Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 April 2020 
(2) 
(4) 
(4) 
(0) 
(0) 
01 April 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Maart 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
30 Maart 2020 
(12) 
(1) 
(9) 
(2) 
(0) 
(0) 
(12) 
29 Maart 2020 
(0) 
(5) 
(0) 
(1) 
(2) 
28 Maart 2020 
(0) 
(2) 
(1) 
(1) 
(4) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2020 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
26 Maart 2020 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
25 Maart 2020 
(19) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
24 Maart 2020 
(6) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(7) 
(2) 
23 Maart 2020 
(0) 
22 Maart 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
21 Maart 2020 
(9) 
(0) 
20 Maart 2020 
(14) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
19 Maart 2020 
(3) 
(0) 
(4) 
18 Maart 2020 
(32) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
17 Maart 2020 
(0) 
(1) 
(8) 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
(0) 
16 Maart 2020 
(0) 
(2) 
(8) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
15 Maart 2020 
(18) 
(2) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Maart 2020 
(13) 
(10) 
Gamed Gamekalender April 2020
Bleeding Edge
DOOM Eternal
My Hero One's Justice 2
Feature:

Retro Geschiedenis: De Tweede Generatie Consoles


Door Joni Philips op 15-11-2005 om 00:02

Als je het verleden en het heden bestudeert, kun je de toekomst beter voorspellen. Dat is één van de redenen om terug in de geschiedenis te gaan. Hier op Gamed gaan we generatie per generatie terug in de tijd tot aan de oerknal van het gamen, in de hoop om je zo een beter beeld van het fenomeen te geven. We zijn nu aanbeland bij de eerste echte generatie van de thuisconsole, de tweede generatie, soms ook het vroege 8 Bit tijdperk genoemd.

In de eerste generatie werden games op microchips gebrand, daardoor kon je nooit nieuwe games spelen op een console. In de tweede generatie had men hier een oplossing voor, ROM chips die in een harde plastic huls werden geplaatst, de zogenaamde cartridges. Eens in de console gestoken lazen de microprocessors de code en werd de software gestart. Dit zorgde ervoor dat er constant nieuwe games verschenen. De Fairchild VES was in 1976 de eerste console met een cartridgesysteem.

Fairchild VES
Fairchild VES


In 1977 kwam Atari met de Atari 2600 wat snel zou uitgroeien tot de populairste console, ook de Magnavox Odyssey 2 deed het goed. Er werden miljoenen exemplaren van verkocht. In 1980 verschenen er weer twee nieuwe consoles, de Intellivision van Mattel en de Vectrex, de enige console ooit met vector graphics. In 1982 kwam daar nog de krachtige Colecovision bij, daardoor waren er voor het eerst drie grote spelers op de markt. De Colecovision haalde nog zes miljoen verkochte exemplaren ondanks de late launch, dat gebeurde simpelweg met veel games, games die ze ook uitbrachten op andere consoles zoals de Atari 2600. Deze consoles waren vooral populair om hun arcadeports, zo had de Atari 2600 Space Invaders en de Colecovision het populaire Donkey Kong.

De eerste onafhankelijke developer
Voorheen waren alle programmeurs gewone werknemers van consolefabrikanten en kregen ze elke maand hun loon. Als hun titels goed verkochten kregen ze geen premies, hun namen werden nog niet eens in de handleiding van het spel vermeld. Jim Levy uit de muziekindustrie richtte samen met enkele ex-Atari programmeurs David Crane, Larry Kaplan, Alan Miller en Bob Whitehead Activision op, de eerste onafhankelijke developer. Hun titels waren samen goed voor de helft van de verkopen van Atari, het is dan ook logisch dat het bedrijf panikeerde en Activion aanklaagde. Atari verloor dat proces echter waardoor er honderden kleine developers ontstonden die de markt overspoelden met kleine en grote titels. De game die van Activision een succes maakte was Pitfall, de eerste echte platformgame. Activisions succes duurde tot 1992, in dat jaar ging het failliet, om een jaar later weer onder zijn huidige structuur tot leven te komen.

Activision en hun grote succes, Pitfall.
Activision en hun grote succes, Pitfall.


Teveel Atari Consoles
De Atari 2600 was de tweede en laatste succesvolle console die Atari maakte, ze hadden veel exclusieve games en een prijzenslag met de Fairchild maakte de console goedkoop. In de jaren erna kwamen er echter veel te veel nieuwe varianten. Atari werkte onder andere aan de Atari 2700, een draadloze versie van de 2600 die door een technische fout nooit verscheen. De Atari 5200 verscheen in 1982 en faalde. De console was pas vanaf 1983 compatibel met Atari 2600 cartridges en Atari maakte liever games voor de populairdere 2600. Hij kon niet op tegen de technisch licht inferieure Colecovision dat scoorde met games zoals Donkey Kong en in totaal een 170 titels telt. Dankzij de crash verdween de console volledig. De Atari 2800 was simpelweg een 2600 met een andere naam om de Japanse markt te veroveren. Aangezien de console pas in 1983 daar aan de bak kwam, besloten veel gamers te wachten op de consoles van Nintendo en Sega.

De Vectrex
De Vectrex


Vector Graphics voor de Vectrex en andere originele eigenschappen
In een tijd dat de meeste consoles rasters gebruikten, kwam de Vectrex met een origineel systeem. De console gebruikte vector graphics. Dat systeem gebruikt lijnen in plaats van pixels om afbeeldingen te maken. De console werd geleverd met een monitor en leek daardoor op een uit de kluiten gewassen handheld in plaats van een console. De console was ook de eerste die met een 3D bril kwam, later overgenomen door Virtual Boy en PlayStation Portable; had als eerste console een analoge stick terwijl het idee dat dit een Nintendo idee is, wijd verspreid is; en met een lichtpennetje, de eigenschappen daarvan zijn vergelijkbaar met een touchscreen zoals de Nintendo DS heeft. Het idee is alleen gebaseerd op licht in plaats van aanraking. Nintendo heeft dus duidelijk ergens een Vectrex staan.


11:00  Nieuwe lading Gradius Portable screens
00:02  Slechts 12 gig beschikbaar van Xbox 360 HD?
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Gast (82.94.0.xxx) op 15-11-2005 om 09:36
Leuk stukje tekst, voornamelijk algemene gamer kennis maar ook een paar onbekende feitjes voor mijn. :)

Gast (83.128.80.xxx) op 15-11-2005 om 13:54
vectrex is nu echt dikke centen waard (compleet)

Gast (195.33.116.xxx) op 16-11-2005 om 09:51
1500 euro, zoiets 8)

streetfighter op 26-07-2009 om 04:00 [Niv: 42 / Exp: 2099]
Ik heb nog een vectrex hier ergens in huis staan

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Retro Geschiedenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden