Column: De PlayStation Portable is geen mislukking
Door Joni Philips op 07-08-2006 om 01:03
|
Bron: Gamed
|
De zevende generatie lijkt de generatie van de aanval op de winnaar van de vorige generatie te worden. Op consolegebied hijsen Nintendo en Microsoft alle zeilen om Sony niet dezelfde positie te laten halen als in de zesde generatie, en op de handheldmarkt is het Sony dat Nintendo aanvalt. Nu al heeft Sony het beter gedaan dan elke andere concurrent van de Game Boy en de Nintendo DS ooit.
Toch vinden veel mensen dat de PlayStation Portable het zeer slecht doet, dat de console zelfs zo goed als dood is. Als je enkele simpele feitjes gaat bekijken, merk je duidelijk dat de PSP allerminst dood is. Zo zijn er al twintig miljoen PlayStation Portables verscheept. Natuurlijk zeggen deze cijfers niets op zich, maar daarmee gaat de PSP sneller de deuren uit bij Sony dan de PS2 en veel sneller dan de PlayStation. Niemand kan ontkennen dat die twee consoles het al super gedaan hebben.
Vergeleken met andere handhelds in de strijd met Nintendo slaagde enkel de GameGear van Sega erin om tien miljoen maal verkocht te worden. Deze had echter geen problemen met de sterke reputatie van de Game Boy, de Game Boy had wel een jaar voorsprong, maar in die tijd bestond er nog geen echte handheldmarkt. Het is zelfs zo dat geen enkele andere handheld buiten die van Nintendo natuurlijk, beter wist te presteren dan vijf miljoen, of het langer dan twee jaar volhield. De kans lijkt klein dat Sony zich nog voor het einde van het jaar zal terugtrekken, zeker met de ambities om eind dit jaar de hele PlayStation bibliotheek speelbaar te maken op de PSP dus zal de PSP zeker twee jaar worden.
De Hollywood reactie op de UMD wordt ook gezien als het falen van de PSP. De UMD films verkopen misschien niet goed, maar waarom zouden ze? Ze kosten evenveel als DVDs, zijn in de helft van de gevallen niet gericht op de gemiddelde PSP bezitter en je kunt ze enkel op je PSP afspelen. Het enige wat Sony zou moeten doen om deze films succesvol te maken, is de prijs verlagen en eindelijk een accessoire uitbrengen om de PSP te verbinden met je televisie of monitor. Zo kun je een film beginnen onderweg en wanneer je thuis aankomt, even gewoon een kabel in je televisie steken en verder kijken.
Ook op het gebied van games zou de PlayStation Portable het slecht doen, zeker als je een vergelijking maakt met de Nintendo DS. Het is niet te ontkennen dat er op de Nintendo DS meer games zijn die het miljoen halen, dat waren er dertien begin juli 2006. Eén kleine nota hierbij, twaalf hiervan zijn Nintendo games, waaronder de vier verschillende Brain Training games. Op de PSP zijn dit er nog maar drie en buiten Grand Theft Auto: Liberty City Stories niet eens de games die je direct zou verwachten.
Het grote verschil in games die zo goed verkopen, is raar wanneer je gaat vergelijken met het gemiddelde dat games op beide handhelds halen op GameRankings, een site die scores van alle belangrijke Engelstalige sites verzamelt. Daar scoren 21 Nintendo DS titels boven de 80%, op de PlayStation Portable zijn dat er 25. Daar worden voorlopig titels als Tekken: Dark Resurrection en Tales of Eternia nog niet bij gerekend omdat ze nog maar pas/nog niet in Amerika beschikbaar zijn en er dus nog maar weinig scores beschikbaar zijn. Dat zegt weinig over de kwaliteiten van beide handhelds, maar toont toch aan dat de PSP het niet slecht doet.
De PlayStation Portable is dus zeker nog niet dood, maar het probleem is misschien eerder dat Sony geen Nintendo is en geen twintig games per jaar per console kan uitbrengen en er dan nog is voor zorgen dat elk van hun fans ze koopt. Ze hebben ook gewoon de pech dat hoewel hun PSP het goed doet, ze het moeten opnemen tegen een super verkopende DS, met een duidelijke doelgroep, een grote groep Nintendo fans en alle casual gamers.
Misschien het belangrijkste punt voor het mindere karakter van de PSP het ontbreken van zogenaamde systeemsellers, de PSP heeft LocoRoco maar dat is ook de enige game die momenteel die naam waard is. Het zijn dan ook titels als Steel Horizons, Metal Gear Solid: Portable Ops, Grand Theft Auto: Vice City Stories, Crisis Core: Final Fantasy VII en Silent Hill: Origins die de PSP een boost moeten geven. En ongetwijfeld zullen PS1 games als Metal Gear Solid en Final Fantasy VII daar bij helpen. Met zulke games in aantocht en een gemotiveerd Sony is het duidelijk nog te vroeg om te stellen dat de PSP dood is.
