[Update] PS5 Pro-bezitters klagen dat sommige games er slechter uit zien
Door Rene Groen op 19-11-2024 om 18:54
Je spendeert bijna achthonderd Euro aan een console in de veronderstelling dat je games er beter uit gaan zien. En hoewel dit in veel gevallen ook het geval is zijn er helaas ook enkele uitzonderingen, zo laten diverse PlayStation 5 Pro-bezitters weten.
[Update] Zowel Electronic Arts als Bloober Team, ontwikkelaar van Silent Hill 2, hebben dan eindelijk gereageerd op de kritieken. Beide partijen geven aan op de hoogte te zijn van de problemen en deze te onderzoeken, en hopelijk met oplossingen te komen.
We’re aware of issues with Star Wars Jedi: Survivor on PlayStation 5 Pro and are actively investigating.
[Eerder bericht] Twee van de games die veelvuldig naar voren komen zijn Silent Hill 2 en Star Wars Jedi: Survivor. Beide games staan als 'PlayStation 5 Pro Enhanced' omschreven in de PlayStation Store, alleen draaien deze verbeterde versies slechter dan op de normale PlayStation 5.
Over Silent Hill 2 zijn er veel klachten te lezen op de Reddit pagina. Hoewel de game PlayStation 5 Pro Enhanced is bevat het nog altijd een Quality en Performance mode. In Quality Mode draait het nog altijd in 30fps zonder dat er verbeteringen zijn waargenomen, terwijl in de Performance Mode juist een glinsterende effecten worden waargenomen op sommige oppervlakten. Mogelijk zijn deze glinsteringen het resultaat van PlayStation Spectral Super Resolution, kortweg PSSR, een upscale-technologie die niet bij iedere game even goed zou werken, zo is hier te zien.
Een andere game met problemen is Star Wars Jedi: Survivor. Digital Foundry heeft inmiddels een video gepubliceerd waarin ze spreken over “ernstige problemen met de beeldkwaliteit”. Ook in deze game zijn de glinsteringen waargenomen binnen de Performance Mode op de PlayStation 5 Pro, terwijl deze niet waargenomen worden op de normale PlayStation 5.
quote:"Als je hier naast elkaar naar kijkt, zie je hoe instabiel het spel nu lijkt met PSSR in de Performance-modus. Ik zou persoonlijk zo ver gaan om te zeggen dat het er dramatisch slechter uitziet dan de oude Performance-modus."
Volgens Digital Foundry zouden de problemen te wijten zijn aan de manier waarop PSSR de afbeeldingen opschaalt. Net als bij andere opschalingsalgoritmen neemt PSSR de bestaande afbeeldingen van een game gebruikt machine learning, oftewel kunstmatige intelligentie, om de ontbrekende details in te vullen en zodoende in een hogere resolutie weer te geven. Het probleem is dat afbeeldingen al een laag detailniveau hebben, of een ingewikkeld, niet-herhalend patroon hebben dat de upscaler in de war kan schoppen - denk aan een wegdek of gebladerte - de opgeschaalde resolutie in elke frame anders kan zijn. Uiteindelijk zou dit resulteren in het glinsterende effect.
Of deze problemen verholpen gaan worden is nog de vraag, zo is onduidelijk of het op gameniveau of systeemniveau moet worden aangepakt. Silent Hill 2 gamers laten in ieder geval hun ongenoegen blijven richting Konami of Sony, zij laten namelijk niets van zich horen over de problemen.
Het lijkt erop dat de zogenaamde "PlayStation 5 Pro Enhanced"-versies van zowel Silent Hill 2 als Star Wars Jedi: Survivor niet helemaal de verwachtingen waarmaken. Het is frustrerend voor gamers die verwachten dat de verbeterde versies van deze spellen een significante upgrade zouden bieden ten opzichte van de standaard PlayStation 5, maar in plaats daarvan blijken ze slechter te presteren. De klachten over Silent Hill 2 gaan voornamelijk over het feit dat de Quality Mode nog steeds op 30 fps draait, zonder merkbare verbeteringen, en de glinsteringen in de Performance Mode zijn niet bepaald een welkome toevoeging.
Gewijzigd door SterrenJager11 op 09-12-2024 om 10:17