Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(3) 
18 Oktober 2020 
(0) 
17 Oktober 2020 
(0) 
(1) 
(2) 
(10) 
(4) 
16 Oktober 2020 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Oktober 2020 
(6) 
(4) 
(5) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(13) 
14 Oktober 2020 
(1) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(3) 
13 Oktober 2020 
(5) 
(2) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
12 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
11 Oktober 2020 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Oktober 2020 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
09 Oktober 2020 
(18) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 Oktober 2020 
(2) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
07 Oktober 2020 
(10) 
(6) 
(15) 
(5) 
(2) 
(0) 
06 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
05 Oktober 2020 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
04 Oktober 2020 
(4) 
(6) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Oktober 2020 
(0) 
(0) 
(3) 
02 Oktober 2020 
(0) 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
01 Oktober 2020 
(2) 
(3) 
(3) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 September 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(6) 
(1) 
(3) 
(0) 
(6) 
(2) 
(1) 
29 September 2020 
(13) 
(0) 
(5) 
(3) 
(9) 
(1) 
28 September 2020 
(31) 
(0) 
(0) 
(8) 
(10) 
(0) 
(0) 
(2) 
27 September 2020 
(0) 
(11) 
(2) 
26 September 2020 
(6) 
Let's Sing Presents Queen
Crash Bandicoot 4: It's About Time
Star Wars: Squadrons
Mafia: Definitive Edition
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 30


Door Joni Philips op 15-08-2015 om 12:37
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 109. Invisible Bureaucracy Rule
"Other than the royal family, its shifty advisor, and the odd mad scientist, the only government employees you will ever encounter in the course of your adventure are either guards or kitchen staff."

De overheid van België en Nederland is gigantisch met miljoenen werknemers in verschillende gradaties, maar in een videogame wordt de overheid vertegenwoordigd door de koninklijke familie, hun verdachte adviseur, een gekke wetenschapper en vele bewakers. De overheid heeft geen andere werknemers. Dit wordt bijvoorbeeld zeer duidelijk binnen The Legend of Zelda waar de overheid bestaat uit prinses Zelda, enkele burgemeesters en vele bewakers. Dat is echter nog meer dan bijvoorbeeld Galbadia uit Final Fantasy VIII waar de overheid bestaat uit één president en één oorlogsminister. Je zult geen andere overheidsambtenaren zien. Het meest schrijnende voorbeeld is echter zonder twijfel de Pokémon franchise waar geen enkele overheidsinstantie reageert op criminele organisaties als Team Rocket en waar wegen geblokkeerd kunnen raken door Pokémon. De vraag is zelfs of er een overheid bestaat, en welke vorm deze aanneemt?

Cliché 110. The Miracle of Automation
"Similarily, any factory, power plant, or other facility that you visit during the course of the game will be devoid of any human life except for the occasional guards. There will not be a single line worker or maintenance person in sight."

Het cliché 110 is een uitbreiding op het cliché 109. Het ontbreken van overheidsambtenaren en andere verantwoordelijken vertaalt zich eveneens naar fabrieken, elektriciteitscentrales en andere hoogtechnologische gebieden. Je zult nooit onderhoudswerkers tegenkomen in deze fabrieken, ze zijn meestal zelfs compleet leeg met uitzondering van enkele bewakers. Zij zijn er echter niet om de aanwezige machines te onderhouden, die blijven volautomatisch en zonder menselijk toezicht werken. De Pokémon spellen zijn opnieuw een mooi voorbeeld, de elektriciteitscentrale van Pokémon Red, Blue en Yellow wordt bijvoorbeeld overlopen door elektrische Pokémon inclusief Zapdos; maar een werknemer zie je binnen niet rondlopen. Desondanks blijft alles werken want je hoort nooit iemand klagen over het uitvallen van de elektriciteit, iets wat in het echte leven compleet onmogelijk is. Elektriciteitscentrales worden namelijk continu onderhouden.