|
|
|
|
01:03 Civilization IV: Warlords
21:41 Interview met makers Bleach DS 2nd
|
Reacties (98) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
Rene Groen
(Eindredacteur)
op 07-08-2006 om 20:16
[Niv: 752 / Exp: 37605]
|
Favorieten zul je altijd blijven houden, maar laten we ons richten op de column
|
|
Lukas
op 07-08-2006 om 20:34
[Niv: 27 / Exp: 1340]
|
Ja rene je hebt gelijk. En jij bent samen met jesse mijn favoriet. over het column vind ik dat joni gelijk heeft de console verkoopt nog steeds best goed geen rede om af te kraken dus
|
|
ToxicSnake
op 07-08-2006 om 20:46
[Niv: 74 / Exp: 3720]
|
Ik snap niet dat ze hem dood verklaren, een dode handheld verkoopt zich echt niet meer dan 15.000.000 keer in ongeveer 1,5 jaar.
|
|
Solid_snake
op 07-08-2006 om 22:39
[Niv: 16 / Exp: 816]
|
@Tecnomic NL
Ik heb eigelijk een redelijk brede smaak hoor, je mag me alles in mijn handen stoppen als het maar geen RTS'en zijn.
Ik hou mijn PSP bijhoor, je weet maar nooit of er nog iets interesants op uitkomt. Maar op dit moment zou ik de PSP aan niemand aan raden.
|
|
Tecnomic NL
op 07-08-2006 om 22:50
[Niv: 164 / Exp: 8218]
|
Loco Roco, Daxter, Tekken, Spyphon Filter om maar een paar te noemen.Nee Solid Snake je hebt gelijk -_-
|
|
Ikkyu
op 07-08-2006 om 22:58
[Niv: 88 / Exp: 4417]
|
@Solid snake : ik vind wel dat je daar een punt hebt. In mijn ogen is de psp op 'n manier 'doomed' om steeds maar weer ports van de ps2 te krijgen. Dat kan leuk zijn, soms is het zelfs fantastisch, maar ik kan me wel voorstellen dat menig sony-fan zich haar aan begint te ergeren. En casual Sony gamers kopen games omdat ze leuk zijn en omdat ze eens een spelletje willen spelen ... niet om gewoon een remake te her-beleven op een portable. Op dat vlak is Sony behoorlijk slecht bezig. Maar er komen zowiezo nog meer zeer goeie titels. Loco Roco, GTA VCS, Mercury, Exit, Lumines etc vind ik al'n goed begin. Maar het kan nog beter
Dat nintendo zo monsterlijk brutaal goed bezig is komt gewoon omdat nintendo-gamers gewoon dol zijn op mario. Die loodgieter is gewoon 'n systemseller en ik geef eerlijk toe dat ook ik voor die reden'n ds heb aangeschaft. Zelda, metroid, mario ... het zijn afgezaagde reeksen ... maar ze staan er als 'n huis en ze verkopen gelijk zoete broodjes.
Wel raar als ik gewoon rondloop in Gent ... want dan zie ik soms wel heel eens een psp. Een ds heb ik nog nooit in het straatbeeld gezien.
@Joni : ds kan idd mooie graphics op zijn 2 schermen toveren. Maar het maximum aantal afgevuurde ds-polygonen vind ik echt wel veel te beperkt voor bepaalde 'types' van spellen. Bijv : zeg nu zelf, de need for speed underground reeks leent zich toch veel beter voor de psp dan voor de ds.
@Solid_snake : tecnomic Nl heeft groot gelijk. Daxter, tekken ed zijn stuk voor stuk toppers die eigl moet aanschaffen als je 'n psp hebt. En als het geen domme ports zijn van de ps2, dan moet je ze zeker aanschaffen !
En ik zou de psp zeker aanraden. hij is wat gezakt in prijs (doe 50€ meer voor de ds lite en je hebt al de psp-core pack ) ... memory sticks worden steeds goedkper, dat ding is multifunctioneel en het is gewoon heerlijk om altijd bij je te hebben!
(ter informatie : mijn psp fungeert voor mij vnl. als ps2 en als 'mini-laptop' : lekker kunnen surfen als je'n hotspot tegenkomt ... wat heb je nog meer nodig ?  )
PsP dood ? no fucking way.
Het is niet omdat de ds het zo goed doet dat alle andere portables ook direct moeten afgeschreven worden ...
|
|
untouch
op 07-08-2006 om 23:05
[Niv: 4 / Exp: 218]
|
tja, hoe kan het ook.. een ding dat op 1 jaar tijd 20 miljoen exemplaren verkoopt een mislukking noemen is zowiezo al debiel
|
|
Gast (24.132.206.xxx)
op 08-08-2006 om 00:21
|
Ik ga morgen een PSP kopen, vooral om de functies, graphics én de gameplay. Omdat ik zelf een PS2 heb en ik het heerlijk vind spelen. Er worden prachtige spellen voor de PSP gereleased (zoals de PES reeks, waar ik een enorme fan van ben). Lijkt me heerlijk om in de trein naar school (of tijdens school, hehe) een lekker potje voetbal te spelen _O_ .
Die UMD films vind ik idd ook idioot, voor de zelfde prijs kun je dezelfde film gewoon op dvd kopen
|
|
Gast (213.17.5.xxx)
op 08-08-2006 om 00:48
|
Jij gast 82.92.103(eerste reactie bovenaan), wat de column bedoelt met sony moet het opnemen tegen een grote groep nintendo fans zijn de spellen op de gameboyadvance, gameboy sp, gameboy color enz.
Stupid!
|
|
Gast (85.148.72.xxx)
op 08-08-2006 om 01:09
|
psp is gewoon kut nintendo rules. fuck sony.
PSP=FLOP
|
|
Gast (82.92.103.xxx)
op 08-08-2006 om 03:46
|
@Joni
Je moet ook niet conclusies trekken van joystiq.
Joystiq zit vol N fans.
|
|
Gast (213.132.217.xxx)
op 08-08-2006 om 09:37
|
gat 85.148.72 jij bent egt zon focking irritante fan-boy. Ik vind zelf sony btr maar ik ga nintendo tog ook niet helemaal af lopen kraken
|
|
david
op 08-08-2006 om 11:28
[Niv: 39 / Exp: 1961]
|
Precies ik ben ook nintendo fan maar ik zit sony niet uit te schelden want iedereen heeft een andere mening dus gast85.148.72 j emoet aan je moeder vragen of ze je manieren wil leren! gast 213.132.217 je hebt gelijk er zijn veel irritante nintendo gamers maar ook normale ik hoop dat ik bij de normale groep hoor. Ik scheld tenminste geen sony uit.
|
|
Gast (13.16.137.xxx)
op 08-08-2006 om 12:43
|
PSP mislukking,kan best.Kvind t in de colum wel leuk dat er 20 miljoen psp's verscheept staat en da de Ds al meer dan 21 miljoen keer verkocht is.PSP loopt een heleboel miljoen achter in verkoop,en dan moeten we niet eens over de games beginen(hoogst verkochte game "tomb raider tegen 1 miljoen new super mario bross"meeting van een paar weken geleden. :D
|
|
Gast (13.16.137.xxx)
op 08-08-2006 om 12:44
|
tomb raider was 200.000
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 08-08-2006 om 13:16
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Uh, Tomb Raider best verkochte game? Ik denk dat die titel nog altijd weggelegd is voor GTA: LCS met bijna 3 miljoen. Veel minder dan op DS inderdaad, maar daar spreekt ik ook over in de de column.
|
|
ApoC
op 08-08-2006 om 13:31
[Niv: 101 / Exp: 5061]
|
OFF Topic, willen al die gasten zich aub registreren maakt het iets duidelijker hier
@joni hij bedoelde volgnes mij van die week ofzo weeet je wel, toen lcs al weer lager stond... denk toch dat ze er iets teveel van hebben verwacht sony.
|
|
Gast (.xxx)
op 08-08-2006 om 15:02
|
de psp is een puik apparaat, hij zij iets meer exclusieve titels kunnen gebruiken maar hij valt zeker niet tegen. Persoonlijk vind ik het een hele geslaagde poging van sony in de handheld markt!
|
|
crono
op 08-08-2006 om 18:01
[Niv: 63 / Exp: 3156]
|
PSP moet meer orginele titel hebbe en geen geporte ps1 en 2 spellen(breath of fire tales of legendia en weet ik veel)
Daxter vind ik een vet spel,alhoewel ik ook burnout heb vind ik dat toch weer teveel een port.maar popolocrois vind ik ook een goed spel,en dat is toch echt een dikke vette port van de ps1,maarja die game had ik nog niet gespeeld.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 08-08-2006 om 19:29
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Sommige ports/remakes zijn fantastisch (Mega Man Powered Up is veel meer dan een remake)
|
|
ApoC
op 08-08-2006 om 20:59
[Niv: 101 / Exp: 5061]
|
Geef toe Joni, ken je de game waarop hij gebaseerd is, het is dan wle minder interessant....
|
|
crono
op 08-08-2006 om 21:33
[Niv: 63 / Exp: 3156]
|
Dan megamen maverik hunter,ik dacht dat t een nieuw deel was,is het een snes remake.
Gewijzigd door crono op 08-08-2006 om 21:33
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 08-08-2006 om 21:44
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
ApoC, het is duidelijk dat jij Powered Up niet gespeeld hebt. Powered Up is veel meer dan een simpele remake. Valkyrie Profile bijvoorbeeld is weer een goede port omdat we hem nooit kregen in Europa (wat ook gaat gelden voor al die Tales games)
|
|
Solid_snake
op 08-08-2006 om 23:29
[Niv: 16 / Exp: 816]
|
@ikkyu
"Wel raar als ik gewoon rondloop in Gent ... want dan zie ik soms wel heel eens een psp. Een ds heb ik nog nooit in het straatbeeld gezien."
Ik ben van Sint-Niklaas en hier zie ik meer mensen lopen met een DS dan met een PSP, vreemd genoeg.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 08-08-2006 om 23:40
[Niv: 1184 / Exp: 59178]
|
Ik ben van de buurt van Leuven en ik heb nog niemand met een DS of een PSP zien rondlopen buiten mezelf. (hoewel ik wel van heel wat mensen weet dat ze er eentje hebben)
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
4
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|