Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
20 September 2019 
(0) 
(0) 
19 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 September 2019 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
17 September 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
16 September 2019 
(0) 
(0) 
(13) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
eFootball Pro Evolution Soccer 2020
NBA 2K20
Gears 5
WRC 8
Column:

De Jaren '00


Door Joni Philips op 26-12-2009 om 11:44
Bron: Gamed

Elk decennium groeide de populariteit van videogames, zo zorgden in de jaren '90 de Game Boy, de Super Nintendo en de PlayStation voor de massa-popularisering van de game-industrie. Konden de jaren '00 deze trend verderzetten?

In de jaren '90 had iedereen reeds de nodige elektronica in huis, maar we kenden verbazend weinig van die elektronica. Dat zorgde voor flaters zoals de Y2K paniek, iets wat momenteel onvoorstelbaar lijkt. De jaren '00 zijn namelijk zonder twijfel het decennium van de elektronica en gaming. De jaren '90 waren fantastisch voor de game-industrie, maar de jaren '00 deden het onverwacht nog een pak beter. En de reden daarvoor is simpel: gamen is cool en normaal geworden. In de jaren '90 was gaming algemeen verspreid, maar de game-industrie had te kampen met een imagoprobleem. Gaming was namelijk alleen voor kinderen en nerds. Hardwaremakers Sony, Nintendo, Microsoft en Apple en gameproducten Rockstar, Electronic Arts en Activision-Blizzard zorgden echter voor een gigantische ommekeer. Elk hebben ze duidelijk hun stempel gedrukt op het decennium en elk waren ze nodig om gaming te populariseren.

Sony en Rockstar beten de spits af en samen waren ze misschien de grootste katalysator voor de verandering. In 2000 kwam Sony Computer Entertainment met de PlayStation 2, een console die 140 miljoen keer verkocht werd en praktisch 2000 games telt. Ondanks het feit dat de console in 2000 verscheen, gaat de console nog altijd mee. Tien jaar lang stond de console in het centrum van de aandacht, PS2 en gaming gaan hand in hand. Een groot deel is natuurlijk te danken aan enkele games, waaronder Grand Theft Auto III dat in 2001 verscheen en toonde dat gamen echt cool was. 2D Grand Theft Auto was leuk, maar 3D Grand Theft Auto was een revolutie. Grand Theft Auto III is 'maar' de vijfde best verkochte PS2 game en niet eens de best verkopende Grand Theft Auto van het decennium.

Toch is de invloed van Grand Theft Auto III duidelijk. De game gaf aanleiding tot één van de populairste genres en haalde wereldwijd het nieuws. EA ging ondertussen verder met FIFA, Madden en al die andere games die jaarlijks zoveel verkopen. En dat heeft ook zijn effect: wie heeft nog nooit een sportgame van Electronic Arts gespeeld? Als je jonger bent dan dertig, is de kans groot dat virtueel sporten al even doodnormaal is als echt sporten. De grootste sterren staan ook met plezier op de cover en in de reclames voor de game. Sony, Rockstar en Electronic Arts hebben dus duidelijk een belangrijke rol gespeeld in het populariseren van gaming. Dankzij hen is gaming algemeen aanvaard bij tieners en twintigers. Tegelijk mogen we Microsoft, Halo en Xbox Live dankbaar zijn voor het populariseren van online gamen.

Deze generatie hebben Nintendo, Activision-Blizzard en Apple de popularisering verder gezet. De rol van Nintendo is duidelijk. Terwijl Sony gaming normaal maakte voor tieners en twintigers, zette Nintendo gaming op de kaart bij de oudere generatie. Dankzij de DS en de Wii kunnen families voor het eerst samen gamen. Je krijgt niet langer boze blikken van je ouders of grootouders omdat je een game wil spelen terwijl zij kijken naar Goede Tijden, Slechte Tijden. Jij werpt hen juist boze blikken toe omdat zij Wii Sports aan het spelen zijn terwijl jij aan de slag wil met Grand Theft Auto of Call of Duty. Ook Apple deed iets gelijkaardigs. Met de MacBook, de iPhone en de iPod toonden ze dat elektronica getoond mogen worden. En met de iPhone toonden ze dat iedereen leuke games kan ontwikkelen en verkopen. Hun rol is dus ook onmiskenbaar.

