Na de Game Boy Advance, de Nintendo DS en de PlayStation Portable doet de Kingdom Hearts franchise nu eveneens de Nintendo 3DS aan met Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance. Vandaag blikken we vooruit naar het Nintendo 3DS debuut van de Kingdom Hearts franchise.
Enige voorkennis van die handheld-titels lijkt wel een noodzaak om optimaal te kunnen genieten van het spel, het avontuur van Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance is namelijk een vervolg op de gebeurtenissen aan het einde van Kingdom Hearts Re:Coded. In de game nemen Sora en Riku deel aan het Mark of Mastery examen, een examen dat hen aanleert om volwaardige Keyblade meesters te worden. Op deze manier hopen ze sterk genoeg te zijn op het moment dat Xehanort terugkeert. Tijdens hun examen dienen Sora en Riku apart zeven werelden te bezoeken die in het verleden zijn vernietigd door de Heartless. Ze zijn ondertussen hersteld, maar liggen in een diepe slaap en worden aangevallen door kwaadaardige Dream Eaters. Deze Dream Eaters dien je te verslaan om deze wereld compleet op gang te brengen. Onderweg word je ook regelmatig geconfronteerd met Xehanort en de Organization XIII waarbij je hun ware doelen zult ontdekken om zo beter inzicht in de gehele verhaallijn te krijgen.
Als Kingdom Hearts game bevat het spel de nodige verwijzingen naar verschillende Disney franchises. Zo zijn er werelden gebaseerd op The Hunchback of Notre Dame, Pinocchio, The Three Musketeers, Fantasia en Tron: Legacy. Het reizen tussen deze werelden gebeurt niet langer via het Gummi Ship, maar via een nieuwe minigame die Dive Mode heet. Hierin dien je naar boven te duiken en sterren te verzamelen om de poort naar de nieuwe wereld te openen. Naast de Disney werelden kom je ook regelmatig Disney personages als Mickey, Donald en Goofy tegen, waarbij dit niet beperkt blijft tot hun verschijning in The Three Musketeers. Verschijningen uit de Final Fantasy franchise moet je echter niet verwachten, Square-Enix heeft ervoor gekozen de Final Fantasy cast in deze aan de kant te laten en de cast van The World Ends With You te laten passeren. Deze personages zijn minder bekend, maar ze passen natuurlijk iets beter bij Nintendo dan personages als Cloud en Squall die bekend zijn van PlayStation games.
Optimaal heb je alle Kingdom Hearts delen gespeeld om het verhaal 100% in elkaar te puzzelen, maar de gameplay lijkt uniek genoeg om ervoor te zorgen dat het geen straf wordt om deze te spelen als je de andere spellen reeds kent. Het avontuur is hierbij geïnspireerd door de PlayStation Portable game Kingdom Hearts: Birth by Sleep, maar met meer actie en nieuwe elementen. Je hebt dus nog steeds het free-flow combat systeem waarbij je gebruik maakt van de omgeving om optimaal aan te vallen. Nieuw zijn dan weer de Reality Shifts, speciale technieken voor Sora en Riku die gebruik maken van het touchscreen. Sora's Reality Shift heet Slingshot en laat je vijanden afvuren met een katapult op het onderste scherm. Riku gebruikt dan weer Holy Rope waarmee je vijanden aan elkaar verbindt en deze in één combo verslaat. In beide gevallen wordt de actie gepauzeerd zodat je zonder gestoord te worden, kunt uithalen. De speler wisselt tijdens het spelen af tussen Sora en Riku, waarbij dat afwisselen geregeld wordt door het Drop systeem.
Dit laat je niet alleen toe om karakters te wisselen bij savepunten, maar ook in het midden van een level kan gewisseld worden. Dat laatste wordt geregeld door een timer die langzaam maar zeker afloopt. Als de teller nul bereikt, word je automatisch gewisseld. Gelukkig kun je tijd toevoegen aan de teller door vijanden aan te vallen. Door het feit dat Sora en Riku worden opgesplitst, lijkt het alsof je er alleen voorstaat. Gelukkig kun je onderweg zelf Dream Eaters vangen en deze inzetten als teamgenoten. Elke Dream Eater heeft hierbij zijn eigen vaardigheden en werkt op zijn eigen manier samen met Sora en Riku. Je hebt telkens twee Dream Eaters naast je, waarbij die Dream Eaters ook gelinkt kunnen worden tot een uniek wezen. Dankzij deze toevoeging is de game nog chaotischer dan zijn voorgangers, waardoor het gebrek aan een tweede analoge stick wel eens een gemis zou kunnen zijn. Een Circle Pad Pro lijkt bijna verplicht om de camera optimaal te benutten. De game ligt op 20 juli in de winkels.
|