Feature: Games Woordenboek: Deel 3
Door Ruben Meintema op 19-04-2006 om 00:06
|
Bron: Gamed
|
Ieder vakgebied of ieder onderwerp heeft zijn eigen vocabulaire, zo ook het Gamewereldje. Vandaar dit handige Games Woordenboek ©, die in delen verschijnt op Gamed. Hou Gamed goed in de gaten voor het volgende deel, oftewel: Spaar ze allemaal!
D
DVD (de). Afkorting voor Digital Video Disc of Digital Versatile Disc. Een drager voor media als films, maar ook voor games. De PlayStation 2 en Xbox maken onder anderen gebruik van DVDs als drager van gamesoftware. Ook kunnen de PlayStation 2 en, met een DVD-kit, ook de Xbox film DVDs afspelen.
E
Easter Egg (de, Eng., iester eg). Engels voor paasei. Er wordt een verborgen grapje, boodschap of voorwerp mee bedoeld, die ergens in een spel verstopt zit. Ook kunnen Easter Eggs voorkomen in andere computerprogramma's, films, cd's en zelfs boeken. Maar Easter Eggs in games zijn natuurlijk het belangrijkst, en hier kun je er meer over lezen.
F
FPS (de). Afkorting voor First Person Shooter. Een genre binnen de wereld van de games waarin de speler als het ware door de ogen van het hoofdpersonage kijkt. Dit is het First Person Perspectief, of eerstepersoons perspectief. Het andere essentiële kenmerk is dat er in geschoten, dan wel geknald wordt. Voor een compleet overzicht van de geschiedenis van de First Person Shooter, klik hier!
G
Guild (de, Eng., gild). Engels voor gilde. Een groep gamers die elkaar regelmatig ontmoet op het Internet om daar online spellen te spelen. Vaak gaat het om MMORPGs. Bij shooters en strategiespellen wordt het een clan genoemd.
H
Handheld (de, Eng., hend held). Een spelcomputertje dat je in handen kunt vasthouden. Natuurlijk kun je ook wel (met wat inspanning) een Xbox 360 optillen, maar het gaat erom dat de hele speelervaring zich in de palm van je hand afspeelt, waarbij dus de controller, het beeldscherm en de processor in één apparaatje samen zijn gebracht. Het bekendste voorbeeld is altijd de Game Boy geweest.
I
Ingame (Eng., in geem). Vaak wordt de bepaling ingame gebruikt voor graphics. Het gaat er dan om ingame graphics, die real-time rendered zijn, te onderscheiden van de graphics in de tussenfilmpjes, die pre-rendered zijn.
K
Killer Game (de, Eng., killer geem]. Marketingtechnische term. Een spel dat zo populair is dat de consument een bepaalde spelcomputer afschaft of zijn of haar PC upgrade, om dat ene spel te kunnen spelen. Vooral vanuit het oogpunt van de producent is dit een relevante term, en consolefabrikanten willen dan ook vooral het liefst een killer game als launch game. Ook wel system seller genoemd. Voorbeelden van killer games zijn: Super Mario Bros. voor de NES en Halo voor de Xbox.
L
Launch (de, Eng., lôntsj). Engels voor lancering. Het laten opstijgen van een raket, maar in gameverband: het op de markt brengen van een nieuwe spelcomputer. Bij de launch moet met een aantal dingen rekening gehouden worden. Zo moeten er genoeg spelcomputers in de winkels liggen om aan de vraag te voldoen. Het productie- en distributienetwerk moet dus in orde zijn. En er moeten genoeg (leuke) spellen beschikbaar zijn bij de lancering van een nieuwe spelcomputer, want aan een spelcomputer zonder spellen heb je helemaal niets. Deze spellen worden wel launchgames genoemd.
M
Mecha (de, Jpn., mekka). Ook wel mech genoemd. Beide afkortingen van het Engelse mechanical. Een levensgrote (of nog grotere) vechtrobot. Vooral populair in Japan en in Japanse games en tekenfilms, maar ook onder bepaalde westerse gamers. Bekende voorbeelden van mecha franchisese zijn Transformers, Gundam en Zone of the Enders.
Misschien wel de machtigste mecha ooit: Metal Gear REX uit Metal Gear Solid
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
00:06 Trailer voor Ghost Recon: Advanced Warfighter
00:06 Geen sterke nieuwkomers in Britse charts
|
Reacties (5) |
|
Pagina:
1
|
|
Leintjuuh
op 19-04-2006 om 12:54
[Niv: 11 / Exp: 546]
|
Wat is eigenlijk het verschil tussen een bug en een glitch?
|
|
Ruben Meintema
op 19-04-2006 om 18:37
[Niv: 16 / Exp: 796]
|
geen verschil eigenlijk
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 19-04-2006 om 18:46
[Niv: 1183 / Exp: 59160]
|
Bugs komen wel veel meer voor als een game er last van heeft, glitches zijjn meer specifiek. (Denk aan Missingo en Mew in Pokémon, wat je daar allemaal voor moet doen)
|
|
Leintjuuh
op 19-04-2006 om 21:19
[Niv: 11 / Exp: 546]
|
Oke, dankjewel
|
|
FabianNL
op 19-04-2006 om 23:44
[Niv: 6 / Exp: 310]
|
"Al in de 19e eeuw gebruikten ingenieurs het woord bug voor onbedoelde foutjes in het ontwerp van machines."
Ooit bug genoemd omdat toen er een vlindertje in een computer of machine ofzo zat wat storing veroorzaakte en dus zat er een bug in... Dat is iig het verhaal wat ik ooit gehoord heb...
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|