Als laatste zagen we deze generatie Activision-Blizzard openbloeien: zowel Activision (Guitar Hero III) als Blizzard (World of Warcraft) lanceerden deze generatie een game die op zijn eentje één miljard opbracht. En dat was voor hun fusie want sinds de fusie zijn Activision en Blizzard (incl. moederbedrijf Vivendi Games) de duidelijke nummer 1 als het op software aankomt. Met Call of Duty en Guitar Hero hebben ze twee series in huis die garant staan voor succes. Zo was Modern Warfare 2 de snelst verkopende game ooit. En daarnaast mogen we natuurlijk bedrijven zoals Ubisoft, Square-Enix en Namco Bandai niet vergeten. Ook hun zijn we ongelofelijk dankbaar voor een prachtig decennium. Het is dan ook duidelijk: gaming begon in de jaren '50, maar de jaren '00 mogen zeker beschouwd worden als het jaar 0 voor gaming. We zijn overgegaan naar een nieuw tijdperk en dat brengt ons hopelijk nog veel games.



16:35  Zeven country-nummers voor Rock Band
11:15  Aliens vs. Predator met lading screenshots
 Reacties (39)
 Pagina: 1 | 2
Fuuton op 26-12-2009 om 11:47 [Niv: 9 / Exp: 454]
Goeie column Joni hopelijk kunnen we nog vele jaren gamen.

Gast (87.67.141.xxx) op 26-12-2009 om 12:02
mooie column indeed maar Namco Bandai kan voor mijn part de boom in :P

Gast (77.250.150.xxx) op 26-12-2009 om 12:11
"De jaren '90 waren fantastisch voor de game-industrie, maar de jaren '00 deden het onverwacht nog een pak beter"

Dat zag iedereen aan komen hoor.

Limmepie op 26-12-2009 om 12:13 [Niv: 21 / Exp: 1043]
Het is dan ook duidelijk: gaming begon in de jaren '50, maar de jaren '00 mogen zeker beschouwd worden als het jaar 0 voor gaming. We zijn overgegaan naar een nieuw tijdperk en dat brengt ons hopelijk nog veel games.

Lijkt me ook onzin, want in de jaren 90 was de gameindustrie al een miljoenenindustrie. zou dat dan niet het jaar 0 zijn?

Al met al gewoon een column waar niks nuttigs in staat. Snel geschreven en vooral het gedeelte van Rockstar rammelt hard.

Joni Philips (Eindredacteur) op 26-12-2009 om 12:21 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
@Limmepie Post 1: Nee, eigenlijk niet. Iedereen dacht bijvoorbeeld dat de PS2 ging floppen omdat hij te duur was. En eind jaren '90 was de handheldsector ook zo goed als dood. De heropleving kwam pas laat in 1999 met Pokémon. De vooruitzichten waren dus niet echt fantastisch. En dan hadden we nog de dot com bubble. Eigenlijk was de eeuwwisseling een heel slechte periode qua optisme voor elektronica-sectoren.

@Limmiepie Post 2: Nope, want het is een soort coming of age. Bedenk het zo maar. Rome was voor en na 0 nog altijd ongeveer dezelfde natie, maar toch was er een grote verandering

Gewijzigd door Joni Philips op 26-12-2009 om 12:24

Gast (80.200.12.xxx) op 26-12-2009 om 12:23
Sony heeft de casualmarkt eerst bereikt met de Singstar, Eyetoy en Buzz, Nintendo was slim om een console te ontwikkelen puur bedoeld voor de casuals, ze hebben eigenlijk afgekeken van Sony.

