Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
12 November 2019 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 November 2019 
(2) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(4) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
03 November 2019 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 November 2019 
(0) 
(0) 
01 November 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
31 Oktober 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
30 Oktober 2019 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 Oktober 2019 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Oktober 2019 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(4) 
(4) 
27 Oktober 2019 
(2) 
(1) 
(2) 
(0) 
26 Oktober 2019 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(3) 
(1) 
25 Oktober 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Bizerta: Silent Evil
Call of Duty: Modern Warfare
Gamed Interview: Rain of Reflections
Ice Age: Scrat's Nutty Adventure
Feature:

Publisher Geschiedenis - Vivendi


Door Joni Philips op 23-10-2006 om 20:35
Bron: Gamed

Achter de schermen van elke game staat een ontwikkelteam, klein of groot, die de game maakt tot wat hij nu is. Hier op Gamed gaan we kijken naar de geschiedenis van deze developers en brengen jullie kort de belangrijkste en meest interessante feiten en personen uit de geschiedenis van de developer.


Deze maand nemen we een Europese publisher onder de loep. Net zoals twee van de drie andere grote Europese bedrijven (SCi-Eidos en Atari) kwam Vivendi Universal Games vooral op negatieve wijze in het nieuws. In 2004 had de publisher (net zoals Eidos in 2005 en Atari dit jaar) namelijk veel financiële problemen, maar tegenwoordig is het verhaal achter Vivendi Games (zonder de Universal) een waar succesverhaal. De geschiedenis van Vivendi, een bedrijf dat in 2003 zijn honderdvijftigste verjaardag vierde, is ongetwijfeld turbulent. Het loont dan ook de moeite om te kijken hoe het bedrijf dit succes bereikt heeft.



Het Franse Vivendi is eigenlijk veel meer dan een gamebedrijf, zo is de gigant eigenaar van de Canal+ Group, twee kleine telecommunicatiebedrijven en van de Universal Music groep. Vooral de Universal Music groep zullen veel mensen kennen aangezien het 's werelds grootste muzieklabel is met artiesten als U2, Eminem en Bon Jovi. Voor ons is echter enkel de Vivendi Games afdeling belangrijk. Deze afdeling bestaat eigenlijk opnieuw uit twee delen, twee grote publishers die onder één dak nog groter werden.

Aan de ene kant heb je Blizzard, de developer achter franchises als Warcraft, Starcraft en Diablo. In 2005 brachten zij ook World of Warcraft uit, de grootste betalende en succesvolste MMORPG van het millennium. De meeste mensen hebben dus ondertussen wel al begrepen waarom Vivendi de laatste jaren zo goed boert. Aan de andere kant hebben we Sierra, een publisher die werd opgericht in 1979 en in 1998 bij Vivendi belandde. Sierra werd bekend om games als King's Quest en Leisure Suit Larry. Sinds de overname door Vivendi zijn games als Half-Life 2 en F.E.A.R. ook nog onder het Sierra label uitgegeven. Aan de andere kant zijn Sierra's en Vivendi's eigen games, zoals 50 Cent, Spyro en Ice Age onder het Vivendi label uitgegeven. Vivendi wordt dan ook vooral gebruikt om commercieel interessante games uit te geven, terwijl het Blizzard label vooral gericht is op de grote hoop fans van die developer. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat Vivendi sterk staat op twee fronten.

There is no cow level!
There is no cow level!


Vooral Blizzard is geliefd bij gamers en dat komt in de eerste plaats door de kwaliteit van hun games, maar ook hun gevoel voor humor wordt geapprecieerd. Het is namelijk één van de weinige bedrijven die zoveel grappen maakt. Zo mag je op elke 1 april een grap verwachten, op 1 april 2006 gaf het bedrijf een lange lijst met 'updates' vrij voor World of Warcraft die zeer onrealistisch zouden zijn. Toch slaagt Blizzard er elk jaar in duizenden gamers te misleiden. Tijdens de meeste van hun games kun je je ook aan veel grappige momenten verwachten, zo ontploffen dieren als je er een twintigtal keer op klikt. Misschien is het lange wachten op elk van hun games ook een vorm van humor, waar alleen de developer om kan lachen.

Officiële sites:

Pagina: 1 | 2 | 3


05:07  Fifa 07 screens
19:12  Rainbow Six: Vegas demo op Marketplace
 Reacties (3)
 Pagina: 1
wackyprofessor op 24-10-2006 om 01:09 [Niv: 223 / Exp: 11174]
Ik hoop zelf van Blizzard dat er een nieuwe Starcraft en/of Diablo3 verschijnt. Een nieuwe goede franchise mag Vivendi nu wel een beetje gaan (proberen) maken..

Gast (81.244.142.xxx) op 26-10-2006 om 17:22
Zonet aangekondigd dat er een diablo III aankomt (niet officieel). Persoonlijk hoop ik ook op een Starcraft 2, speel de 1ste nu nog altijd.

rolf op 30-10-2006 om 19:43 [Niv: 101 / Exp: 5058]
starcraft komt ook uit heb je de nieuwe aflevering van Game net niet gezien dan?

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Publisher Geschiedenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Maandelijks
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden