Met het aanschaffen van Bethesda heeft Microsoft een grote stap gezet om hun portfolio uit te breiden. Toch is dit slechts een eerste stap, zo spreekt het hoofd van Xbox Game Studios uit.
Volgens Matt Booty wil Microsoft toewerken naar een voorspelbare pijplijn als het gaat om games van een hoge kwaliteit, iets waar hun rivalen Sony en Nintendo om bekend staan. Om dit te bereiken blijven ze investeren in studio's, al dan niet door ze over te nemen zoals het geval was bij een kleine studio als Double Fine en een gigant als Bethesda. Aan de andere kant proberen ze ook games van onafhankelijke studio's exclusief naar de Xbox te krijgen zoals Ori and the Will of the Wisps van Moon Studios en Tell Me Why van Dontnod Entertainment.
Met de komst van deze games is het doel om eens per drie maanden een exclusieve game uit te brengen:
quote: “Het duurt tot vier of vijf jaar om games te maken, en de realiteit is dat niet elk project dat we starten de lancering zal halen. Maar als je dat allemaal bij elkaar optelt, is dat hoe we vandaag in onze staat zijn beland, met twee dozijn studio's die games maken in verschillende genres."
Om je al deze games te laten spelen willen ze een Xbox Game Pass cloudservice naar smart TV's en andere systemen brengen. Momenteel werkt Microsoft samen met de grotere TV-fabrikanten om Game Pass direct te integreren in TV's die met het internet verbonden zijn zodat je enkel een controller nodig hebt om te kunnen gamen.
Specifieke TV-merken werden niet genoemd en Microsoft wil hier ook niet stoppen. Ze kijken er ook naar om een eigen standalone streamingservice te ontwikkelen, denk aan de Fire Stick voor Amazon, zodat je Xbox Game Pass kunt gebruiken op ieder scherm.
|