Je hebt nu eenmaal geen personeel nodig als je alles laat organiseren door Pokémon.
Je hebt nu eenmaal geen personeel nodig als je alles laat organiseren door Pokémon.


Cliché 111. Principle of Archaeological Convenience
"Every ancient machine you find will work perfectly the first time you try to use it and every time thereafter. Even if its city got blasted into ruins and the machine was then sunk to the bottom of the sea and buried in mud for ten thousand years, it'll still work fine. The unfortunate corollary to this rule is that ancient guardian creatures will also turn out to be working perfectly when you try to filch their stuff."

Elke historische machine die je vindt, zal perfect werken vanaf het eerste moment dat je het probeert te gebruiken; waarna de machine altijd zal blijven werken. Dit geldt zelfs wanneer de stad waar de machine zich bevindt, is vernietigd; de machine in de zee gezonken is; en begraven is in modder voor duizenden jaren. Het enige nadeel is dat de bewakers ervan ook perfect blijken te werken wanneer je de machine probeert te activeren en/of te stelen. Dit is vooral zeer gek wanneer je beseft dat metaal bijvoorbeeld binnen 75 jaar compleet vergaat; benzine amper een jaartje of 10 meegaat; en dat zelfs betonnen gebouwen amper een jaar of 300 zullen meegaan. Er vanuit gaande dat geen enkele natuurramp het proces versnelt, zal bijna elk teken van menselijk leven vergaan na duizend jaar. De enige uitzondering is het gebruik van speciale technieken zoals bij de piramides en de Romeinse aquaducten.

Het is een realiteit waarmee Final Fantasy echter geen rekening houdt. Bijna elke game is gevuld met gigantische oude machines die zonder problemen geactiveerd kunnen worden. De Balamb Garden uit Final Fantasy VIII werd bijvoorbeeld gebouwd door Centra, een samenleving die al duizenden jaren geleden is vernietigd. De Fahrenheit uit Final Fantasy X is potentieel nog problematischer. Het schip lag duizend jaar lang begraven, maar het is in perfect werkende conditie wanneer je het wint. De wapens zijn zelfs klaar om gebruikt te worden op het moment dat je het schip vindt. De Lonka ruïnes uit Final Fantasy V zijn eveneens een extreem voorbeeld. De machines lagen duizenden jaren begraven onder de grond, maar de automatische verdediging is meteen klaar voor gebruik bij activatie. De computers werken zelfs nog.

Xenogears heeft ook geen problemen met het cliché. De Elridge crashte tienduizenden jaren geleden neer op de Aarde, waarbij het deels opbrandde in de atmosfeer en verder vernietigd werd door de crash. Het is dan ook een wonder dat de meeste systemen wel nog actief zijn. Robots, turrets en andere defensieve maatregelen werken nog altijd perfect. De Zeboim samenleving heeft de tijd ook goed doorstaan, zij hebben een volledige stad nagelaten die duizenden jaren heeft overleefd zonder menselijke inbreng. Hun robots – artificiële mensen – werken ook nog. De Gears, de gigantische robots, gaan ook al even lang mee als de Elridge; maar ook zij werken nog steeds perfect. The Legend of Zelda doet het ook goed. De oude technologie die je vindt in de chronologisch eerste Zelda game, werkt nog steeds in de chronologisch laatste.

Cliché 112. They Don't Make 'Em Like They Used To. Cid Rule
"Modern-day machinery, by contrast, will always break down at the worst possible moment for example, when you only need one more shot from the giant cannon to defeat the final boss."

