Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Feature:

Zijn Erfenis: Roberta Williams


Door Joni Philips op 15-07-2014 om 09:13
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie, waarbij vandaag één van de krachtigste vrouwen van de game-industrie onze focus vormt.

De game-industrie is grotendeels een mannenwereld, waarin sterke vrouwelijke iconen zeer zeldzaam zijn. De ontwikkelaars, designers en zakenlui die hun stempel drukten op de eerste generaties van de game-industrie zijn praktisch allemaal mannen. Er is echter één notabele uitzondering, een krachtige vrouw van wie de acties vrouwen door de generaties heen mogen inspireren. Die vrouw heet Roberta Williams, alias: de koningin van het Point & Click Adventure genre, een titel die ze verdiende als bedenkster van de eerste grafische Adventure game in een tijdperk van Text Adventures. Roberta Heuer werd geboren op 16 februari 1953 in het zonnige Zuid-Californië. Het jonge meisje groeide op in een artistiek huis met een huismoeder die prachtige olieschilderijen maakte en een vader met groene vingers. Ze was eveneens dol op oude sprookjes die ze steeds bleef lezen. Het gezin Heuer was eigenlijk een zeer traditioneel gezinnetje, het toonbeeld van de babyboomer generatie.

Een jonge Roberta en Ken Williams.
Een jonge Roberta en Ken Williams.

De jonge Roberta was eveneens dol op school, wat ongetwijfeld te maken had met haar liefje Ken Williams. Ze leerden elkaar kennen op de middelbare school, waar ze meteen wisten dat hun liefde eeuwig zou standhouden. Het koppel trouwde dan ook vroeg, Roberta en Ken waren respectievelijk negentien en achttien toen ze op 4 november 1972 in het huwelijksbootje traden. Amper een jaar later werd hun eerste zoon D.J. geboren. Hun tweede zoon volgde in 1979 waarmee hun gezinsgeluk compleet was. Het gezinnetje Williams had alles wat het hart begeerde, dus was de tijd rijp voor een nieuwe uitdaging. Roberta wilde interactieve verhalen vertellen, en ze stapte samen met haar man in de game-industrie. Roberta bedacht het verhaal, de karakters, de gameplay en de puzzels voor Mystery House, de allereerste grafische avonturengame. Ze openden dan ook On-Line Systems – Sierra On-Line vanaf 1982 – voor de ontwikkeling van de game.

De game lag in 1980 in de winkels, waarna het snel duidelijk was dat Mystery House een groot succes was, en Roberta had de nodige ideeën voor vervolgen. Ze bedacht onder andere Wizard and the Princess, Mission Asteroid, Time Zone en The Dark Crystal. Ze koos hierbij voor een 'unieke' ontwikkelstijl. Ze begon met het opzetten van de setting, het hoofdpersonage en het verhaal alvorens ze ging kijken welke gameplay het beste paste. Pas daarna ging ze kijken naar de technische aspecten, waarbij ze haar programmeurs vaak gek maakte. Ze wilde de machines namelijk steeds tot het uiterste pushen. Haar man Ken moest dan ook vaak bemiddelen tussen de programmeurs en haar om ervoor te zorgen dat de visie werd verwezenlijkt. Ze zorgde onder andere voor hoofdpijn door Time Zone zo groot te maken als vijftien gemiddelde games. Het plaatste Sierra On-Line echter stevig op de kaart.

Het harde leven van gepensioneerde bedrijfsleiders.
Het harde leven van gepensioneerde bedrijfsleiders.

Sierra On-Line werd bijvoorbeeld gecontacteerd door IBM om te vragen of Sierra geen games wilde maken voor hun computers. Roberta had daar absoluut geen probleem mee, en ze bedacht King's Quest, een avonturengame over de koninklijke familie van Daventry. De game werd een gigantische hit, en Roberta bedacht uiteindelijk acht verschillende King's Quest games. In tussentijd ontwikkelde ze ook games als de edutainment game Mixed-Up Mother Goose Deluxe en Mickey's Space Adventure. Sierra On-Line ontwikkelde grotendeels familievriendelijke games, maar Roberta schuwde evenmin de controverse. Ze bedacht de horrorgame Phantasmagoria, een game die onder andere opviel omwille van de aanwezige verkrachtingsscène. De game die in 1995 verscheen, werd desondanks een groot succes. Er werden meer dan één miljoen exemplaren verkocht waarmee de game de bestverkopende game van Sierra On-Line werd. Het is eveneens de favoriete game van Roberta, wat veelzeggend is gezien haar grote carrière.

Roberta en Ken Williams waren jarenlang alleen verantwoordelijk voor de financiële kant van Sierra On-Line, maar het koppel besloot midden jaren '90 hun bedrijf te verkopen. Sierra On-Line werd in 1996 verkocht aan CUC International, en zou later via verschillende omwegen onderdeel worden van Call of Duty uitgever Activision-Blizzard. De overname betekende het einde van de actieve carrière van het koppel. Roberta Williams ontwikkelde één game voor het nieuwe 'Sierra,' maar de 3D Point & Click Adventure King's Quest: Mask of Eternity werd haar laatste game ooit. Roberta en Ken gingen in 1999 samen met pensioen om te genieten van het leven. Roberta reist de wereld rond met haar man, brengt frequente bezoekjes aan haar kinderen in Seattle en Mexico, en schrijft boeken. Ze geniet dan ook volop van haar leventje, en dat verdient ze absoluut voor de vele prachtige ervaringen die ze ons heeft bezorgd.


10:51  Sting als pre-order karakter bij WWE 2K15
09:04  Naruto Shippuden: The Vengeance Arc
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (83.83.176.xxx) op 15-07-2014 om 11:48
ZIJN erfenis??? De spellen die zij maakte waren echt geweldig om te spelen.

Rene Groen (Eindredacteur) op 15-07-2014 om 14:45 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Zijn erfenis is de naam van de featurereeks, om deze reden aan vastgehouden.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden