Cross-play is een begrip dat met enige regelmaat voorbij komt en verwijst naar de mogelijkheid om een spel tussen diverse systemen met of tegen elkaar te spelen. Een mogelijkheid waar Sony regelmatig geen gebruik van wenst te maken.
In een interview met Game Informer heeft Sony's Shawn Layden zijn visie gegeven over cross-platform gameplay. Volgens hem vroegen veel gamers aan Sony om hier gebruik van te maken en hun regelgevingen aan te passen om zodoende aan te sluiten bij Microsoft en Nintendo. Hoewel Sony in eerste instantie zorgen had over het openen van hun ecosysteem leerden ze toch van de feedback die ze verkregen:
quote: “But I think we learned, from the feedback from our fans, that it was important. And it wasn’t just important to a vocal minority. Though, if you look at any of the numbers of the actual cross-play population? That Venn diagram isn’t too big. Even the fans who weren’t personally going to participate in a cross-play activity across different hardware pieces, just felt that it was kind of tone-deaf of PlayStation."
Hoewel Sony de mogelijkheid uiteindelijk opende voor Fortnite (als onderdeel van een beta) en later voor Rocket League bestond bij fans de gedachte dat Sony zelf de games en ontwikkelaars uitkoos die gebruik konden maken van de feature. Layden weerlegt dit echter met de volgende uitspraak:
quote: “People keep saying, ‘Why doesn’t Sony allow more people to have it?’ We’re open for business on this one. All it takes is for publishers and developers who wish to permission it. As ever, just work with your PlayStation account manager, and they will walk you through the steps that we’ve learned through our partnership with Epic on how this works. I don’t believe right now there is any gating factor on that. I think they’re open to make proposals, because the Fortnite thing worked pretty well.”
Na de publicatie van het interview besloot de CEO van Chucklefish in de pen te klimmen nadat ze recentelijk Wargroove hebben uitgegeven, een game die gebruik maakte van cross-platform gameplay op de PC, Xbox One en Nintendo Switch. Met name de uitspraak van Layden dat bedrijven samen kunnen werken met een PlayStation account manager lijkt bij hem in het verkeerde keelgat te schieten:
quote: “We made many requests for crossplay (both through our account manager and directly with higher ups) all the way up until release month. We were told in no uncertain terms that it was not going to happen. From our side, we can literally toggle a switch and have it working. Just wanted to provide some balance on the issue and say that it certainly isn’t a question of developers having not contacted their account managers or having dropped the ball. We were told no.”
|