Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Column:

De Jaren '00


Door Joni Philips op 26-12-2009 om 11:44
Bron: Gamed

Elk decennium groeide de populariteit van videogames, zo zorgden in de jaren '90 de Game Boy, de Super Nintendo en de PlayStation voor de massa-popularisering van de game-industrie. Konden de jaren '00 deze trend verderzetten?

In de jaren '90 had iedereen reeds de nodige elektronica in huis, maar we kenden verbazend weinig van die elektronica. Dat zorgde voor flaters zoals de Y2K paniek, iets wat momenteel onvoorstelbaar lijkt. De jaren '00 zijn namelijk zonder twijfel het decennium van de elektronica en gaming. De jaren '90 waren fantastisch voor de game-industrie, maar de jaren '00 deden het onverwacht nog een pak beter. En de reden daarvoor is simpel: gamen is cool en normaal geworden. In de jaren '90 was gaming algemeen verspreid, maar de game-industrie had te kampen met een imagoprobleem. Gaming was namelijk alleen voor kinderen en nerds. Hardwaremakers Sony, Nintendo, Microsoft en Apple en gameproducten Rockstar, Electronic Arts en Activision-Blizzard zorgden echter voor een gigantische ommekeer. Elk hebben ze duidelijk hun stempel gedrukt op het decennium en elk waren ze nodig om gaming te populariseren.

Sony en Rockstar beten de spits af en samen waren ze misschien de grootste katalysator voor de verandering. In 2000 kwam Sony Computer Entertainment met de PlayStation 2, een console die 140 miljoen keer verkocht werd en praktisch 2000 games telt. Ondanks het feit dat de console in 2000 verscheen, gaat de console nog altijd mee. Tien jaar lang stond de console in het centrum van de aandacht, PS2 en gaming gaan hand in hand. Een groot deel is natuurlijk te danken aan enkele games, waaronder Grand Theft Auto III dat in 2001 verscheen en toonde dat gamen echt cool was. 2D Grand Theft Auto was leuk, maar 3D Grand Theft Auto was een revolutie. Grand Theft Auto III is 'maar' de vijfde best verkochte PS2 game en niet eens de best verkopende Grand Theft Auto van het decennium.

Toch is de invloed van Grand Theft Auto III duidelijk. De game gaf aanleiding tot één van de populairste genres en haalde wereldwijd het nieuws. EA ging ondertussen verder met FIFA, Madden en al die andere games die jaarlijks zoveel verkopen. En dat heeft ook zijn effect: wie heeft nog nooit een sportgame van Electronic Arts gespeeld? Als je jonger bent dan dertig, is de kans groot dat virtueel sporten al even doodnormaal is als echt sporten. De grootste sterren staan ook met plezier op de cover en in de reclames voor de game. Sony, Rockstar en Electronic Arts hebben dus duidelijk een belangrijke rol gespeeld in het populariseren van gaming. Dankzij hen is gaming algemeen aanvaard bij tieners en twintigers. Tegelijk mogen we Microsoft, Halo en Xbox Live dankbaar zijn voor het populariseren van online gamen.

Deze generatie hebben Nintendo, Activision-Blizzard en Apple de popularisering verder gezet. De rol van Nintendo is duidelijk. Terwijl Sony gaming normaal maakte voor tieners en twintigers, zette Nintendo gaming op de kaart bij de oudere generatie. Dankzij de DS en de Wii kunnen families voor het eerst samen gamen. Je krijgt niet langer boze blikken van je ouders of grootouders omdat je een game wil spelen terwijl zij kijken naar Goede Tijden, Slechte Tijden. Jij werpt hen juist boze blikken toe omdat zij Wii Sports aan het spelen zijn terwijl jij aan de slag wil met Grand Theft Auto of Call of Duty. Ook Apple deed iets gelijkaardigs. Met de MacBook, de iPhone en de iPod toonden ze dat elektronica getoond mogen worden. En met de iPhone toonden ze dat iedereen leuke games kan ontwikkelen en verkopen. Hun rol is dus ook onmiskenbaar.

Als laatste zagen we deze generatie Activision-Blizzard openbloeien: zowel Activision (Guitar Hero III) als Blizzard (World of Warcraft) lanceerden deze generatie een game die op zijn eentje één miljard opbracht. En dat was voor hun fusie want sinds de fusie zijn Activision en Blizzard (incl. moederbedrijf Vivendi Games) de duidelijke nummer 1 als het op software aankomt. Met Call of Duty en Guitar Hero hebben ze twee series in huis die garant staan voor succes. Zo was Modern Warfare 2 de snelst verkopende game ooit. En daarnaast mogen we natuurlijk bedrijven zoals Ubisoft, Square-Enix en Namco Bandai niet vergeten. Ook hun zijn we ongelofelijk dankbaar voor een prachtig decennium. Het is dan ook duidelijk: gaming begon in de jaren '50, maar de jaren '00 mogen zeker beschouwd worden als het jaar 0 voor gaming. We zijn overgegaan naar een nieuw tijdperk en dat brengt ons hopelijk nog veel games.



16:35  Zeven country-nummers voor Rock Band
11:15  Aliens vs. Predator met lading screenshots
 Reacties (39)
 Pagina: 1 | 2
Joni Philips (Eindredacteur) op 26-12-2009 om 19:24 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Gelukkig brengt mijn The Ultimate history of Video Games redding. Daarin staan quotes van Konami, Capcom dat de PS2 krachtig was, maar zeer moeilijk en dat goede games ontwikkelen veel te duur zou zijn. Dat viel dan samen met een zeer miserabele PlayStation Festival wat de basis was voor de analysten.

Velqor op 26-12-2009 om 21:09 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Geezer

Wat boeit het hoe populair je bent of niet? Anders zou ik al lang bij alles ja en goed gezegd hebben, want daar word je populair mee. Met de massa mee gaan,

Ik heb liever mijn eigen mening


Joni

Mooie column vaker doen zoiets, elke dag eigelijk.. mja jullie hebben ook nog een leven

Gewijzigd door Velqor op 26-12-2009 om 21:09

tesla246 op 26-12-2009 om 21:33 [Niv: 18 / Exp: 875]
gamecube is met afstand de beste console van de vorige gen, zwaar ondergewaardeerd

GekooktEi op 26-12-2009 om 23:54 [Niv: 483 / Exp: 24134]
@ Gezer en de rest

Je kan inderdaad met afkijken in de game-industrie wel even doorgaan met een mooie lijst. De analoge stick was inderdaad afgekeken van Nintendo door Sony, en daarna maakte Sony van de analoge stick de dual analoge stick die Ninty en Xbox weer "afkeken". Maar inderdaad Ninty was vroeger gewoon 100% hardcore eigenlijk, grappig om nu nog te bedenken...

Gewijzigd door GekooktEi op 26-12-2009 om 23:55

Goof op 27-12-2009 om 00:34 [Niv: 96 / Exp: 4793]
Geweldige column, Joni!

Gast (84.30.207.xxx) op 27-12-2009 om 00:58
mooie jaren :'( :P

D i R T Y op 27-12-2009 om 03:28 [Niv: 31 / Exp: 1538]
@ Gezer

Waarom moet je altijd de leeftijd van shadowx erbij betrekken? Gamen is voor jong en oud. Zelfs voor kinderen zoals jij...

Gast (95.96.47.xxx) op 27-12-2009 om 07:51
ik vind dat de ps2 imo het gamen heb verpest. eind jaren 90 had je klassiekers op met name de pc. Baldurs gate, system shock 2 ,deus ex ,outcast, grim fandango ,thief. De ps2 maakte een einde aan dat alles en ging terug naar de kiddy fase vanb pre-1996. De industie stond vanaf 2000-2004 praktisch still door die kiddy console. Nu pas is het allemaal een beetje aan het herstellen ,maar net een beetje té laat. Alle kleine pc studios van vroeger zijn opgekocht door of activision of EA . En ze meoten allema casual console bagger maken.
Waar zij nde volwassen games gebleven?? En nee noem geen heavy rain of alan wake . Ik bedoel dus in de trant van commando's, baldurs gate ,fallout, system shock ,deus ex, max payne etc. etc. Enigste beetje volwassen game van de afgelopen 10 jaar was splintercell. Maar dat is nu ook al een kiddy-fest geworden.

Pc gaming zal helaas nooit terug komen zoals het eind jaren 90 was. En dat is zonde voor de hele industrie _O_

Gewijzigd door Joni Philips op 27-12-2009 om 09:26

Joni Philips (Eindredacteur) op 27-12-2009 om 09:26 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Max Payne is verschenen in 2001, Deus Ex in 2000, Baldur's Gate in 1999 (en diens sequels en 'spin-offs' Dark Alliance, Champions of Norrath en KoToR allen in de jaren '00), drie van de vijf Commandos games verschenen in de jaren '00, System Shock kreeg Bioshock. En dan heb je games als Fahrenheit. Het enige verschil is dat wel, de meesten scoorden op de console ipv de PC.

Gewijzigd door Joni Philips op 27-12-2009 om 09:27

D: op 27-12-2009 om 10:20 [Niv: 172 / Exp: 8612]
casual mag van mij weer uitsterven, ipv de game industrie moet er weer game-ambachtschap komen.

Shadowx op 27-12-2009 om 15:02 [Niv: 155 / Exp: 7765]
D i R T Y op 27-12-2009 om 03:28 [Niv: 13 / Exp: 635]
@ Gezer

Waarom moet je altijd de leeftijd van shadowx erbij betrekken? Gamen is voor jong en oud. Zelfs voor kinderen zoals jij...



Thx D I R T Y, game al vanaf me 8e ben nu 38 en vind het nog steeds erg leuk om te doen.





Limmepie op 28-12-2009 om 00:24 [Niv: 21 / Exp: 1043]
@Joni,

Misschien dat er een periode van opstarten in zat, maar iedereen wist dat het succes van de playstation met de playstation 2 alleen maar groter zou worden. Bijna alles wat nieuw is verkoopt voor geen meter. Op lange termijn echter..
Plus je rome analogy zuigt want het vertelt niet waarom dit decenia dan het jaar 0 moet zijn. Dan zou alsnog de jaren 90 het moeten zijn. Toen begon de gamesindustrie echt.

Joni Philips (Eindredacteur) op 28-12-2009 om 09:18 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Limmepie: Die mensen hadden dat pas door eind 2000 toen de PS2 zelfs zonder games sterk verkocht en toen in 2001 de echte toppers als GT3 en GTA3 kwamen. Dat was echter dit decennium al. Eind jaren '90 leek de PS2 minder te gaan doen dan de PS1 en leek het onlogisch dat hij beter ging doen. Zelfs al zou je verwachten dat de PS2 het even goed ging doen, was het nog verrassend dat de game-industrie nog zoveel zou groeien. En nee, in de jaren '90 was de game-industrie nog altijd niet volwassen. Het is van een nichemarkt in de jaren '90 naar de tweede grootste entertainment markt in de jaren '00 gegaan. Daarnaast is het feit dat de game-industrie in de jaren '90 al een miljardenindustrie was, juist, maar dan nog kun je klein zijn. Videogame in-game advertising is ook al bijna een miljardenindustrie, maar ik zou niet zeggen dat het doorgebroken was.

Gast (81.83.84.xxx) op 31-12-2009 om 01:08
Ik ben vooral blij dat gamen meer mainstream is geworden. Het verschil tussen het jaar 2000 en 2009 is toch enorm. In 2000 zag ik geen meisjes in een game winkel nu zie je dat eindelijk. Zelfde geldt trouwens voor oudere mensen.
Voor was dit een mooi decenium voor gaming, maar ik ben toch niet meer dezelfde gamer als in 2000. Maar toch blijft de game wereld boeiend om volgen! Ik ben benieuwd naar het komende decenium!

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden