Ontwikkelstudio Milestone werkt momenteel hard aan Sébastien Loeb Rally Evo dat komend jaar verschijnt voor de PC, PlayStation 4 en Xbox One. De game wordt een waarheidsgetrouwe rallygame die de twintigste verjaardag van de studio extra in de verf moet zetten.
Het Italiaanse Milestone heeft een uitgebreid verleden met de rallysport, het debuteerde met een rallytitel en het is momenteel verantwoordelijk voor de officiële World Rally Championship games. Het bedrijf kiest voor Sébastien Loeb Rally Evo echter een alternatieve aanpak, het schuift de officiële licentie even aan de kant om een specifieke racer aandacht te schenken. Milestone zorgt met Sébastien Loeb alvast voor een perfect uithangbord, de rallypiloot is namelijk zonder twijfel de absolute uitschieter van het World Rally Championship. Hij domineerde de sport tussen 2004 en 2012 met negen kampioenschappen op rij, waardoor hij meer titels heeft dan de Finnen Juha Kankunen en Tommy Mäkinen samen. Zij hebben elk vier seizoenoverwinningen zodat ze samen de tweede plek innemen op de lijst van meeste kampioenschappen. Hij is daarnaast recordhouder voor het hoogste aantal overwinningen, het meeste aantal podiumplaatsen en het aantal verdiende punten.

Het gebruik van Sébastien Loeb is ongetwijfeld een sterke marketingzet, maar Loeb neemt ook actief deel aan de ontwikkeling van ‘zijn’ rallygame. Hij deelt bijvoorbeeld zijn kennis voor de belangrijkste modes, Career en Sébastien Loeb Experience. De Career mode is een redelijk standaard Career mode waarin je moet proberen om in Loeb’s team te eindigen. Hij komt daar naar voren als mentor die tips geeft. Het originelere en interessantere Sébastien Loeb Experience plaatst je dan weer letterlijk in zijn schoenen. Loeb koos zelf hoogte- en dieptepunten uit zijn carrière die jij dan moet nabootsen, door bijvoorbeeld het kampioenschap te winnen of juist nipt een race te verliezen. Deze momenten worden ook steeds ingeleid door Loeb die zijn gevoelens deelt, wat je meer inzicht geeft in de man. Sébastien Loeb is dus meer dan een naam die op de doos wordt geplakt.
Milestone Srl maakt hun spellen schijnbaar wel aan de lopende band. De middelgrote studio heeft na twintig jaar ongeveer veertig games op hun naam staan, met een flink verhoogd tempo sinds de PlayStation 3 en Xbox 360 generatie. Het bedrijf lanceert tegenwoordig frequent drie games binnen eenzelfde kalenderjaar wat een korte ontwikkeltijd aanduidt. Milestone neemt echter hun tijd voor Sébastien Loeb Rally Evo dat ondertussen 2,5 jaar in ontwikkeling is. Het team wil namelijk een grote stap voorwaarts zetten, het maakte daarom onder andere een gloednieuwe physics engine waarin het verschil tussen wegsoorten, weercondities en bandentypes sterker naar voren moet komen. Gamed kreeg hiervan alvast een klein voorproefje op Gamescom waarbij Milestone hun beloftes lijkt in te lossen. Er was bijvoorbeeld een echt verschil in wegligging merkbaar bij overgangen tussen asfalt en gravel. Het ging spijtig genoeg om een korte demo zodat ik de weersinvloeden en banden nog niet kon testen.

De voorgaande Milestone games waren vaak capabel, maar zelden uitschieters. Het bedrijf lijkt te begrijpen dat ze voor Sébastien Loeb Rally Evo uit een ander vaatje moeten tappen, waarbij ze schijnbaar kunnen slagen. De game lijkt qua modes een originele ervaring te bieden en qua gameplay de goede kant uit te gaan. De beslissingen om meer dan 250 kilometer weg zo realistisch mogelijk na te bootsen en meer dan vijftig wagens uit verschillende tijdperken toe te voegen klinken ook goed. Mits goed afgewerkt kan dit zeker een topper worden, iets wat Milestone misschien wel verdient voor hun twintigste verjaardag. Het uiteindelijke resultaat kunnen we begin 2016 bewonderen.
|