Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Mei 2020 
(11) 
(0) 
(15) 
(4) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Mei 2020 
(17) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
26 Mei 2020 
(0) 
(0) 
(3) 
(14) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Mei 2020 
(0) 
(2) 
(1) 
(10) 
24 Mei 2020 
(0) 
(14) 
23 Mei 2020 
(5) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Mei 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Mei 2020 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
20 Mei 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(7) 
(3) 
19 Mei 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Mei 2020 
(6) 
(2) 
(1) 
(0) 
(2) 
17 Mei 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
16 Mei 2020 
(3) 
(12) 
(1) 
(2) 
(3) 
(0) 
15 Mei 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
14 Mei 2020 
(12) 
(1) 
(0) 
(3) 
(7) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Mei 2020 
(0) 
(11) 
(5) 
(6) 
(2) 
(31) 
(3) 
(3) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Mei 2020 
(5) 
Mafia II: Definitive Edition
Ghost Sweeper
Trials of Mana
Animal Crossing: New Horizons
Review:

Ori and the Will of the Wisps


Door Rene Groen op 22-03-2020 om 10:33
Bron: Gamed

In een jaar waarin onder andere Cyberpunk 2077, DOOM Eternal en The Last of Us II verschijnen moet je van goede huize komen om op te vallen. Een sterk origineel om op terug te vallen is wat dat betreft al een goede start en als je dan ook nog eens een sterk vervolg weet te maken dan krijgt Ori and the Will of the Wisps een eervolle vermelding tussen deze andere (potentiële) grootheden.

Ori and the Will of the Wisps gaat direct verder waar het origineel, Ori and the Blind Forest, stopte. Het laatste ei van Kuro is uitgekomen en we verwelkomen het jonge uiltje Ku. Samen met het onorthodoxe gezin bestaande uit Naru, Gumo en Ori groeit het liefdevol op, echter kan Ku het nest niet verlaten vanwege een beschadigde vleugel. Gelukkig vinden ze een oplossing door een veer van Kuro te gebruiken, de grootse antagonist uit het origineel waar het uiltje een afstammeling van is. Samen met Ori besluit Ku een vlucht te maken maar een storm zorgt ervoor dat de twee van elkaar gescheiden raken in het land Niwen. Het uiteindelijke doel is dan ook om het duo te herenigen binnen een avontuur dat met zijn twaalf tot vijftien uur langer is dan het origineel.


De zoektocht van Ori naar Ku is er namelijk niet één die in een rechte lijn verloopt. Ook nu hebben we te maken met een Metroidvania waarin je gedurende het verhaal nieuwe kwaliteiten verwerft om verder te komen en oude gebieden nog eens te doorzoeken. Sommige van deze kwaliteiten zul je aan moeten schaffen, denk aan een Triple Jump, terwijl anderen worden aangereikt als je verder komt in het verhaal. Hoewel Niwen een stuk groter is dan Nibel voelen de omgevingen toch vertrouwt aan als je het eerste deel hebt gespeeld, tegelijkertijd is de invulling interessanter. Er zijn meerdere karakters waar je een gesprekje mee kunt voeren, items bij kunt kopen of die je een opdracht mee geven. Het zijn kleine verhaaltjes die, net als het hoofdverhaal, veelal een emotionele binding realiseren. Diverse thema's komen aan bod en je moet een ijskonijn zijn als deze je niet weten te raken.

Dit komt overigens niet alleen door de verhaalvertelling zelf. Hoewel op zichzelf prima zijn het vooral de graphics en het geluid die je bij de strot grijpen. Op de juiste momenten weet Gareth Coker met zijn orkest de gepaste muziek onder de situatie te zetten. Het ene moment rustig als je na een lange tocht je einddoel bereikt terwijl het een volgend moment aanzwelt als een gigantisch beest je opjaagt. Minstens zo belangrijk in het neerzetten van deze sfeer zijn de graphics. Van bebossing tot sneeuw en van zand tot water; het is allemaal schitterend neergezet en komt door diens dieptewerking en lichteffecten nog eens extra tot leven.


Gelukkig blijft het niet beperkt tot een genot voor het oor en het oog, de gameplay maakt namelijk minstens zoveel indruk. Binnen de kortste tijd spring en rol je door de levels terwijl je afrekent met vijanden. Al snel verkrijg je een lichtzwaard die weliswaar snel maar niet heel krachtig is, om je arsenaal later in de game uit te breiden met onder meer vuur, een pijl en boog en een hamer. Nergens verplicht de ontwikkelaar je hoe en waar je deze wapens in moet zetten, in plaats daarvan geven ze je als speler de vrijheid om hier je eigen weg in te vinden. Dit zien we niet alleen terug in de wapens maar ook in de Spirit Shards, speciale bekwaamheden die je in kunt zetten en waarvan sommigen ook te upgraden zijn. Te denken valt aan Sticky (blijven hangen aan muren), Last Stand (deel twintig procent meer schade uit als je gezondheid onder de vijftien procent komt) of Wingclip (meer schade bij vliegende vijanden). Tel hier de tijds- en combatuitdagingen bij op en het moge duidelijk zijn dat er genoeg content aanwezig is om je twintig uur bezig te houden als je alles uit da game wil halen.

Tegenover deze lofzang staat echter ook wat kritiek. Ondanks het installeren van de Day One patch is Ori and the Will of the Wisps nog geen perfecte game op technisch vlak in de door mij gespeelde Xbox One X versie. Op drukke momenten kan de framerate wat inzakken, hetgeen te verhelpen is door de game opnieuw te starten. Verder kwam het meermaals voor dat het spel op een zwart scherm bleef hangen als ik een tijdsuitdaging opnieuw wilde proberen en duurt het net iets te lang om de map in te laden, hetgeen je toch veelvuldig moet doen in een Metroidvania game als deze. Dit soort technische onvolkomenheden halen je op momenten uit een verder geweldige spelervaring en het is dan ook te hopen dat de ontwikkelaar deze laatste plooien weet glad te strijden middels een patch.
Beoordeling
85
Afgezien van enkele technische problemen is Ori and the Will of the Wisps een gedroomde opvolger. De spelwereld is groter en interessanter ingevuld, je raakt emotioneel betrokken bij het verhaal, de actie is gevarieerder en de te verwerven kwaliteiten zijn uitgebreid. Het is alleen jammer dat enkele technische imperfecties op het cijfer drukken.


12:08  Night Dive komt met Shadow Man remaster
11:54  Sony geeft duidelijkheid over PS5 backward compatibility
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (217.103.21.xxx) op 23-03-2020 om 00:00
10

Gast (92.108.244.xxx) op 23-03-2020 om 13:09
Toppertje :)

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Ori and the Will of the Wisps
Type:
Game
Releasedatum:
11-03-2020
Ontwikkelaar:
Moon Studios
Uitgever:
Microsoft
Media:






Meer media