Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
17 September 2019 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
16 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
NBA 2K20
Gears 5
WRC 8
Final Fantasy VIII Remastered
Column:

3D Entertainment


Door Jelle Havermans op 27-05-2010 om 06:37
Bron: Gamed

Het kan niemand ontgaan zijn, 3D is momenteel big business. De 3D-film Avatar leverde miljarden op, de eerste driedimensionale televisietoestellen betreden de markt maar ook de game-industrie lijkt zijn zinnen te gaan zetten op 3D. In deze feature gaan we in op 3D entertainment en we kijken wat voor invloed de derde dimensie zal hebben op gaming.

James Cameron, die een grote hand had bij de productie van de Titanic, besloot dat hij iets compleet nieuws wilde doen. Met een gigantisch budget en een groot team begon hij aan Avatar. Hij besloot de nadruk te leggen op de SFX, en de film, in High Definition kwaliteit, volledig 3D te maken. Het project werd een daverend succes. De film trok een record aantal bezoekers en leverde meer dan 2 miljard dollar op. Wat Cameron voor elkaar had gekregen was ongelooflijk. Snel erna volgde Tron Legacy en Alice In Wonderland eveneens in 3D. Even later volgden meer bioscoopfilms in 3D... Maar niet alleen de filmindustrie werd geprikkeld. Ook de televisie - en game-industrie zag in dat 3D veel potentie heeft. In april deden de eerste televisietoestellen geschikt voor 3D entertainment hun intrede. Developers begonnen hun games '3D-ready' te maken.

In de toekomst moet het ook mogelijk zijn (oudere) Blu-Ray’s en hoogstwaarschijnlijk ook DVD’s te converteren naar 3D-media. Buiten dat zullen ook sportwedstrijden en specifieke uitzendingen in drie dimensies uitgezonden kunnen worden. Maar nu genoeg over films en televisie. Het ligt uiteraard voor de hand dat ook de game-industrie niet stil heeft gezeten. Zowel Sony als Nintendo hebben aangekondigd 3D-techniek toe te passen in de toekomst. Omdat de PS3 een Blu-Ray speler kent is 3D-gaming een stuk minder ver van huis dan bij de andere consoles. De PlayStation 3 zal namelijk slechts een via PSN te downloaden update nodig hebben om volledig compatibel te zijn met 3D-monitors en televisietoestellen. Net zoals bij het kijken van 3D films zul je op de PS3 een brilletje op moeten om drie-dimensionaal te kunnen gamen.


Maar hoe werkt 3D nou eigenlijk? De geschiedenis van 3D gaat uiteraard een stuk verder dan James Cameron's Avatar. De meeste 3D-bioscoopzalen hanteren al zo'n 50 tot 30 jaar een systeem wat gebruik maakt van circulair gepolariseerd licht. Onder andere Jaws 3D en Frankenstein 2 kenden een 3D-bioscoop-release die deze techniek benutte. Dit systeem heeft als voordeel dat zeer goedkope brilletjes gebruikt kunnen worden. Als nadeel heeft het systeem slechts de mogelijkheid om af en toe een beeld van maximaal enkele seconden 3D 'de zaal in te zenden'. Bij de technologie die momenteel in 3D-televisieschermen wordt toegepast wordt een bril gebruikt welke in milliseconden je linker- en rechteroog vlak achter elkaar afsluit, waardoor de illusie van een 3D-beeld wordt gewekt. Het voordeel aan deze techniek is dat een film of game (vrijwel) volledig in 3D getoond kan worden. Nadeel is dat benodigde brillen een stuk duurder zijn, en ook nog een accu of batterijen nodig hebben. Bovendien is deze techniek nog pril en is er nog relatief weinig onderzoek verricht op het gebied van aandoeningen en risico's van het (te lang) kijken door deze brilletjes.

