Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
13 September 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
12 September 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 September 2024 
(0) 
(2) 
(1) 
10 September 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(15) 
(1) 
(0) 
09 September 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 September 2024 
(8) 
07 September 2024 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
06 September 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2024 
(6) 
(1) 
(1) 
(0) 
04 September 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 September 2024 
(3) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
02 September 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Augustus 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
30 Augustus 2024 
(0) 
29 Augustus 2024 
(7) 
(1) 
(0) 
28 Augustus 2024 
(0) 
(0) 
(32) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Augustus 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
26 Augustus 2024 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Augustus 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
23 Augustus 2024 
(1) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Augustus 2024 
(0) 
(0) 
Harry Potter: Quidditch Champions
Gamed Gamekalender September 2024
Cat Quest III
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom
Preview:

The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom


Door Rene Groen op 07-08-2024 om 07:45
Bron: Gamed

Breath of the Wild en diens opvolger Tears of the Kingdom waren geweldig. En toch kriebelde het een beetje. Vergelijk het met een verliefdheid die over gaat in liefde. Je bent nog altijd gelukkig, maar dat hele speciale, onbezorgde gevoel gaat over in herinneringen. En toen was daar ineens Echoes of Wisdom.

De eerste beelden die afgelopen juni bij de Nintendo Direct presentatie werden getoond voelde direct vertrouwd. De stijl doet denken aan Link’s Awakening, Link is de held en Zelda de gevangene die gered moet worden. Een Zelda-game heeft niet veel anders nodig om op voorhand enthousiast te raken. Toch? Nee dus! Nog binnen de eerste minuut van de trailer laat Nintendo de vloer wegzakken onder alles wat we kennen. Zelfs letterlijk. Terwijl Link redding lijkt te gaan bieden ontstaat er een scheur en zakt hij de diepte in. Hij weet nog net het kristal te breken waarin Zelda gevangen zit, waarna onze held uit beeld verdwijnt. En zie daar meteen een grote verandering, ditmaal spelen we niet als Link, het is Zelda die de hoofdrol op zich mag nemen.

Plaats van handeling is nog altijd Hyrule, waar steeds meer scheuren lijken te ontstaan en een ieder die ermee in contact komt opslokt wordt. De verschillende locaties die het koninkrijk rijk is zullen fans van de franchise bekend voor komen, denk aan het waterrijke Jabul waar de Zora’s leven, de snikhete Gerudo woestijn en de Eldin-vulkaan waar je Kakariko-stad tegen komt en de Gorons’s leven, en het junglelandschap van het Faron-regenwoud. Gelukkig staat Zelda er in haar avontuur niet alleen voor. De fee Tri reist met haar mee en geeft haar beschikking over een mysterieuze staf die haar nieuwe kwaliteiten geeft die de gameplay flink op de schop gooien.


Traditioneel draait het in Zelda-games voornamelijk om twee aspecten, te weten vechten en puzzelen. Deze twee elementen zijn nog altijd aanwezig, alleen is de nadruk naar het puzzelen verschoven, zonder dat de combat is verdwenen. Gevaren waar je mee te maken krijgt dien je alleen op andere, meer indirecte manieren aan te pakken. Dit heeft alles te maken met de staf, waarmee je Echo’s kunt creëren. Stel dat je een rotsblok tegen komt, dan kun je hier een Echo van maken zodat je dit rotsblok met je staf altijd in kunt zetten. Kom je een vijand tegen? Dan maak je een Echo van het rotsblok, pakt het op en gooit het naar de vijand om deze uit te schakelen. Vervolgens maak je weer een Echo van deze vijand om het later voor je te laten vechten.

Met dit soort voorbeelden is het duidelijk dat de combat een meer indirecte rol aanneemt. Je gaat immers niet direct de confrontatie aan, je zoekt juist manieren om situaties te overwinnen. Voor de puzzels en obstakels is dit niet anders. Is een locatie te hoog om te bereiken? Wellicht heb je al eerder een Echo van een tafel gemaakt zodat je het als opstapje in kunt zetten. Of heb je eerder water aan je arsenaal toegevoegd, zodat je deze kunt stapelen en simpelweg omhoog drijft. Eenmaal een Echo gemaakt kun je deze altijd in blijven zetten, waardoor je arsenaal aan mogelijkheden gaandeweg groeit en je steeds meer innovatieve manieren kunt bedenken om verder te komen. De Echo’s zijn ook in te zetten bij de zogeheten mini-missies, situaties die je in de wereld tegen komt en je hulp vereisen. Dit kan een man zijn die omringd is door vijanden, of iemand die vraagt of je een Zol aan hem kan laten zien.


Naast het kunnen maken van Echo’s heeft de staf ook de functie om te Koppelen. Eenmaal een object gekoppeld zal het de beweging van Zelda volgen. Staat er een enorm rotsblok op je pad? Dan kun je het simpelweg Koppelen om het op een andere plaats neer te zetten en zo een doorgang te creëren. Of je Koppelt een vijand om deze boven een afgrond weer los te laten en de diepte in te zien verdwijnen. Omgekeerd Koppelen is eveneens mogelijk. Hier volgt het object niet jouw beweging, Zelda volgt juist de beweging van het object. Even meeliften met een vogel om over een afgrond te vliegen of juist een spin te volgen die over een bergwand klimt zijn manieren om blokkades naar je hand te zetten.

Het overwinnen van situaties op creatieve manieren staat dan ook centraal binnen de gameplay, zo kan het zijn dat jij en ik op dezelfde locatie aankomen, maar de manier waarop we dit hebben gedaan totaal anders is. Ik kan me bijvoorbeeld snel door de wereld hebben verplaatst middels de teleporteerfunctie binnen reeds ontdekte gebieden, terwijl jij juist een paard hebt gebruikt om de wereld te doorkruisen. Waar je ook voor kiest, je kunt altijd even stoppen bij de Smoothie shop om ingrediënten met elkaar te mengen voor verschillende effecten. Ook kun je outfits en accessoires aanschaffen om je kwaliteiten te versterken, denk aan verbeterde flippers om harder te kunnen zwemmen. Ik ben alvast heel benieuwd naar de vele creatieve mogelijkheden die er voorbij gaan komen, een aspect dat Nintendo al prima voor elkaar had in Tears of the Kingdom. Hoewel het nog even wachten is tot 26 september voel ik de vlinders al in mijn buik!


11:23  Dit mag je verwachten van de vernieuwde Career Mode in EA Sports FC 25
15:54  Xbox Game Pass doet het rustig aan met drie nieuwe toevoegingen
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (178.85.141.xxx) op 08-08-2024 om 14:25
Heb mijn pre-order al geplaatst! Ben een groot Zelda fan en dan vooral van de oudere games. Breath of the Wild en de opvolger waren niet voor mij weggelegd.

Gast (86.192.60.xxx) op 08-08-2024 om 16:17
Ik pre-order NOOIT, want dat is slecht. Maar ik ga deze zeker weten spelen.

Gast (178.85.141.xxx) op 08-08-2024 om 16:19
Normaliter honderd procent met je eens, maar als er een Zelda of Mario in de naam zit doe ik het blindelings.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom
Type:
Game
Releasedatum:
26-09-2024
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media