In een interview met Games Industry heeft Embracer CEO Lars Wingefors zich uitgelaten over de uitdagingen waar uitgevers en ontwikkelaars mee te maken krijgen als het gaat om de ontwikkeling van AAA-games. Dit nadat één van hun eigen games recentelijk niet aan de verwachtingen voldeed.
Bij het bespreken van hun financiële resultaten liet Embracer weten dat de Alone in the Dark reboot niet heeft voldaan aan de verwachtingen. Toch ligt dit volgens hem niet aan de kwaliteit van de game, maar aan de bereidheid van ons gamers.
quote: "Ik geloof dat Alone in the Dark een kwaliteitsproduct was, en de ontwikkelaars hebben er alles aan gedaan om dat waar te maken. Het is erg jammer om te zien dat er niet genoeg consumenten zijn die bereid zijn zich opnieuw met dat IP en product bezig te houden. Het is gewoon een brute waarheid. Het was een grote investering en uiteindelijk moeten we die goed krijgen. Het is heel moeilijk… Uiteindelijk zijn games een commerciële industrie en moeten we geld verdienen om een ​​toekomst te hebben, om te kunnen investeren, en uiteindelijk moeten we de consument vinden."
Met de stijgende kosten voor het ontwikkelen van singleplayer games ziet Wingefors maar twee oplossingen om winst te blijven maken: of de prijzen van de games moeten omhoog, of ze zullen minder lang worden. De verkoopprijzen van games zijn volgens hem al vele jaren gelijk, terwijl de marge om succesvol te zijn terugloopt.
quote: "Ik zeg niet dat je de prijs niet kunt verhogen. Maar de realiteit is dat niemand het heeft geprobeerd. Als je bijvoorbeeld een enorme RPG maakt met 100 of 150 uur aan gameplay, zeer gepolijst en een unieke ervaring, zou de consument dan bereid zijn meer te betalen? Als ze dat zouden doen, zouden er mogelijk meer producten op de markt komen. Maar niemand probeerde het. Het is iets waar we over hebben gesproken, maar we houden ons momenteel aan de praktijk van de sector. Zou het dat ene bedrijf zijn dat op een dag probeert de prijzen te verhogen? Dat valt nog maar te bezien."
De uitspraak is opvallend te noemen, veel uitgevers hebben de afgelopen jaren namelijk een prijsverhoging doorgevoerd, veelal van zestig naar zeventig Euro.
|