Hoewel er nog genoeg vragen open staan in relatie tot de nieuwe Xbox zijn er ook al enkele antwoorden gegeven. We weten bijvoorbeeld dat het systeem geen Virtual Reality zal ondersteunen en in eerste instantie geen exclusieve games krijgt. Een tweetal onderwerpen waar Phil Spencer wat dieper op in gaat.
Hoewel je dus geen Virtual Reality kunt ervaren op de nieuwe Xbox hoopt Xbox baas Phil Spencer wel dat de ervaring blijft. Sterker nog, hij hoopt dat het een dermate grote groei door zal maken dat het een 'no-brainer' voor Xbox is om het te ondersteunen. In gesprek met de podcast Gamertag Radio laat hij weten:
quote: "Er zijn veel mensen die ik ken die aan enkele goede Virtual Reality titels werken en ik probeer niet om ze niet te ondersteunen. Mijn punt was dat ik duidelijk wilde zijn richting onze consument waar de focus lag. Mocht iemand dan ook wachten op een Virtual Reality headset voor de Series X dan wil ik duidelijk maken dat deze er niet zal komen."
Het standpunt van Spencer inzake Virtual Reality is duidelijk, toch geeft hij tegelijkertijd aan dat ze hun ogen nooit zullen sluiten. Het kan dus zijn dat het standpunt van Microsoft in de toekomst zal veranderen.
Een ander onderwerp dat hij in de podcast bespreekt is de beslissing om de Xbox Series X niet te ondersteunen met exclusieve titels. In plaats daarvan zullen de games ook op de PC en oudere Xbox One systemen te spelen zijn. Volgens Spencer is deze beslissing genomen omdat de speler centraal willen zetten en niet het systeem.
quote: "Eén van de voordelen die we binnen Microsoft hebben, is dat we dicht bij de ontwikkeling zijn geweest van wat er al jaren met de PC gebeurt. Als we vandaag de dag kijken naar PC ecosystemen dan zien we enkele van de beste games die draaien op de high-end gaming PC's en sommige van deze titels kun je ook draaien op PC's die enkele jaren oud zijn. Met de huidige engines en mogelijkheden hebben ontwikkelaars de mogelijkheid om volledig gebruik te maken van de gaming hardware die ze voorhanden hebben.
Het was met deze gedachte dat we de strategie voor de Series X hebben bepaald. We wilden een gaming console bouwen die het beste op een televisie kan bieden en aan ontwikkelaars de mogelijkheden bieden om de beste games te kunnen creëren. Je wil dit echter niet doen terwijl je een bepaalde groep buitensluit, ook ontwikkelaars willen namelijk een zo groot mogelijke groep bereiken.
Wel zijn er afwegingen die je moet maken. Ik ga third-party studio's geen eisen opleggen in wat ze moeten ondersteunen. Wel zien we dat gamers tegenwoordig met vrienden samen willen spelen, ongeacht op welk systeem ze dit doen. Ze willen een zo groot mogelijke selectie aan games voorhanden hebben en ontwikkelaars willen de beste technologie kunnen geven die voorhanden is. We hebben ons plan met deze ideeën in het achterhoofd gemaakt en voelen ons erg goed over het punt waar we zijn."
|