Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
05 Juli 2020 
(0) 
(0) 
(1) 
04 Juli 2020 
(15) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 Juli 2020 
(0) 
(13) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(1) 
(0) 
02 Juli 2020 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
01 Juli 2020 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
30 Juni 2020 
(0) 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(4) 
29 Juni 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(99) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Juni 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
27 Juni 2020 
(11) 
(0) 
(11) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Juni 2020 
(1) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(1) 
(1) 
(2) 
(2) 
25 Juni 2020 
(0) 
(3) 
(4) 
(1) 
(0) 
(2) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(26) 
(1) 
(0) 
24 Juni 2020 
(1) 
(3) 
(5) 
(2) 
(2) 
(0) 
23 Juni 2020 
(6) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
22 Juni 2020 
(2) 
(0) 
(5) 
(0) 
(9) 
(0) 
21 Juni 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(19) 
20 Juni 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Juni 2020 
(6) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(6) 
(2) 
(1) 
(9) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Juni 2020 
(13) 
(0) 
(2) 
(2) 
(1) 
(4) 
Gamed Gamekalender Juli 2020
The Last of Us: Part II
Edna & Harvley: The Breakout - Anniversary Edition
SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated
Review:

XCOM: Enemy Within


Door Rene Groen op 23-11-2013 om 12:55
Bron: Gamed

Vorig jaar was Maarten zeer te spreken over XCOM: Enemy Unkown, een terugkeer van de franchise die jaren eerder hoge ogen gooide. Lang wachten op een nieuw avontuur hoeven we niet, getuige de komst van Enemy Within.

Deze nieuwe titel betreft geen sequel, in plaats daarvan is het een uitbreiding op eerder genoemde game. Daar waar deze voor PC gamers digitaal te verkrijgen is zullen Xbox 360 en PlayStation 3 gamers de titel op disc moeten kopen, de content werd namelijk te groot bevonden om het op deze systemen als download aan te bieden. Voor ons gamers klinkt 'te groot' natuurlijk positief in de oren, zeker wanneer blijkt dat ontwikkelaar Firaxis zich er niet gemakkelijk vanaf heeft gemaakt. De basisopzet van de game is onveranderd, nog altijd trek je ten strijde met een XCOM team waarbij je om beurten een zet mag doen. Voor een verdere uiteenzetting van dit concept verwijs ik naar de XCOM: Enemy Unknown review zodat ik me kan toespitsen op de aanpassingen en toevoegingen op dit concept.

Draaide het verhaal vorig jaar nog om de strijd tegen aliens, daar is deze voortzetting van dit verhaal vooral gespitst op het menselijk ras. De keuze hiervoor is logisch: het gevecht tegen aliens en het verzamelen van diens technologie heeft zowel voor- als tegenstanders opgeleverd. Onder deze eerste vinden we de Exalt, een groepering die erop uit is om de alientechnologie te gebruiken om het menselijk ras verder te verrijken. Aangezien deze visie haaks op die van XCOM staat, zij willen de technologie namelijk indammen, zal de strijd op diverse locaties beslecht moeten worden. Het doel hiervan is om informatie te vergaren en er zo achter te komen waar deze groepering zich stationeert. Deze gevechten verlopen een stuk anders dan je gewend bent, juist omdat menselijke tegenstanders anders reageren dan de aliens die je eerder bent tegengekomen. Een zelfde benadering hanteren is dan ook geen garantie voor succes en je zult je denkpatronen aan moeten passen aan deze nieuwe vijand.


Om je veranderde denkwijze nog verder te stimuleren vinden we de integratie van Meld. Deze stof kan gezien worden als de valuta waarmee je alientechnologie aan kunt schaffen die je mannen een voordeel geven in de strijd. Er is echter één probleem: Meld is schaars, gewild door de tegenstander en na enkele zetten zelfdestructief. Je zult dus bij het starten van een gevecht niet alleen oog moeten hebben voor je tegenstanders – ook nu kunnen je XCOM soldaten sterven in de strijd – maar tevens voor dit goedje. Gelukkig kun je je door de implementatie van nieuwe wapens en items goed wapenen, denk aan nieuwe granaten en kogeltypen.

Sowieso heeft de ontwikkelaar getracht om enkele zaken aan te passen om de game net wat beter speelbaar te maken. Wanneer je bijvoorbeeld een explosief wapen gebruikt, geeft een rode omlijning aan wat diens bereik is, hetgeen een net wat beter gebruikersgemak bereikt. Eveneens helpend voor het gebruikersgemak is de functie waarbij je de uitrusting van alle inactieve soldaten in één keer kunt deselecteren. Een handige toevoeging waardoor je niet langer door lijstjes hoeft te scrollen op zoek naar dat ene element. Een verdieping in de aanpassingsopties voor je soldaten voegt verder weliswaar weinig toe aan de gameplay, maar zorgt er wel voor dat de game verder is uitgediept. Minder enthousiast zijn we echter over enkele terugkerende problemen, denk aan het camerawerk en textures die op momenten te laat inladen.


Naast het vergaren van Meld zijn er ook andere missies geïmplementeerd die voor de nodige variatie moeten zorgen. De eerste, de Covert Data Recovery, zijn vooral defensief opgezet. Doel is om een punt op de map zo lang mogelijk bezet te houden zodat informatie niet verloren gaat. De Covert Extraction missies zijn daarentegen een stuk agressiever van aard. Eén van je geheim agenten dient, gewapend met enkel een pistool, een hack te plaatsen op vijandig gebied. Tegelijkertijd dient het XCOM team zich vanaf een ander punt op de map staande te houden tegenover de Exalt, waarbij ze de geheim agent uiteindelijk veilig terug moeten loodsen. Aangezien je deze geheim agent tijdelijk niet tot je beschikking hebt zul je goed na moeten denken over de keuzes die je maakt. Immers, een sterke soldaat wegsturen geeft hem beter overlevingskansen, maar is een gemis in het gevecht dat je met je manschappen voert.

Door al zijn toevoegingen en vernieuwingen is Enemy Within een waardige uitbreiding voor Enemy Unkown. Er is meer variatie in gameplay, wapens en maps en de implementatie van een nieuwe vijand doet het geheel fris aanvoelen. Tegelijkertijd moet gezegd worden dat de game vooral bedoeld is voor mensen die het origineel gespeeld hebben en meer willen ervaren. De ontwikkelaar gaat er dan ook vanuit dat je bekend bent met de gameplay, waardoor het voor nieuwkomers te overdonderend aan zal voelen. Is je honger na XCOM: Enemy Unkown nog niet gestild, dan kun je deze uitbreiding met een gerust hart in huis halen.
Beoordeling
Gameplay   85
Sound   90
Graphics   80
Replay   85

Voldoende vernieuwingen voor een waardige uitbreiding.
85


13:33  Xbox One met één miljoen
12:45  Xbox One te koop in België
 Reacties (1)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 26-11-2013 om 19:14 [Niv: 472 / Exp: 23597]
Zalige uitbreiding

Heb er helaas nog niet veel tijd voor gehad maar tot nu toe heb ik er aardig van genoten.

MEC's ftw

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
XCOM: Enemy Within
Type:
Game
Releasedatum:
15-11-2013
Ontwikkelaar:
Firaxis Games
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media