Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
Belangrijk nieuws 
(0) 
05 December 2022 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 December 2022 
(0) 
(0) 
(0) 
02 December 2022 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 December 2022 
(0) 
(0) 
(0) 
30 November 2022 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
29 November 2022 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 November 2022 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
27 November 2022 
(0) 
(0) 
26 November 2022 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 November 2022 
(0) 
24 November 2022 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 November 2022 
(1) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
22 November 2022 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(1) 
21 November 2022 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 November 2022 
(0) 
(0) 
19 November 2022 
(0) 
(0) 
18 November 2022 
(0) 
(0) 
17 November 2022 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 November 2022 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 November 2022 
(2) 
(1) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 November 2022 
(0) 
(0) 
(0) 
13 November 2022 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
11 November 2022 
(2) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
10 November 2022 
(4) 
(1) 
09 November 2022 
(0) 
(2) 
(1) 
08 November 2022 
(3) 
(0) 
(2) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 November 2022 
(0) 
(0) 
(1) 
Call of Duty: Modern Warfare 2
Gamed Gamekalender December 2022
The Dark Pictures: The Devil in Me
Goat Simulator 3
Review:

God of War Ragnarök


Door Rene Groen op 08-11-2022 om 17:23
Bron: Gamed

Het voelt als gisteren dat ik mijn PlayStation 2 aanzette om mezelf onder te dompelen in de wereld van God of War. In de jaren die volgden bleven de games me in hun greep houden met nieuwe uitgaven die vrijwel nooit aan kracht inboeten. Dat kwaliteit onlosmakelijk verbonden bleef met de franchise bewees ook het in 2018 uitgebrachte God of War dat niet voor niets een 95 scoorde in onze review.

Deze hoge score was een cumulatie van verschillende factoren, denk aan gameplay, stemacteurs en het verhaal. De harde, meedogenloze Kratos werd verder uitgediept door de relatie met zijn zoon Atreus waar hij steevast naar refereerde als “boy”. Het duo ondernam een reis naar de hoogste berg van de Nine Realms om het as van vrouw en moeder Faye uit te strooien en zonder al teveel te weg te geven zijn er aan het begin van Ragnarök enkele jaren verstreken. Hoewel ik me niet voor kan stellen dat je God of War niet hebt gespeeld voorafgaande aan dit nieuwe deel is er een summiere samenvatting te bekijken om je alle belangrijke gebeurtenissen voor te schotelen en direct in dit nieuwe avontuur te duiken.


Het verslaan van Baldur, zoon van Odin en Freya, heeft geresulteerd in Fimbulwinter, een periode van drie jaar die voorafgaat aan Ragnarök, de ondergang van de goden en de wereld zelf. Kratos en Atreus zijn tegenpolen in hoe ze deze periode tegemoet gaan. Kratos is vooral bezig om zijn zoon goed voor te bereiden door voortdurend te trainen terwijl Atreus juist probeert te begrijpen wat de gebeurtenissen teweeg zullen brengen en wat zijn rol hierin zal zijn. In de tussenliggende jaren is de jongen mondiger geworden richting zijn vader en reageert veelal sarcastisch op zijn ideeën over hoe de twee de toekomst benaderen. Het pratende hoofd Mimir zorgt voor een balans door op Kratos in te praten en begrip op te brengen voor het gedachtegoed van Atreus.

Ondanks dat het verhaal vol zit met verwijzingen, begrippen en personages raakte ik nooit de daad kwijt door een handig naslagsysteem. Wanneer je iemand ontmoet krijg je met een druk op de knop de nodige achtergrondinformatie om het geheugen op te frissen. En als we het dan toch hebben over de personages dan mogen de stemacteurs niet onbenoemd blijven. Naast oudgedienden als Mimir, Freya en de dwergen Brok en Sindr komen we ook nieuwe, al dan niet eerder bij naam genoemde, personages tegen die zich prima staande weten te houden door hun acteerprestaties. Binnen het script is er een goede balans om ze te introduceren en een belangrijke rol te geven, zonder dat je het idee hebt dat ze er bij de haren bij gesleept zijn omdat dit nu eenmaal verwacht mag worden van een vervolg.