Op gamegebied zal Sony het eerste bedrijf zijn met een 3D compatibele console. De PlayStation 3 zal binnenkort namelijk in staat zijn games in 3D af te spelen. Een gamer hoeft hiervoor slechts een update te downloaden en een 3D-compatibele monitor of tv aan te schaffen. Buiten de methode die de PS3 gebruikt, is er echter nog een zeer prille technologie ontwikkeld. Al bij het zien van de eerste prototype besloten de meeste bedrijven om deze 3D-technologie links te laten liggen. Echter één bedrijf besloot zich te gaan oriënteren op deze techniek; namelijk Nintendo. Bij deze methode kan een 3D-beeld worden geschapen door de brein en ogen van de kijker, waarbij geen bril of ander accessoire nodig is. Nadeel aan deze technologie is dat de kijker recht voor het beeld dient te zitten, en zijn hoofd niet mag bewegen. Probeer met zo'n televisie maar is met zijn tien man in de huiskamer een film te kijken; dat gaat niet werken. Vandaar dat Nintendo heeft besloten deze techniek toe te passen op het nieuwe DS-model. Een slimme zet, omdat de speler bij het DS'en toch nauwelijks met zijn hoofd beweegt en altijd recht voor het scherm zit. PC-gamers zitten natuurlijk gebakken, aangezien er simpelweg een 3D-monitor aangeschaft dient te worden om 3D te kunnen gamen, en er natuurlijk voor 3D geschikte games op de plank moeten staan. Over de Xbox 360 is in tegenstelling tot de rest van de consoles weinig bekend. Misschien zet Microsoft groter in op Project Natal?


Ik zie de toekomst van 3D-gaming dus relatief positief in. Toch ben ik bang dat er ook een aantal nadelen aan 3D-entertainment kleven. Neem bijvoorbeeld de brilletjes. Buiten het feit dat deze accessoires misschien wel een hoop geld gaan kosten en opgeladen dienen te worden lijkt het me toch wat vervelend om elke keer zo'n bril op je kop te zetten voordat je gaat gamen. Nou klinkt dit als lui, maar vergeet niet dat je bijvoorbeeld op de PS3 buiten het scherm niks meer goed kunt zien dankzij de op 3D-scherm georiënteerde(en getinte) glazen van de 3D-brilletjes. Ten tweede is daar de technologie zonder bril. Klinkt natuurlijk prachtig, maar feit is wel dat je hier eveneens puur geconcentreerd naar het scherm moet kijken, anders verdwijnt het 3D-beeld en wordt het scherm wazig. Misschien wordt dit probleem gereduceerd of zelfs verholpen maar tot dan lijkt het me vervelend dat je niet eens op de klok in je kamer kunt kijken zonder dat het 3D-beeld verdwijnt en het beeld kort wazig wordt.

Toch ben ik van mening dat 3D-gaming zeker potentie heeft. Uiteraard is het concept van 3D of 'virtual reality' al talloze malen uitgeprobeerd door ontwikkelaars en bedrijven, maar vrijwel nooit met succes. Toch denk ik dat het ditmaal raak is. Aangezien het idee van 3D-gaming nu niet in handen ligt van één individueel bedrijf, maar ook bij grote(re) hardwarebedrijven als LG en Samsung, denk ik dat 3D ditmaal meer kans van slagen heeft. Verder hoor je wel een aantal boze stemmen over Nintendo, maar ik vermoed onterecht. Het bedrijf neemt met de 3DS wel veel risico. Als de techniek de consument niet bevalt of uiteindelijk niet feilloos blijkt te werken, schaadt dat de vlekkeloze reputatie van de DS(i), en dat zou Nintendo miljoenen kosten. Maar laten we niet vergeten wat Nintendo in elkaar bokste met de Wii. Motion Technology bestaat immers ook al tientallen jaren, maar Nintendo wist er ondanks de risico's als eerste een ongekende succesformule mee te creëren. Dus ditmaal zal Nintendo wederom weten wat het aan het doen is, aangezien Nintendo één van zijn dochtertjes niet gemakkelijk te grabbel zal gooien. Kortom; 3D gaming heeft ditmaal grote kans van slagen, mits er om een aantal valkuilen gestapt wordt. Maar als we over 2 tot 4 jaar niet allemaal in 3D een potje Call of Duty spelen, heeft Pamela Anderson geen borstvergroting gehad.



06:37  PSOne - Deel 38
06:36  Video-Interview Toy Story 3
 Reacties (11)
 Pagina: 1
Gast (213.244.167.xxx) op 27-05-2010 om 08:36
Nadeel aan deze technologie is dat de kijker recht voor het beeld dient te zitten, en zijn hoofd niet mag bewege

Dit klopt niet met het panasonic model hoef je niet perse recht en stil te zitten voor het toestel!

dan heb ik het over de VT20 3d model


waarom zou je niet goed meer kunnen zien als je niet naar het beeld kijk? zijn active shutter ken je normaal doorheen kijken alleen het is een tint donkerder wss.

als je naar je klok gaat kijken tijdens het gamen dan zie je je beeld toch niet dus dan maakt het ook niet uit of het 3d effect er niet is.

LePok op 27-05-2010 om 08:48 [Niv: 48 / Exp: 2415]
ben echt heel benieuwd waar we naartoe gaan. btw microsoft heeft een filmpje op ign waarin gears of war 2 in 3d wordt gespeeld met bril(kan de link ff niet vinden). dus ik denk dat sony, ms en nintendo de volgende generatie zeker helemaal 3d ready maken! hoop dat de bijwerkingen die er in de bioscoop voorkomen(hoofdpijn, pijn in de ogen etc) toch minder zijn als je naar een 'kleiner'scherm kijkt..

Gast (195.240.152.xxx) op 27-05-2010 om 10:25
ik ga een LG tv halen _O_

Gast (86.87.29.xxx) op 27-05-2010 om 14:27
3D is pure poep.
Ben ik de enigste die er last van krijgt van z'n ogen? Naja last, t kijkt gewoon Kut.

Gast (81.207.19.xxx) op 27-05-2010 om 15:08
@gast 86 nee je bent niet de enige, ik moet het niet, als 3D tv standaard wordt en de mijne gaat kapot koop ik niet eens een TV meer.. met mijn ogen valt 3D gewoon niet te bekijken, klaar en daar moet ook rekening mee gehouden worden, egotrippende developers.

Gast (94.227.145.xxx) op 27-05-2010 om 18:01
leuk laat 3d maar komen ik heb er al vast zin in

Jonezy op 27-05-2010 om 20:52 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Vond het in Avatar heel erg goed en toen bij Alice in Wonderland zeer teleurstellend. Vraag me af of het echt de toekomst is, of gewoon een fase. Zoals ik het zag bij Alice in Wonderland is het sowieso niet de toekomst, het was niet heel erg mooi 3D en de ondertiteling was onleesbaar.

Gast (84.87.239.xxx) op 27-05-2010 om 23:27
Sony heeft al een prototype tv waar je zonder een brilletje 3d effecten kan zien. Naar schijnt kan dit van welke invalshoek dan ook

Gast (80.57.14.xxx) op 29-05-2010 om 11:58
Gast, ik speel al ruim een jaar 3d games en bekijk dvd's in 3d "on the fly".Niets toekomst muziek.Met brilletje,ja.Stereoscopisch op m'n Zalmann monitor.HET IS AL EEN JAAR MOGELIJK!!Iedereen doet net alsof het zo nieuw is. }>

GekooktEi op 29-05-2010 om 23:22 [Niv: 483 / Exp: 24134]
"Maar als we over 2 tot 4 jaar niet allemaal in 3D een potje Call of Duty spelen..."

Dat ligt natuurlijk ook aan hoe de kwaliteit van Call of Duty in die jaren verandert, haha. Maar goed, ik snap wat je bedoelt

Gast (81.83.21.xxx) op 01-06-2010 om 10:37
Ik hoef het ook niet echt te hebben , kost alleen maar een bom geld en zo een kutbril ben ik lieven kwijt dan rijk... Ik amuseer mij nu ook al zeer goed met mijn ps3 , hoef daar geen 3d effect bij te hebben

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden