Feature: Top 10 - WTF?!!
Door Martijn Steinpatz op 13-06-2009 om 09:52
|
Bron: Gamed
|
Vandaag aandacht voor de grootste WTF momenten uit de games geschiedenis. En dan bedoelen we scènes die ons in verbijstering, verontwaardiging of verdriet achterlieten. Nee, dit zijn geen fijne herinneringen die we jullie gaan vertellen.

4: Final Fantasy VII, Aeris sterft: Na twaalf jaar gedweep, gekwijl en gem(censuur) over deeltje zeven, lijkt ons dat iedereen de game onderhand wel een beetje zat is. Hoewel. Zodra er ook maar een gerucht over een remake van deze klassieker op het net verschijnt komen er ineens vijftig miljoen fanboys en girls uit alle hoeken en gaten gekropen. Liever zie ik dat we die game gewoon in 1997 laten liggen. Alle respect ervoor, maar door de jaren heen zijn er onderhand betere spellen en vooral betere verhalen uitgekomen.
Toch is er een scène die nog steeds mensen tot tranen brengt. En ik geef toe, de uitvoering was buitengewoon sterk. Cloud vindt na lang zoeken eindelijk onze uitverkorene in de stad van de Ancients. Daar bidt ze voor de mensheid. Onze held (onder controle van de slechte Sephiroth) trekt echter zijn wapen om haar te doden. Nog net weten zijn vrienden hem wakker te roepen. Dan stort die grijsharige knakker van dertig meter hoogte naar beneden en rost zó zijn zwaard door de borstkas van ons bloemenmeisje. Iedereen in verbijstering achterlatend.
Inclusief de gamers. Gamers en gamejournalisten gaven toe te hebben gejankt en ook de Gamed redactie bleef niet onberoerd. Rene stroopte jarenlang iedere kroeg in Rotterdam af, Gideon en Roderick raakten in een zware depressie en zworen nooit meer een Sony game aan te raken en Joni stortte zich zo hard op zijn werk dat we nog steeds iedere dag er profijt van hebben. Ik? Ik liep zo hard te vloeken en te tieren dat er een politiemacht aan te pas moest komen om mij weer rustig te krijgen. Wat een spel al niet kan doen. Natuurlijk zijn we wat meer nuchter geworden - vandaar dit plaatje.

3: Bioshock, ,,Would you kindly?”: Andrew Ryan wil jou een lesje leren. Nee, hij gaat je niet in elkaar slaan. Hij zou het kunnen doen (lees verder waarom) maar de wilskracht ontbreekt. Jij bent namelijk zijn onechte zoon. Maar daar hoeft de magnaat geen woorden aan vuil te maken. De foto’s en de connecties ertussen op een whiteboard maakten dat al duidelijk. Dat Atlas eigenlijk Frank Fontaine heet - zijn grote rivaal? Hij zal misschien sterke vermoedens hebben, maar dat is voor Ryan niet meer relevant. Hij heeft verloren. Waardig sterven is het enige wat hem rest…
… maar niet voordat hij zijn zoon een spiegel voorhoudt. ‘Jack’ wil namelijk Andrew Ryan niet uit zichzelf vermoorden. Atlas/Frank Fontaine heeft hem gehersenspoeld. Met de woorden ‘Would you kindly’ geeft hij onze held orders die hij zonder na te denken uitvoert. Ryan demonstreert: ,,Kom hier. Stop, ‘Would you kindly?’ 'Would you kindly'. Krachtige woorden. Zit, ‘would you kindly?’ Sta op, ‘would you kindly?’ Ren! Stop. Draai om! Een man kiest, een slaaf gehoorzaamt.” Inderdaad. Jouw karakter doet dit allemaal zonder dat je ook iets kan doen.
Een echte man kiest zijn eigen pad. Jack, de slaaf, is niet in staat ook maar een enkele zelfstandige keus te maken. Ryan geeft hem nog een commando: Dood. Ik maak uit hoe mijn lot zal eindigen, zegt de magnaat. Niet Fontaine. Niet Atlas. Niet jij. Ik. Jack slaat hem dood met een golfstick maar het is wel duidelijk wie hier wint. Ryan’s laatste speech is de ultieme ‘fuck you’ aan de speler: Jij maakt hier niet de keuzes in deze game, je volgt enkel orders van de developer op. Zoals je altijd doet. Weinigen hebben het lef om gamers op zo’n manier met hun daden te confronteren. Dus een serieus WTF moment in deze lijst.
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
|
10:02 Tretton: 'Oude games kunnen motion-control krijgen.'
09:52 The Grinder
|
Reacties (33) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
asianck
op 13-06-2009 om 18:22
[Niv: 380 / Exp: 19012]
|
Haha, zeer leuk geschreven. Vooral dat stukje van Eternal Darkness. (:
|
|
Stammetje91
op 13-06-2009 om 20:46
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
Hele goede lijst, vooral SH2 en Eternal Darkness horen hier zeker thuis.
|
|
Gast (82.95.91.xxx)
op 13-06-2009 om 22:34
|
Inderdaad, Dreamfall einde was veel meer traumatish als halo 2 :P dat was meer zo van: "Ey, leuk, nog een halo." Dreamfall was meer van: "Ey..he, ut einde? <_<......" Ik ben het met je eens hoor!
|
|
GekooktEi
op 14-06-2009 om 12:49
[Niv: 483 / Exp: 24134]
|
Geniale feature  . Maar zou Otacon geen DILF moeten zijn ipv een MILF of snap ik het verkeerd?
|
|
ApoC
op 14-06-2009 om 13:27
[Niv: 101 / Exp: 5061]
|
Vooral dat over Eternal Darkness en Silent Hill, is zoooo waar! leuke feature, en ook (een paar) leuke games.
|
|
TdR
op 14-06-2009 om 15:53
[Niv: 3 / Exp: 144]
|
die van CoD4 vond ik echt goed... eerst dacht je: dood. toen: leven. toen: WTF?
|
|
wesmoen
op 18-06-2009 om 14:12
[Niv: 56 / Exp: 2798]
|
Misschien is dit toeval? maar screwattack had ook een WTF? top tien en vele van de boven genoemde dingen kwamen daar ook in voor. En hun filmpje is toch een stuk ouder. Ik zeg niet dat het idee gejat is, maar het lijkt zo. Maar misschien is het gewoon toeval.
|
|
Martijn Steinpatz
op 12-07-2009 om 09:55
[Niv: 25 / Exp: 1231]
|
Onze top tienen worden altijd door ons zelf samengesteld, maar we kijken altijd even naar anderen voor inspiratie. In het geval van Screwattack zaten er gewoon goeie scènes waarvan wij vonden dat ze ook in onze top 10 moesten.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|