Microsoft heeft de eerste episode uitgebracht in hun Flight Simulator 'Feature Discovery' serie. In de video gaan ze onder andere in op de data van het spel, zo leren we dat de virtuele aarde uit twee Petabyte (oftewel twee miljoen Gigabyte) bestaat, bestaande uit hoge kwaliteitsplaatjes en 3D scans.
Met deze data bevat de game alle, meer dan twee miljoen steden op aarde, iedere weg, ieder gebergte en zo'n 45.000 vliegvelden. Verder gebruikt Microsoft hun Azure Cloud technologie om alle bomen in de wereld te detecteren. En met 'alle bomen' doelen ze op meer dan een biljoen exemplaren die middels streaming in de omgeving verschijnen terwijl je vliegt.
Hoewel het bovenstaande een internetverbinding vereist heeft de ontwikkelaar aangegeven dat er ook een offline mode in de game zit. Deze mode gebruikt real-life data die in de game bestaat zoals gebouwen en water. Kleinere details als vuil, asfalt en ieder individueel type gras.
Het is momenteel nog onduidelijk hoe groot de installatie zal zijn en hoeveel er gestreamd dient te worden. Uiteraard zegt de ontwikkelaar wel dat hoe hoger je bandbreedte is, hoe beter de ervaring. Helaas heeft het eindresultaat nog geen exacte datum, het spel staat gepland voor een release in 2020 op de PC en Xbox One.