Termen als Deep Learning Super Sampling en Ray Tracing zeggen de gemiddelde gamer misschien niets, toch zijn het indrukwekkende technieken waar hardware gebruik van kunnen maken. Zo ook de Nintendo Switch 2.
Al sinds 2023 zijn er geruchten dat de nieuwe hardware ondersteuning heeft van DLSS en Ray Tracing, afgaande op de Nvidia Tegra 239 SoC chipset. Deep Learning Super Sampling is een techniek waarmee je resoluties in games kunt upgraden door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie. Dit zonder dat het negatieve gevolgen heeft voor de prestaties. Ray Tracing heeft juist te maken met het realistischer weergeven van belichting binnen games.
Beide technieken worden gebruikt bij de Nintendo Switch 2, zo hebben Nvidia en Nintendo laten weten:
quote: "We gebruiken DLSS-upscalingtechnologie en dat is iets dat we moeten gebruiken als we games ontwikkelen. En wat de hardware betreft, kan het maximaal 4K naar een tv worden uitgevoerd. Of de softwareontwikkelaar dat als native resolutie gaat gebruiken of het laat upscalen, is iets dat de softwareontwikkelaar kan kiezen. Ik denk dat het veel opties opent voor de softwareontwikkelaar om uit te kiezen.
Ja, de GPU ondersteunt raytracing. Net als bij DLSS, geloof ik dat dit nog een andere optie biedt voor de softwareontwikkelaars om te gebruiken en een tool voor hen."
Om begrijpelijk te maken welke sprongen de Nintendo Switch 2 maakt ten opzichte van het origineel spreekt Nvidia over graphics die "tien keer krachtiger" zijn.
|