Daar waar er in het begin wat lacherig werd gedaan over indiestudio's zien we de laatste jaren een ware opmars van deze ontwikkelaars. Ze krijgen dan ook een steeds grotere stem binnen de industrie en dit is natuurlijk niet alleen maar positief.
Diverse indie ontwikkelaars hebben zich uitgesproken tegen de hindernissen waar ze tegenaan lopen om opgemerkt te worden in de PlayStation Store en het gebrek aan ondersteuning van Sony dat hiermee samenhangt. De verhalen komen Twitter naar buiten en refereren naar "Platform X", zonder Sony bij naam te noemen.
De conversatie werd gestart door indie uitgever Neon Doctrine's Iain Garner die refereert naar Platform X als het platform dat geen Game Pass heeft. Volgens de uitgever biedt dit platform de ontwikkelaar geen mogelijkheden om aangemerkt te worden voor promotie of ze moeten hiervoor door hoepels springen en smeken.
quote: "Als Platform X je game niet leuk vindt, geen fanfare, geen functie, geen liefde. O, maar maak je geen zorgen. Er is een manier om te garanderen dat je wordt uitgelicht! Het enige dat u hoeft te doen, is een ZEER redelijk minimum van 25.000 USD uitgeven om aan de slag te gaan. Oh en dan 30% van je latere verdiensten.”
Garner krijgt bijval van Mike Rose, werkzaam voor uitgever No More Robots (Descenders), en van Ragnar Tornquist van Red Thread Games (Dreamfall Chapters). Laatstgenoemde laat optekenen:
quote: "Draugen is al meer dan een jaar uit op consoles. Wanneer was de laatste keer dat het werd afgeprijsd of opgenomen in een uitverkoop? En het is zeker niet voor een gebrek aan proberen. Het is ontmoedigend. We zijn een behoorlijk gevestigde ontwikkelaar met een bewezen staat van dienst, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee met wie ik contact moet opnemen om consoleverkoop mogelijk te maken. Het is alsof je probeert gehoord te worden in het vacuüm van de ruimte.”
Matthew White van WhiteTorn Games (Calico) was vroeger een Senior Data Analyst bij PlayStation en hij zegt dat zijn huidige studio minder dan drie procent van hun verkopen op Platform X behaalt:
quote: "Platform X is ons slechtst presterende platform, slechter dan andere bekende videogamesystemen voor loodgieters of supersoldaten, en ook slechter dan DRM-vrije verkoopplatforms zoals Itch, enz. Afgelopen maand hebben we meer verdiend met Google Admob. Marketing, analytics, CPM, etc. en de tools zijn er niet. De gemiddelde reactie op een e-mail duurt maanden in plaats van dagen of weken. We hebben geen zicht of communicatie met wat er gebeurt bij PX. Het kostte ons meer dan acht maanden om kits bij BXs-hardwware te krijgen, ondanks het feit dat er talloze bevestigde IP's op de lijst stonden. We zijn een bedrijf met 19 full-time en 10 part-time medewerkers en ik weet eerlijk gezegd niet zeker of we tot nu toe meer hebben verdiend op dit platform dan dat ze ons vragen om uit eigen zak te betalen voor de presentatie."
Of Sony een reactie gaat geven op de aantijgingen is nog maar de vraag.
|