Ontwikkelaar Saber Interactive werkt in samenwerking met CD Projekt Red hard aan het overzetten van de immense spelwereld van The Witcher 3 naar Nintendo Switch. Een proces waarin ze - afgaande op de gameplaybeelden - zeker in lijken te slagen, ondanks dat er op grafisch vlak flink ingeboet lijkt te worden. Vandaag kunnen we weer een klein half uur aan nieuwe gameplay bekijken én leren we meer over het overzetproces.
CD Projekt Red's senior producer Piotr Chrzanowski had het project - de port van The Witcher 3 - in duidelijke lijnen uitgezet. Eerst moest de engine op de Nintendo Switch kunnen draaien. De volgende mijlpaal was om een gedeelte van de game speelbaar te hebben. Dit werd de Kaer Mohren proloog, omdat dit een op zich zelf staand gebied was waarin veel van de gameplaymechanieken aan bod kwamen. Hiernaar kijkend kon het team bepalen hoe de volgenden fasen van de ontwikkeling vormgegeven konden worden. Zo werd er eerst uitgebreid naar White Orchard én vervolgens de rest van de wereld.
Doordat de game op 32GB catridge moet passen, moest er voornamelijk worden geoptimaliseerd op het gebied van audio, cutscenes en texturen. Ondertussen is het team al een jaar druk met het overzetten van de game, waar het comprimeren van bestanden de grootste taak is.
In het algeheel voelt de spelervaring volgens Chrzanowski hetzelfde als in de andere gameversies. 'Je speelt het, je voelt hetzelfde, je hebt alle systemen en je voelt niet dat iets ontbreekt - en de gameplay loopt vloeiend.' Als favoriet gebied noemt Chrzanowski de Novigrad markt, waar ze hetzelfde aantal NPC's hebben als in de PlayStation 4 versie. Om dit mogelijk te makken is er enkel gekort op de draw distance.