Astro Bot bewees al in meerdere games een leuk personage te zijn die zijn mannetje staat in platformers. Toch was het weleens tijd om het grootser aan te pakken en dus werkt ontwikkelaar Team Asobi momenteel aan Astro Bot voor de PlayStation 5.
In deze kleurrijke platformer zul je diverse gastbots moeten bevrijden, waarbij velen gebaseerd zijn op bekende PlayStation personages. Tijdens dit nieuwe avontuur kan Astro Bot springen, aanvallen en zelfs kortstondig zweven.
Gedurende je reis kom je langs diverse galactische kaarten, ieder met kleurrijke planeten die een eigen moeilijkheidsniveau hebben. Het "gemakkelijke" Sky Garden bevat een idyllisch paradpijs met roze robotflamingo's en bloeiende kersenbomen. Alhier kan Astro een nieuwe item vinden dat hem vol lucht pompt en zo in staat stelt om tot grote hoogtes te komen. Ook kan hij onder water zoeken naar verborgen bots en schatten.
Construction Karacho bevat een "normaal" niveau en leidt Astro naar een hoge bouwplaats vol met kranen en steigers. Hier ontmoet hij een Sumo-bot die een landingsplatform voor een helikopter bewaakt. Astro ontmoet hier een robothond die hem een straalaangedreven boost geeft die zowel gebruikt kan worden om aan te vallen als voor zijwaartse bewegingen in de lucht.
Een stap hoger in moeilijkheidsgraad is de Planet Swining Villians. Het betreft een compact parcours waarin vijanden met stekelige ballen zwaaien. Ondanks de schattige graphics moet je hier een uitdagingen voorgeschoteld krijgen die zelfs indruk moet maken op de ervaren fans van platformgenre. Wanneer je dit niveau weet te voltooien zal er een nieuwe komeet worden geactiveerd, wat leidt naar een andere moeilijke uitdaging, Slow Motion Showdown genaamd. Astro krijgt hier een zandloper om snelle vijanden, platformen en gevaren te vertragen.
Het redden van de bots is een primaire taak en ze zitten verborgen op verschillende plekken binnen het level. Vanuit het spelmenu kun je kijken hoeveel bots er in een level nog te vinden zijn.
Met Astro's Playroom maakt de ontwikkelaar al indruk door gebruik te maken van de haptische feedback en de adaptieve controllers van de DualSense controller. Deze effecten komen onder andere terug in de texturen van het terrein waar je op loopt. Een voorbeeld is een puzzel in Construction Karacho, waar de haptische feedback gebruikt zal worden om een geheime schakelaar te vinden.
De laatste baas van de melkweg die media in een demo mocht spelen was een gigantische octopus, Wako Tako genaamd. Astro landt op een scheepswrak en krijgt nieuwe kikkerhandschoenen die hem helpen in de strijd. Met deze handschoenen kan je vanaf een afstand toeslaan en grijppunten pakken. De demo eindigt met een snelle blik op een twee bots die zijn gebaseerd op Kratos en Atreus uit God of War.
Astro Bot staat gepland voor 6 september.
|