Stammetje91 op 26-12-2009 om 12:23 [Niv: 302 / Exp: 15109]
Mwoah, heb wel 's leukere columns gelezen op gamed. En ik verbaas me over hoeveel spelling/taalfouten erin staan. o.O

Joni Philips (Eindredacteur) op 26-12-2009 om 12:25 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
@Stammetje91: Wijs die spelfouten dan eens aan, dat ik mijn spelcorrector kan bijvullen.

Kurosaki01 op 26-12-2009 om 13:10 [Niv: 154 / Exp: 7711]
''Ondanks het feit dat de game in 2000 verscheen, gaat de console nog altijd mee.''

Foutje. Ik kan me niet voorstellen dat ik de zin verkeerd lees namelijk.

Gewijzigd door Kurosaki01 op 26-12-2009 om 13:12

Gast (213.73.199.xxx) op 26-12-2009 om 13:26
Mijn famileie en ik kijken niet naar GTST. Daar zijn we veel te intelligent voor

Gast (84.104.16.xxx) op 26-12-2009 om 13:26
@Gezer: En Sony heeft het maken van consoles te maken aan Nintendo, dus wat zeur je? Daarnaast hebben ze het "vierpuntdruktoets" en de analogestick van Nintendo.Die Magic Wand van ze is een kopie van de Wiimote en zo kunnen we wel even doorgaan. Punt is: Als iets een succes is gaan andere bedrijven ook aan de slag met dat soort ideeen, dat is niet stelen.

Over het artikel: Waarom niks over de dood van de Dreamcast en daarmee ook de dood van Sega als hardwarefabrikant? Dit was namelijk toch ook wel iets groots in het begin van de jaren 00.

Gast (87.209.61.xxx) op 26-12-2009 om 13:33
lol @ gezer: en de nes/snes en sega megadrive waren niet op casuals gericht? ohjawel, goede verkoop zijfers dus zeker de casualmarkt bereikt. Bovendien keken toen zogenaamde hardcore pc gamers er op neer

Maar ik snap met je leeftijd dat je denkt dat dat de eerste waren

Groeten Louis Tinner

Cervantes op 26-12-2009 om 13:49 [Niv: 117 / Exp: 5871]
en lol @ gezer afgekeken

Weslii op 26-12-2009 om 14:24 [Niv: 166 / Exp: 8323]
Gezer de hele console zoals we die nu kennen is afgekeken van Nintendo.

- controllers
- vierpuntsdruktoets
- schoudertoetsen
- analoge sticks
- rumble
- motion controls

allemaal bedacht door Nintendo.

Gast (80.200.12.xxx) op 26-12-2009 om 14:27
Gast (84.104.16.xxx) op 26-12-2009 om 13:26


De Vectrex was de eerste spelcomputer met analogstick, Sony heeft de Playstation uitgebracht omdat Nintendo niet wou meewerken lol.

spitfiresoul op 26-12-2009 om 15:10 [Niv: 57 / Exp: 2854]
@ weslii.

en dan is iedere mogelijke controller die er daarna is gekomen bijna afgekeken van nintendo( pc controllers, xbox, xbox360, ps3, ps2 etc.

al die controllers hebben schouderknoppen, meeste hebben sticks, de vorm ook al en de rumble zie je ook in redelijk wat dingen opduiken.

en waarom ook niet. het is een goed concept en het werkt. waarom zou je dan iets anders gaan ontwikkelen.

en voor al degene die zeggen dat nintendo dan wel geld mee moet verdienen: als nintendo slim is geweest toen en een goed patent etc heeft dan zouden ze die bedrijven al lang aangesproken of aangeklaagd hebben en een schadevergoeding hebben gekregen. als dat niet zo is dan ligt er evenveel fout bij nintendo dat ze hun hebben laten kopieren dan dat de fout bij sony etc ligt.


