Vier jaar geleden leerden we dat ontwikkelaar Monolith een game zou creëren rondom het DC-personage Wonder Woman. Er zou gebruik worden gemaakt van het Nemesis-systeem, bekend uit hun Lord of the Rings-games, waarbij vijanden confrontaties met de speler onthouden en hier later naar zouden handelen.
Eerder deze week leerden we echter dat de Wonder Woman game is geannuleerd, en dat ontwikkelaar Monolith door uitgever Warner Bros. Games is gesloten. Het nieuws kwam naar buiten via Bloomberg's Jason Schreier en in gesprek met Kinda Funny Games Daily laat hij meer weten over wat er zich op de achtergrond heeft afgespeeld.
Volgens Schreier zou de laatste versie van Wonder Woman niet langer gebruik maken van het Nemesis-systeem en zich juist meer richten op een traditionele action-adventure, zoals God of War. Toch had het allemaal anders kunnen lopen. Monolith wilde zelf namelijk een origineel IP ontwikkelen nadat ze twee games binnen het Lord of the Rings universum hadden gemaakt. Warner Bros. zou echter niet geïnteresseerd zijn in een nieuw IP en dus werd hun idee afgeschoten. De leidinggevenden binnen het team besloten hierop hun koffers te trekken, terwijl de overgebleven ontwikkelaars in 2021 de eerste stappen zetten voor Wonder Woman.
Eind 2021 kregen we een eerste blik op de game, maar hierna bleef het lange tijd stil. Volgens Schreier was dit niet zomaar, aan het begin van 2024 zou de ontwikkeling een reboot hebben gekregen, inclusief nieuwe directors en een nieuwe richting voor de game.
quote: "Het belangrijkste dat opnieuw werd opgestart, was dat ze speelden met het idee dat Wonder Woman vrienden zou worden met mensen, het was het Nemesis-systeem in omgekeerde volgorde, waarbij ze je bondgenoten zouden worden, en het kwam niet samen. Ze hebben het opnieuw opgestart om meer een God of War-stijl, meer traditionele actiegame te worden, toen was het een beetje te laat."
Een consultant voor de game, comic book schrijver Gail Simone, sprak via X uit dat Wonder Woman een "prachtige, uitgestrekte" game betrof. Veel details wil ze niet geven, wel wil ze kwijt dat iedere programmeur, artist, designer en ander teamlid er hard aan werkte om een perfecte game af te leveren: "Ze wilden er niet zomaar een geweldige game van maken, maar een geweldige Wonder Woman game. Een pronkstuk."
|