De spanningen tussen Konami en Hideo Kojima liepen hoog op, waarbij er ook vele geruchten de wereld in werden geholpen. De man achter Metal Gear Solid reageerde lange tijd niet op de verhalen, maar doet dit tijdens de DICE Awards alsnog.
Zijn uitspraken deed hij in een interview met GameSpot, nadat hij de handen op elkaar kreeg toen hij een AIAS Hall of Fame award in ontvangst mocht nemen. In het gesprek gaat hij in op de verhalen dat hij teveel tijd zou nemen om games af te ronden, waarbij hij ook het budget zou overschrijden:
quote: “My last project was late about five or six months, but I’ve always kept my word on timelines and budget. For example, I do take three to four years to make games, but that's the plan from the start."
Kojima zegt veel tijd te nemen omdat hij zijn eigen teasers en posters creëert, terwijl hij ook meewerkt aan het packshot. Japanse ontwikkelaars staan er bekend om dat ze niet al te strikt zijn met werkschema's, waardoor hij zelf ook al snel in deze categorie wordt geplaatst.
Hoewel Kojima beperkt is in hetgeen wat hij mag zeggen over zijn voormalig werkgever geeft hij wel toe dat hij eraan dacht om aan tijd te stoppen met de ontwikkeling van games. Tevens voelt hij de druk van het werken aan een nieuw project:
quote: “Originally, after working for 30 years in one company, I was thinking of taking a one-year hiatus. But if I don't keep creating, I will definitely get rusty. However, after talking with several friends and fans, a lot of people told me, ‘Everyone is expecting a lot from your next project, and it has to be a big one. Something that goes over a game that earned perfect scores; something that goes beyond that. Don't get derailed.’
De hoge verwachtingen zijn er volgens Kojima niet alleen onder fans, maar ook onder bijvoorbeeld andere ontwikkelaars. Kojima heeft dan ook het gevoel dat hij niet mag falen, of teleur mag stellen met zijn game.
quote: “I can't go out there and do something too, too extreme, so there's a little bit of that which I have to deal with. Especially, because it's our first game and we're working with Sony, I want to make sure that it's a great game for Sony, so there is pressure in that. However, I'm not even thinking of letting any of that to change anything that's in the game.”
Als laatste laat Kojima nog optekenen dat hij zich nu heel vrij voelt en dat het een verademing is om een grote game met een klein team te maken.
|