De Graphics Processing Unit of GPU is een belangrijk onderdeel van een console. Zij zorgen namelijk voor het grootste deel voor de graphics die een console op je scherm tonen. De Ati Developer Relations manager Richard Huddy gaf nu zijn visie over de GPU's van Xbox 360 en PlayStation 3.
Ati werkt in opdracht van Microsoft aan de Xenos, de GPU van de Xbox 360. Huddy is onder de indruk van de Xenos structuur zeker omdat de Pixel en Vertex engines in tegenstelling tot bij de andere GPU's nu eengemaakt zijn. Dit zou zorgen voor snellere ontwikkeltijden.
Over het spelen van Xbox games had hij ook wat te zeggen. In het begin werd de Xbox 360 niet ontworpen om Xbox games te spelen en er waren ook extra moeilijkheden omdat elke Xbox game speciaal voor de Intel en Nvidia chips waren ontworpen. Daarom werd er een emulator ontwikkeld, het nabootsen van de Xbox CPU was geen probleem maar bij speciale Nvidia GPU applicaties waarvan sommige games gebruik van maken, zijn er zware problemen om de Xbox hardware na te bootsen.
Huddy had ook commentaar op de RSX, de GPU van de PlayStation 3. De kloksnelheid daarvan ligt misschien 50 Mhz hoger (550 Mhz tegen 500 Mhz) maar volgens hem zal de Xbox 360 GPU, door de eengemaakte Pixel en Vertex engines, toch sneller werken dan die van de PlayStation 3.
"But RSX isn't unified, and this is why I think PS3 will almost certainly be slower and less powerful."
|