Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
17 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 September 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(5) 
NBA 2K20
Gears 5
WRC 8
Final Fantasy VIII Remastered
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 37


Door Joni Philips op 17-10-2015 om 08:38
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 145. Materials Science 201
"Everyone you meet will talk enthusiastically about how some fantastically rare metal (iron, say) would make the best possible armor and weapons. Oh, if only you could get your hands on some! However, once you actually obtain iron -- at great personal risk, of course -- everyone will dismiss it as yesterday's news and instead start talking about some even more fantastically rare metal, such as gold. Repeat until you get to the metal after "mythril". See The Ultimate Rule."

De Non Player Characters zullen zeer enthousiast praten over een zeer zeldzaam, maar fantastisch materiaal voor het maken van de beste wapens en bescherming. Het zou dan ook perfect zijn als je dit materiaal kon vinden om je wapens te maken. Het vinden van dat fantastische materiaal vereist vaak een gevaarlijke reis, maar je beloning is zeer beperkt. De Non Player Characters hebben ondertussen namelijk een nieuw, sterker en vooral zeldzamer materiaal ontdekt dat nog beter is. Je moet dan ook dit materiaal gaan verzamelen om je wapens te maken. Je mag dit blijven herhalen tot je het metaal na "mythril" hebt gevonden. Mythril is namelijk frequent het ultieme metaal, wat betekent dat er nog minstens één materiaal is dat erna komt.

Cliché 146. Seventh Inning Stretch. Elc Rule
"At some point in the game the main hero will receive a deadly story-driven injury and will be put in a hospital instead of having a mage heal him. This will leave him out of commission for at least the length of two sidequests; the female lead will also be temporarily out of commission as she steadfastly refuses to leave the hero's side. Ultimately a simple vision quest is all that will be required to bring the hero back to normal."

De hoofdrolspeler zal op een gegeven moment een dodelijke verwonding oplopen, waarbij hij in het ziekenhuis belandt. Een magiër kan hem namelijk niet genezen. Hij zal hierdoor minstens 1 à 2 sidequests onbeschikbaar zijn. De vrouwelijke hoofdrolspeelster zal eveneens onbeschikbaar zijn omdat ze weigert de zijde van de held te verlaten. Hij zal uiteindelijk ontwaken na een simpele droommissie die een oplossing brengt voor zijn probleem. Een interessant voorbeeld is Final Fantasy VIII, waar de vrouwelijke hoofdrolspeelster Rinoa een dodelijke blessure oploopt. Ze belandt in een coma, wat Squall inspireert om zijn vrienden achter te laten en een missie te starten om haar te redden.

Holy - Afkorting voor Holy Crap.
Holy - Afkorting voor Holy Crap.


Cliché 147. Vivi's Spellbook Principle
"Over the course of the game, you will spend countless hours learning between twenty and one hundred skills and/or spells, approximately three of which will still be useful by the end of the game."

Je spendeert meerdere uren aan het leren van tientallen, zelfs honderden vaardigheden en spreuken. Er zullen er echter amper een drietal bruikbaar zijn aan het einde van het spel, de anderen zijn simpelweg te zwak om indruk te maken. Dit wordt bijvoorbeeld duidelijk in meerdere Final Fantasy games waar spreuken als Meteor, Holy en Ultima veel sterker zijn dan de spreuken die je eerder in de game hebt gekregen. Je zou dan ook gek zijn oude spreuken als Firaga te blijven gebruiken. Er zijn ook specifieke voorbeelden zoals Knights of the Round uit Final Fantasy VII, dat praktisch de enige Materia is die je nodig hebt voor de bonusbazen, en Apocalypse uit Final Fantasy VIII dat je verkrijgt in het gevecht met Ultimecia. Final Fantasy II levert een gezellige uitzondering met magie die sterker wordt naarmate je ze meer gebruikt. Spreuken zijn dus zo nuttig als je zelf wil.

Cliché 148. Gender Equality, Part 1. Feena Rule
"Your average female RPG character carries a variety of deadly weapons and can effortlessly hack or magic her way through armies of monsters, killer cyborgs, and mutated boss creatures without breaking a sweat. She may be an accomplished ninja, a superpowered secret agent, or the world's greatest adventurer. However, if one of the game's villains manages to sneak up and grab her by the Standard Female Character Grab Area (her upper arm) she will be rendered utterly helpless until rescued by the hero."

Het gemiddelde vrouwelijke personage draagt een overvloed aan gevaarlijke wapens, en kan met gemak legers monsters verslaan zonder ook maar één druppel zweet. Ze kan zelfs een ervaren ninja of een supersterke geheime agent zijn. Haar vaardigheden verdwijnen echter meteen wanneer een vijand haar weet te besluipen en haar arm vastgrijpt. Ze wordt hierdoor compleet hulpeloos tot ze gered wordt door de held. Final Fantasy heeft bijvoorbeeld Aerith Gainsborough en Rinoa Heartilly die gemakkelijk ontvoerd worden; Dragon Quest VIII heeft Jessica, en Kingdom Hearts heeft Kairi en de andere prinsessen als Belle. Prinses Belle weet zichzelf wel te bevrijden, maar pas wanneer het Beest ter plaatse is om iedereen af te leiden.

Cliché 149. Gender Equality, Part 2. Tifa Rule
"If any female character, in a burst of anger or enthusiasm, decides to go off and accomplish something on her own without the hero, she will fail miserably and again have to be rescued."

Vrouwelijke personages zijn veroordeeld het team nooit te verlaten. Als een vrouwelijk personage uit woede of enthousiasme besluit om een taak op haar eentje af te ronden, zal het namelijk compleet mislukken. Ze zal dan ook gered moeten worden door het mannelijke personage. De regel is genoemd naar Tifa uit Final Fantasy VII die meer dan eens op deze manier gevangen werd. Haar opvolgster Rinoa Heartilly doet het minstens even goed, ze besluit bijvoorbeeld in haar eentje om de Sorceress aan te vallen, maar dit plannetje mislukt en Squall moet haar gaan redden. Ze wordt later eveneens ontvoerd door Seifer wanneer ze in haar eentje vertrekt. Het ergste voorbeeld is echter zonder twijfel Final Fantasy V's Lenna die volgens mij bijna alleen om deze reden opduikt in het verhaal.

Adel met Rinoa
Adel met Rinoa


Cliché 150. Gender Equality, Part 3. Luna Rule
"All of the effort you put into maxing out the female lead's statistics and special abilities will turn out to be for naught when she spends the final confrontation with the villain dead, ensorcelled, or held hostage."

De moeite die je gedaan hebt om de statistieken en vaardigheden van het vrouwelijke hoofdpersonage op te bouwen, blijken compleet nutteloos wanneer ze de volledige laatste confrontatie onbeschikbaar blijkt. Ze is bijvoorbeeld dood, betoverd of gegijzeld door de eindbaas. De regel is genoemd naar Luna uit Lunar: The Silver Star die het laatste deel van de game doorbrengt als Althena, één van de bazen. Een ander voorbeeld is Rinoa Heartilly, de tegenhanger van Squall binnen Final Fantasy VIII. Zij wordt namelijk gevangen genomen door één van de bazen die haar effectief als gijzelaar gebruikt tijdens het gevecht. De bazin zal haar eigen gezondheid herstellen door Rinoa aan te vallen, terwijl jij geen aanvallen kunt gebruiken die meerdere vijanden kunnen treffen omdat Rinoa dan ook zou getroffen wordt.


08:38  Dying Light: The Following in Q1 2016
08:38  WWE 2K16 laat ons knutselen
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden