Momenteel oogst Microsoft de nodige kritiek omwille van hun oplossing voor tweedehands games, maar wat denken uitgevers van Microsoft's aanpak?
Eerder al bleken noch Ubisoft, noch Activision-Blizzard vragende partij; en ook Take Two lijkt weinig problemen te hebben met tweedehands games. Take-Two CEO Strauss Zelnick denkt dat ontwikkelaars en uitgevers simpelweg hun klanten moeten blij maken om ervoor te zorgen dat ze niet te veel geld aan de tweedehands markt verliezen. Door de kwaliteit te verhogen kun je dat vermijden. Ook DLC, vaak gratis DLC, die een week of drie-vier na de release komt, is een goed idee om ervoor te zorgen dat klanten de game niet te snel verkopen. Eens de game acht weken in het bezit is van een klant, maakt de tweedehands markt niet meer uit. Die eerste acht weken zijn namelijk bepalend voor je succes.
If you can keep the game in consumer's hands for eight weeks, you almost don't care anymore about used game sales because it's the first 8 weeks that really nail you.
Als er toch een systeem komt, vindt Zelnick wel dat uitgevers een deel van de koek moeten krijgen. Hij vindt het onlogisch dat de opbrengsten naar Microsoft en niet naar hen zouden gaan.
|