoe vaak het mis ging tot hij eindelijk verslagen werd. Heb het spel al veel jaren niet aangeraakt, maar ik denk dat hij nog steeds op nr1 zou staan
ToxicSnake
op 23-05-2007 om 06:48
[Niv: 74 / Exp: 3720]
Ik ben het niet eens met de tekst bij No.6 , voor de rest zou k niet weten want die games heb ik nooit gespeeld
Gast (82.170.219.xxx)
op 23-05-2007 om 07:27
prince of persia hoort hier echt niet bij
Gast (62.234.17.xxx)
op 23-05-2007 om 07:40
nee vin k ook,, k had geen moeite met de eindbaze
Tristan
op 23-05-2007 om 14:13
[Niv: 50 / Exp: 2525]
Leuke top 10 !
Klere bazen zijn het allemaal
Fiercy Dragon
op 23-05-2007 om 14:49
[Niv: 66 / Exp: 3297]
ik heb de eerste alma verslagen (na 9 keer proberen...), maar dat was wel egt frustrerend... veel verder ben ik toen niet gegaan maar alma komt vervolgens tog nog een keer in andere vorm terug? iig echt een frustrerende eindbaas, maar wel veel voldoening als die dan eindelijk neergaat!
Gast (86.91.173.xxx)
op 23-05-2007 om 16:43
alma was kut, de eerste keer dan je NG speelt. Ik deed er eerst 24 pogingen over, daarna (was overnieuw begonnen) 1 poging!
Limitbreaker
op 23-05-2007 om 16:53
[Niv: 30 / Exp: 1475]
Had zelf nou juist niet zoveel moeite met Alma.
Maar ik had een goede tactiek van een maatje van me overgenomen, en die werkte erg goed!
link0007
op 23-05-2007 om 18:17
[Niv: 65 / Exp: 3259]
Alma vond ik ook niet egt moeilijk, de vruurdraak heb ik tot heden nooit verslegen werd het zat en heb Ninja Gaiden niet meer gespeeld :p
cfreak24
op 23-05-2007 om 18:43
[Niv: 43 / Exp: 2130]
die baas van Prince of Persia vond ik aan het begin ook echt onmogelijk, ik heb het spel pas weer na 3 maanden ofzo weer eens opgepakt om het weer te proberen, uit eindelijk is het wel gelukt:p
iig leuk en interessant artikel
Gast (80.56.10.xxx)
op 23-05-2007 om 18:47
toen ik de titel las dacht ik meteen aan die ene die op NR.2 staat, zo frustrerend heb ik het nog nooit meegemaakt. Uiteindelijk wel verslagen maar toch:P, dat duurde heeeeeeeeeeel lang
Ja Vergil in DMC 3. Ik denk dat ik die ook tot de moeilijkste baas benoem. Als eind baas krijg je hem ook nog een keer voor de kiezen, maar zijn aanvallen zijn dan nog hetzelfde, enkel wat meer schade. omdat je de aanvallen door en door kent van de eerste ontmoeting is die niet echt moeilijk meer. In DMC 3 zitten trouwens nog 2 bazen die erg moeilijk zijn.
Veel bazen uit dit stukje ken ik niet (misschien maar goed ook) maar wel Prince of Persia 2 en Alma. Die van Prince vond ik eigenlijk wel simpel. Je moet wat objecten ontwijken maar verder kan je hem goed bereiken met je aanvallen en is ie niet moeilijk. Alma had ik ook wel snel geklaard. Met de flying swallow en goed ontwijken kom je een heel eind. Het scheelde ook een berg dat ik wat health op zak had.
Gewijzigd door Jrav op 25-05-2007 om 00:24
Gast (62.177.246.xxx)
op 25-05-2007 om 13:28
ik mis de kingdom hearts eindbazen die waren tering moeilijk
Gast (212.83.75.xxx)
op 26-05-2007 om 14:06
ik be net eens met 6 ,wat een kutbaas is die keilinaa zeg ,godver zit er nog steeds vast. En die fokkin shadee koste ook lang om te verslaan en dat was helemaal in het begin van het spel :r
Gast (81.82.151.xxx)
op 26-05-2007 om 17:50
en meta ridley uit metroid prime is simpeler dan dat wijf uit PoP zeker... jah
Gast (212.187.87.xxx)
op 26-05-2007 om 19:18
Ey gaan jullie maar eens racen bij F-zero GX tegen dark schneider in de storymode...Jezus wat stond het zweet in me naad toen ik die had verslagen... maarja ik denk dat racebazen niet echt meetellen...
sinds wanneer is PoP2 moeilijk? ik vond die eindbazen echt leuk... tenminste een uitdaging *D
Gast (212.187.87.xxx)
op 26-05-2007 om 19:19
Wat wil ik gradius niet spelen zeg... |(
Gast (84.87.27.xxx)
op 28-05-2007 om 21:05
Nr 5 is echt een chaos zeg wel een coole vette eindbaastune zeg. ook een cool item gamed.nl ik ben een echte eindbaasfan. te makkelijk is ook niet goed misschien ook een leuk idee gamed.nl.
G,DR, NIN
Nintendo Power
op 10-06-2007 om 16:28
[Niv: 28 / Exp: 1412]
het meest vrustrerende eindbaas die ik ken is puppet ganon van zelda wind waker ook al staad die etr niet bij
Gast (62.194.100.xxx)
op 20-06-2007 om 15:19
streetfighter 2 van de ps1 sagat en bison en heel soms honda |(