verder dacht ik dat sony en nintendo toen een contract hadden, er is oneningheid geweest en sony heeft toen de ps gelanceerd zelfstandig nadat er een contractbreuk is geweest ofzo. dus tenzij er in dat contract stond dat alles wat sony toen ontwikkelde voor de console eigendom was van nintendo is het concept van de controller die we nu kennen evenveel het bezit en idee van sony als dat het van nintendo is

Kurosaki01 op 26-12-2009 om 15:20 [Niv: 154 / Exp: 7711]
En elke console uit de eerste generaties heeft de casualmarkt bereikt, want daarvoor waren nu eenmaal geen (core)gamers. Hierin is de NES het beste geslaagd. Dus Gezer nigga please.

Shadowx op 26-12-2009 om 15:29 [Niv: 155 / Exp: 7765]
Heel mooi topic Joni, ga zo door.
Enige wat ik eraan toe wil voegen game van de jaren 80/90

SPACE QUEST

Tevens was het gamen in die tijd heel anders kan me nog de Atari Lynx enzo herinneren.
Of die oudere handheld spelletjes kep er hier nog een aantal liggen, de dubbeldeks Donkey Kong enzo (vraag me af of ze het nog doen)

Jaren 2000 heeft de jeugd sorry dat ik het zeg verziekt vandaag de dag kijkt men liever naar GFX dan gameplay en maakt men graag ruzie met mekaar welke computer de beste is, terwijl er in mijn oude tijd enorm veel communicatie was met mekaar wat jij of hij wel niet speelde en werd er ook enorm veel geruild met mekaar.

Contact lag toen heel anders als iemand een Atari spel computer had en de ander een goedkopere versie ervan had dan werd er geen ruzie gemaakt nee men sprak met mekaar over hun computers want ze waren er blij mee, vandaag de dag is de jeugd verziekt en maken ze liever ruzie met mekaar om elkaars ogen uit te steken met mijn computer is mooier en groter.

Gewijzigd door Shadowx op 26-12-2009 om 15:51

Gast (80.200.12.xxx) op 26-12-2009 om 15:48
@Shadowx: ik ben populair genoeg maak je geen zorgen, al die aandacht die je aan mij schenkt in je posts, daar ben ik je voor dankbaar. _O_

Shadowx op 26-12-2009 om 15:52 [Niv: 155 / Exp: 7765]
Me nieuwe voornemen 2010

Meer lachen om gezer ze reacties

Gewijzigd door Shadowx op 26-12-2009 om 17:13

Gast (80.200.12.xxx) op 26-12-2009 om 16:17
Lol je bent 39 jaar, kijk waarmee je je bezig houd haha

Gast (91.179.103.xxx) op 26-12-2009 om 16:50
Shadowx, niet blind staren op opvallende individuen/verhalen ;)

D i R T Y op 26-12-2009 om 18:31 [Niv: 31 / Exp: 1538]
Lol sommige mensen kunnen elkaar ook nooit met rust laten.

Bij mij begon t ook allemaal met de Ps2, ik ben uiteindelijk over gegaan naar Xbox omdat die goedkoper was en de Ps3 nog lang op zich liet wachten.

Veel plezier aan dat ding gehad.

konnichiwa op 26-12-2009 om 19:10 [Niv: 153 / Exp: 7652]
@Joni, zover ik weet was er maar één analyst die dacht dat PS2 ging floppen wiens artikel wat later op alle forums verscheen. Heb je anders een paar voorbeelden?

Joni Philips (Eindredacteur) op 26-12-2009 om 19:18 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
Op het Internet kan ik geen links meer vinden. (Te weinig keywords om oude bronnen te vinden, PS2 failure krijg je al die Edge decade awards bericht) Je las het vooral in oudere magazines.

Gewijzigd door Joni Philips op 26-12-2009 om 19:19

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden