Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
04 April 2020 
(4) 
(1) 
(0) 
(0) 
03 April 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
02 April 2020 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
01 April 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Maart 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
30 Maart 2020 
(12) 
(1) 
(9) 
(2) 
(0) 
(0) 
(12) 
29 Maart 2020 
(0) 
(5) 
(0) 
(1) 
(2) 
28 Maart 2020 
(0) 
(2) 
(1) 
(1) 
(4) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2020 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
26 Maart 2020 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
25 Maart 2020 
(19) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
24 Maart 2020 
(6) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(7) 
(2) 
23 Maart 2020 
(0) 
22 Maart 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
21 Maart 2020 
(9) 
(0) 
20 Maart 2020 
(14) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
19 Maart 2020 
(3) 
(0) 
(4) 
18 Maart 2020 
(32) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
17 Maart 2020 
(0) 
(1) 
(8) 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
(0) 
16 Maart 2020 
(0) 
(2) 
(8) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
Gamed Gamekalender April 2020
Bleeding Edge
DOOM Eternal
My Hero One's Justice 2
Review:

Deus Ex: Human Revolution


Door MaartenL op 28-08-2011 om 10:32
Bron: Gamed

In de voetstappen treden van een klassieker is waarschijnlijk het moeilijkste wat een ontwikkelaar kan doen. Toch heeft Eidos Montréal het op zich genomen om een vervolg te maken van Deus Ex. Geen simpele opdracht want de enorme keuze die Deus Ex de speler moet geven, moet dusdanig goed uitgewerkt worden. Of ze in hun opzet zijn geslaagd kom je te weten in onze review.

In Deus Ex: Human Revolution begint de speler voor een keer als 'gewone mens'. Adam Jensen werkt als hoofd beveiliging bij Sarif Industries, één van de grootste marktleiders in het gebied van augmentations (cybernetische upgrades voor ledematen e.d.). Het bedrijf staat op het punt om een belangrijke doorbraak bekend te maken maar krijgt daar helaas niet de kans toe. Een brutale aanval onderbreekt de rustige rondleiding door het gebouw en als beveiligingsagent kan je dan moeilijk bij de pakken blijven zitten. Deze korte aanval zal dienen als een tutorial en eindigt voor de hoofdspeler vrij pijnlijk en gaat gepaard met veel bloed. Dankzij je baas David Sarif word je echter gered met augments, heel veel augments. Zes maanden verlopen en ons verdiende ziekteverlof wordt onderbroken door een andere aanval op fabriek van Sarif Industries. Tijd voor wraak.

Het verhaal is een sterke drijfveer gedurende de hele game dus ten einde niets te spoilen, zal ik maar zwijgen over de rest. In ieder geval kan er op gerekend worden dat het verhaal vol intriges en twists zit en dat de schrijvers bij Eidos een dikke pluim verdienen. Niet alleen het hoofdverhaal is erg knap, ook de zijmissies mogen er zijn. Er is veel variatie en des te meer omdat je ook deze kan oplossen op jouw manier. Sommige zijmissies kunnen je wel wat bonus cash opleveren als je bijvoorbeeld niet gezien wordt of het doelwit levend houdt. De zijmissies zelf moet je natuurlijk wel vinden. Sommige vinden jou maar anderen moeten zelf gevonden worden en dat in een vrij grote map. Exploratie is dan ook een belangrijke factor en dat geldt niet alleen voor de free-roam gedeeltes. Een situatie eerst vanuit dekking bestuderen om vervolgens tot een geplande actie over te gaan is een noodzaak.


Zoals al vermeld in de inleiding: Deus Ex draait rond keuzes en Human Revolution stelt niet teleur. Of je nou graag met een geupgrade assault rifle een level wilt doorzeven of onzichtbaar voorbij de vijand te lopen, het kan allemaal en dat is te danken aan het prachtige leveldesign. De meeste kamers bieden een sluiproute aan, voldoende dekking, ladders of luchtroosters. Welke augmentations je verbeterd zullen dan ook je speelstijl vergemakkelijken. Hoger springen en kunnen landen van eender welke hoogte (inclusief cool effect) zal het makkelijker maken om alternatieve routes te ontdekken. Voor stealth heb je een cloak effect en de mogelijkheid om vijanden te markeren en je eigen radar te verbeteren of zelfs om al je bewegingen geruisloos te maken. Rambo favorieten kunnen hun armen verbeteren om terugslag van het wapen tegen te gaan of om door muren te slaan. Iets dat iedereen in zijn playthrough kan gebruiken is hacking.

Niet alleen is hacken erg handig om camera's uit te schakelen en om deuren te openen (je kan ze ook opblazen of kapot schieten). Je krijgt er ook extra informatie mee die rondslingert op de computers die her en der staan. Dankzij een goed doordachte mini-game moet je nodes innemen totdat je alle bonusses kan capturen en de hoofdnode zorgt voor toegang. Met genoeg skills kan je hierdoor extra geld, ervaring of virussen verkrijgen. En dat is allemaal erg handig, voor ervaringspunten zeker en vast aangezien elke 5000 punten je één praxis point geeft om je augmentations te verbeteren. Ook wapens kunnen versterkt worden met kits. De standaard kits geven je een grotere ammunitiecapaciteit, meer schade of snellere reloads. Speciale kits geven een extra functionaliteit aan je wapen zoals explosieve kogels voor de revolver, armor penetration voor het pistool en zelfs een guiding system voor het assault rifle dat je zal toelaten om rond of over dekking te schieten naar je doelwit.

Natuurlijk hoef je niet altijd het geweldadige pad te kiezen. Er is genoeg keuze voor iedereen. Een stun gun of tranquilizer rifle zijn ook aanwezig, maar dan moet je er rekening mee houden dat deze vijanden terug wakker gemaakt kunnen worden door hun kompanen. Ook in close combat is Jensen een beest met de mogelijkheid om iemand knock-out te slaan of hem simpelweg te vermoorden. Dit gaat gepaard met een geweldige (en pijnlijke) animatie waarbij Jensen zijn doelwit doorboort met zijn ingebouwde messen. Als je later enkele punten investeert in de reflex booster kan je zelfs twee vijanden tegelijk aan (met een nog geweldigere animatie). Helaas moet je wel rekening houden met je energielevel, want al je vaardigheden kosten energie en dit vult zich niet oneindig bij. Met speciale snoeprepen kan je echter het bijvullen versnellen. Alles wat je in de wereld vindt heeft zo zijn nut. Painkillers vergroten je levensbalk voor een poosje en als run-and-gun je stijl is, dan is dat zeker welkom, want ondanks dat Jensen een halve robot is, kan hij toch vrij snel het loodje leggen.


Op het gebied van graphics valt er ook niet te klagen bij Human Revolution. De black & gold stijl die zo vaak naar voren werd geschoven doet het heel aardig en elke locatie straalt zijn eigen futuristisch sfeertje uit. De graphics zelf zijn van een erg verzorgd niveau: texturen zijn scherp, lichteffecten sfeervol en animaties zijn vloeiend. Helaas heeft spel wel last van lange laadtijden maar wat je ervoor terugkrijgt is zeker en vast die tijd waard. Op de PC hebben we nog de mogelijkheid voor Directx 11 en eventueel 3D waardoor de PC versie zeker niet aanvoelt als een middelmatige port. Het is dan ook leuk dat de ontwikkelaar elke versie met liefde heeft behandeld. Op audio-vlak is er eveneens niets te klagen. Mooie voice-overs, een leuke soundtrack en goede geluidseffecten versterken het geheel erg goed. Het enige nadeel met de voice-overs is dat de lip-syncing niet echt correct verloopt bij momenten.

Is Eidos Montréal er in geslaagd om Deus Ex nieuw leven in te blazen? Wat ons betreft krijgt die vraag een duidelijke ja als antwoord. De game geeft de speler de volledige vrijheid om te spelen zoals hij het wil en de upgrades versterken dat gevoel nog wat meer. De gehele sfeer is om je vingers bij af te likken en het verhaal zal je bezig houden en doen twijfelen tot het bevredigende einde. Er zijn slechts drie kleine minpuntjes: verplichte bossfights, lange laadtijden en incorrecte lip-syncing. Drie kleine puntjes die in het niets vervallen als je kijkt wat de game wél allemaal goed doet. De game heeft misschien geen multiplayer maar kan met een 20 tot 25 uur durende singleplayer lang meegaan, zeker omdat je de game kan herspelen in een andere stijl. Deus Ex: Human Revolution is de opvolger waar we op gehoopt hadden. Een topper!
Beoordeling
Gameplay   95
Sound   90
Graphics   90
Replay   85

Deus Ex is terug.
90


10:32  Rage toont Gearhead Vault
08:25  Packshot Sunday - Deel 5
 Reacties (14)
 Pagina: 1
Gast (118.11.251.xxx) op 28-08-2011 om 11:25
Ziet er er erg goed uit.

Off topic; komt er ook nog een review van Xenoblade?

Gast (83.160.149.xxx) op 28-08-2011 om 11:37
Erg vette game idd, ben er gisteren mee begonnen en heb er nu al 12 uurin zitten!!! Haha verslaafd!!!!

MaartenL (Redacteur) op 28-08-2011 om 11:44 [Niv: 472 / Exp: 23597]
@ 118.11.251.xxx:

Van Xenoblade hebben we helaas geen review copy ontvangen tot op heden. Tenzij een redacteur het spel zelf aankoopt en reviewed, zal er tot onze spijt geen review van komen.

Gast (84.83.217.xxx) op 28-08-2011 om 12:31
ik heb op mijn pc geen last van lange laadtijden
verder een hele vette tv :D

Gast (84.83.217.xxx) op 28-08-2011 om 12:32
verder hele vette tv
zat met mijn hoofd ff ergens anders denk ik
verder hele vette game bedoell ik :9

Gast (87.208.96.xxx) op 28-08-2011 om 13:31
zelfde maker als van de eerste 2 games?

Joni Philips (Eindredacteur) op 28-08-2011 om 13:38 [Niv: 1165 / Exp: 58264]
Ja en nee. Die studio bestaat al lang niet meer, maar bepaalde werknemers zijn wel hetzelfde.

FloriX op 28-08-2011 om 14:55 [Niv: 258 / Exp: 12906]
Loadtimes zijn gefixt in de nieuwste patch

MaartenL (Redacteur) op 28-08-2011 om 15:36 [Niv: 472 / Exp: 23597]
@ FloriX: Mooi ^^

Helaas was de review geschreven voordat de patch geinstalleerd was. In ieder geval wel goed om te weten.

D: op 28-08-2011 om 17:49 [Niv: 172 / Exp: 8612]
Imo maakt de lipsyncing niet uit, de laadtijden vallen wel mee maar de trophys verneuken dit spel wel een beetje, ze hadden nooit er in moeten doen dat je een trophy krijgt als je het spel op een precieze vaste manier speelt (ja volledig ja) zoals 100% stealth spelen of geen enkel iemand doodmaken.

Kan alleen maar fantaseren hoe geweldig dit spel was geweest zonder trophys.

(ja ik heb ocd daarom wil ik ook een 'trophy disable' optie op mn ps3)

Royta op 28-08-2011 om 19:35 [Niv: 17 / Exp: 855]
Kan je niet die trophy notificaties uit zetten? Staat me iets van bij.

Onna76 op 28-08-2011 om 19:42 [Niv: 371 / Exp: 18569]
@Royta nee dat kan helaas niet, enkel message notificatie kun je uitzetten. Voor mij mag dat ook wel met bepaalde spellen. Klinkt interessant maar waarom geen demo (op PS3) of heb ik gemist? Oh en ik heb Xenoblade (wordt slecht geleverd door Ninty, kon m ophalen 1 week na de release ), toppie joppie dat spel, friggin' must have

Boogieboyz op 28-08-2011 om 21:29 [Niv: 303 / Exp: 15126]
Ik snap wel wat D bedoelt, tegenwoordig als ik een spel koop kijk ik meer naar de achievements dan het spel. Ik speel wel, maar toch met de gedachte van ow ik moet het goed doen want dan krijg je een achievement. Het zorgt voor een druk op het spelplezier. Aan de andere kant kan een achievement ook een reden zijn om een spel nog eens te spelen ookal had je em uitgespeeld.

Tis een beetje een dubbelzijdig zwaard om er maar eens een uitdrukking bij te halen.

Gast (80.56.66.xxx) op 29-08-2011 om 03:50
Het is de Nederlandse manier van denken om niet alles dubbelop te doen. Wij willen altijd de zekerheid hebben dat we het goed doen. :9 Daarom dat ik achievements een hoer vind. :9

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Deus Ex: Human Revolution
Type:
Game
Releasedatum:
26-08-2011
Ontwikkelaar:
Eidos Interactive
Uitgever:
Eidos Interactive
Media:








Meer media