De verhaalvertelling is neergezet middels één onafgebroken shot waarbij cutscenes en gameplay naadloos in elkaar over lopen. Mocht je ooit iemand willen overtuigen dat games gezien kunnen worden als een film dan is Ragnarök, evenals zijn voorganger, hier een prima voorbeeld van. Dit nieuwe deel gaat zelfs nog een stapje verder met verschillende shots die de immersie en de schaal nog beter tot uiting weet te brengen. Deze schaal is ook op ander vlak waarneembaar door interessante uiteenzettingen binnen het hoofdverhaal voor te schotelen. Een mooi voorbeeld zit redelijk aan het begin van de game wanneer Atreus aan geeft dat je direct op je op dat moment beoogde doel af kunt gaan, of Mimir kunt helpen door een fout uit het verleden recht te zetten. Dit uitstapje nam al snel meer dan een uur in beslag en leerde me meer over zijn verleden en relatie ten opzichte van anderen. Er is niemand die je verplicht om even van het hoofdverhaal af te wijken, net zoals niemand je verplicht om op zoek te gaan naar andere collectibles die bijdragen aan de verdieping van de verschillende achtergronden.

Bezochten we in God of War zes van de negen rijken, daar is er nu een rol weggelegd voor alle negen. Dat we er reeds enkele bezocht hebben betekent gelukkig niet dat enkel de overige drie als nieuw aanvoelen. Door slim gebruik te maken van andere locaties of veranderde weersomstandigheden voelen ze allen als nieuw aan en door hun open structuur is er genoeg te ontdekken, waarbij de raven van Odin, evenals de Nirnir Chests, terugkeren. Soms is het zelfs nodig om later terug te keren omdat het je ontbreekt aan de juiste kwaliteiten. Mede om deze reden is het handig dat in de map een overzicht is te vinden waar er nog iets te ontdekken valt of waar je juist alles al gevonden hebt.


Mocht je God of War gespeeld hebben (en nogmaals: doe dat voordat je met Ragnarök begint) dan hoef ik natuurlijk niet te vertellen dat de strakke combat een groot onderdeel van de beleving vormt. Wat dat betreft is er eigenlijk weinig veranderd. Dit klinkt als een stukje luiheid van de ontwikkelaar maar moet allerminst als zodanig worden opgevat. De combinatie van je bijl en de (ditmaal direct toegankelijke) Blades of Chaos voelt weer heerlijk aan, in combinatie met een schild dat nu ook te upgraden is. Als ik gedurende deze lofzang dan toch een kritiekpunt aan moet dragen dan is het dat het menu voor dit upgraden wat onoverzichtelijk is. Het zit dermate vol met informatie en mogelijkheden dat je jezelf bijna afvraagt of deze overdaad nodig was geweest.

Als dit echter de punten zijn waar ik een kritische noot over plaats dan geeft dit gelukkig wel aan dat Ragnarök in alles een waardige opvolger is. De ontwikkelaar heeft ook geluisterd naar de kritieken, zo is er ditmaal een grotere variatie in vijanden waar je met verschillende, nooit tot verveling rakende finishing moves mee af kunt rekenen. Tegelijkertijd blijven sommige dingen gelukkig gewoon bij het vertrouwde, denk aan de terugkeer van componist Bear McCreary die wederom een indrukwekkende soundtrack weet neer te zetten en is 'indrukwekkend' een term die we ook toe kunnen passen op de graphics. En zo kan ik nog wel uren verder praten over de kwaliteit die God of War Ragnarök kenmerkt, beter is het om dit allemaal zelf te ervaren wanneer de game morgen dan eindelijk in de winkels ligt.
Beoordeling
95
Ietwat oneerbiedig zou ik kunnen zeggen dat God of War Ragnarök meer is van hetzelfde. Als je echter bedenkt dat ik het origineel eveneens een 95 gaf en tot één van de beste PlayStation games reken dan is het juist een groot compliment. Of het nu gaat om de verhaalvertelling, het neerzetten van de verschillende personages of de gameplay; alles valt samen in één indrukwekkend geheel.


18:45  Need for Speed Unbound met Takeover Events-trailer
15:56  AEW Fight Forever bij release mogelijk op Xbox Game Pass
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (188.189.16.xxx) op 08-11-2022 om 19:34
Tof, ik wacht wel op de PC versie gezien die er sneller gaat zijn dan dat ik ergens een PS5 vind.

MaartenL (Redacteur) op 08-11-2022 om 22:31 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Ga sowieso wel een PS5 aanschaffen als Spider-Man 2 er is, dus dan ga ik deze ook zeker kopen... Zal wel iets voor 2023 worden xD

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
God of War: Ragnarök
Type:
Game
Releasedatum:
09-11-2022
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:
Geen media gevonden