Moderne machines daarentegen zullen altijd kapot gaan, en dan meestal nog op het meest slecht moment ooit, bijvoorbeeld wanneer je moderne kanon nog één kogel moet afschieten om de eindbaas te doden. Het is dus het compleet omgekeerde van de voorgaande regel. De moderne machines die iedereen kan maken, kunnen niet gebruikt worden om het op te nemen tegen de eindbaas omdat ze onbetrouwbaar zijn. Dit wordt frequent merkbaar waardoor de regel ook wel eens de Cid regel wordt genoemd. Dit is namelijk een verwijzing naar de mechanieker Cid wiens machines wel eens durven neer te storten of kapotgaan op het slechtst mogelijke moment. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar Final Fantasy X waar het kanon van je schip kapot gaat tijdens het finale gevecht met Sin zodat Tidus en co een alternatieve aanvalswijze moeten kiezen.

Don Corneo heeft alvast interesse.
Don Corneo heeft alvast interesse.


Cliché 113. Place Transvestite Joke Here. Miss Cloud Rule
"If the male lead is required to dress up like a girl for any reason, he will be regarded by everyone as much more attractive than any "real" girl. If the female lead cross-dresses as a man, she will be immediately recognized as who she is by everyone except the male lead and the main villain."

Als de mannelijke hoofdrolspeler wordt gedwongen om zich te verkleden als vrouw, dan zal iedereen denken dat hij er beter uitziet dan de meeste vrouwen. Als de vrouwelijke hoofdrolspeler zich verkleedt als man, dan zal iedereen haar onmiddellijk herkennen, met uitzondering van de mannelijke hoofdrolspeler en de belangrijkste vijand. Wachters die wel door de vermomming zien, houden meestal hun mond omdat ze ervan uitgaan dat hun baas het ook wel ziet. Beide elementen dragen hierbij een sterke komische toon. Het cliché is genoemd naar Final Fantasy VII waar Cloud zich moet verkleden als vrouw om een harem te infiltreren. Als je de beste pruik en jurk vindt, dan zullen de wachters opmerken dat jij knapper bent dan de echte vrouwen in je groepje.

Persona 2 personage Jun Kurosu durft zich ook wel eens te verkleden als een vrouw, en teamgenoot Lisa Silverman klaagt dat Jun knapper is dan haar. Romancing SaGa heeft een heroïsche variant. Jamil verkleedt zich als vrouw om de harem van Wuhan te infiltreren zodat hij zijn vriendin Farah kan redden. Ook Luigi durft zich wel eens als vrouw te verkleden, hij deed dit onder andere in Mario & Luigi: Superstar Saga en Paper Mario: The Thousand-Year Door. Hij vervangt bijvoorbeeld Peach binnen Mario & Luigi: Superstar Saga, waarbij hij een geloofwaardige Peach blijkt. Het komt ook enkele keren voor in de Tales games. Tales of Vesperia geeft je bijvoorbeeld de kans om de jongen Karol te verkleden als vrouw om de wachters te verleiden; terwijl Tales of Graces personage Hubert zich verkleedt als sneeuwwitje.


12:47  The Division met Rogue Agent Q&A
12:36  Releasedatum voor I Am Bread
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Mangartist op 16-08-2015 om 00:16 [Niv: 19 / Exp: 964]
Het was nogal logisch dat er geen personeel te vinden was in de electriciteitscentral in Pokemon RBY, aangezien deze (zoals vermeld in het spel) al jaren verlaten is. :/ Telt niet echt mee. (waarom er dan nog pokemon zitten als alles niet meer hoort te werken, is wel een goede vraag)

Joni Philips (Eindredacteur) op 16-08-2015 om 08:59 [Niv: 1172 / Exp: 58601]
Het is wel verlaten, maar het land zit toch niet zonder elektriciteit.

Gast (62.205.115.xxx) op 16-08-2015 om 13:57
Nee inderdaad, maar dat terzijde ga ik mezelf niet de vraag stellen waar het personeel is als er gezegd wordt dat de centrale jaren geleden in de steek gelaten is.
Waarom er dan wel electriciteit is en de centrale ogenschijnlijk werkt is irrelevant. Abandoned = no employees

Mangartist op 16-08-2015 om 13:59 [Niv: 19 / Exp: 964]
Was ik dus.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden