Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 Maart 2024 
(0) 
(0) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
03 Maart 2024 
(2) 
02 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
01 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
29 Februari 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
28 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
27 Februari 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
26 Februari 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 Februari 2024 
(0) 
(0) 
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Banishers: Ghosts of New Eden
Review:

Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition


Door Stefan Vogels op 04-12-2020 om 14:13
Bron: Gamed

Na enorm genoten te hebben van de twee Dragon Quest Builder games werd het tijd om te ontdekken wat Dragon Quest nu eigenlijk echt voor franchise is. Met Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age – Definitive Edition had ik niet enkel een mond vol woorden, maar ook een zeer mooie introductie voor deze serie te pakken. Voor een nieuwkomer alvast een positieve aanbeveling, maar is de game ook een herkoop waard als je het origineel al hebt gespeeld?

Misschien begrijp je nu niet helemaal meer waar ik het over heb. Dat is niet heel gek. Zelf moest ik ook even nagaan hoe het nu precies zit. We gaan het chronologisch na. Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age verscheen in het Westen op 4 september 2018 op PlayStation 4 en PC. Ten opzichte van de originele release in Japan had de game nu Engelse voice-overs (het origineel bevatte geen spraak), mogelijkheden om de moeilijkheidsgraad te verhogen en enkele gameplayverbeteringen.

Op 27 september 2019 verscheen een Nintendo Switch-versie, Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age – Definitive Edition geheten. Deze versie maakt aanzienlijke aanvullingen op het origineel. Onder andere Japanse voice-overs, een compleet nieuwe 2D modus, fotomodus, queesten gebaseerd op de tien voorgaande titels, een orkestrale soundtrack en diverse gameplayverbeteringen werden toegevoegd en geïmplementeerd.


Het is deze Switch-editie van de game die letterlijk is overgezet naar PlayStation 4, Xbox One en PC mét een directe release op Xbox Game Pass. Nieuwe aanvullingen ten opzichte van de Switch editie zijn niet gedaan. Het is echter zo dat de nieuwe content niet los beschikbaar is voor gamers die het origineel in huis haalden. Ze moeten een geheel nieuwe game aanschaffen die niet eens compatibel is met de opslagbestanden van het origineel. Zelfs de graphics zijn een klein tandje minder, gezien het een overzetting vanaf de Nintendo Switch betreft. Het is een rare en gedateerde werkwijze wat niet passend is voor een product waar overduidelijk enorm veel passie en liefde is in gaan zitten. De game is namelijk terecht betiteld als de definitieve editie.

Vreemde uitgeverspraktijken daargelaten is Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age – Definitive Edition een fantastisch Japans rollenspel - of JRPG zo je het hebben wilt. In deze game met een vrij lange titel ben jij de Luminary, een jongeman met een veelbelovende toekomst. Je bent namelijk de sleutel in de aankomende strijd tegen een duistere heerser. Wanneer je eenmaal oud genoeg bent ga je op pad naar de hoofdstad van het koninkrijk Heliodor om je diensten aan te bieden aan de koning. Er gaat echter wat mis en zij zien jou als de zogenaamde Darkspawn, een voorspeld karakter die het rijk ten onder zal brengen. Door deze gebeurtenis wordt het verhaal van de game in beweging gebracht. Je reist door het hele continent, terwijl je probeert twee beroemde ridders uit Heliodor een stap voor te blijven.


Dit doe je niet alleen, je zal vergezeld worden door een fantastische cast aan unieke karakters. Hoewel het jouw karakter aan spraak ontbreekt, hebben je zes partners in crime genoeg te vertellen. Hun verhalen zijn fantastisch en samen zorgen ze voor genoeg variatie in de zestig uur durende campagne. Je hebt Erik, de loyale en immer enthousiaste dief; Veronica, een jongvolwassen magiër in het lichaam van een kind; Serena, een rustige en misschien wat naïeve genezer; Sylvando, een entertainer die niet in één regel is samen te vatten; Jade, een nobele martial-arts vechter; en Rab, een mysterieuze oude man met een magnifieke snor. Elk karakter heeft genoeg te bieden om gedurende het spel je interesse bij hun persoon te houden, waarbij Sylvando telkens weer de aandacht weet te stelen met zijn excentrieke flamboyante persoon. Het plot is misschien wat cliché en zit vol met wendingen die je soms al van mijlen ziet aankomen, maar weet deze overtuigend en met genoeg charme te brengen dat je hier geen hinder van zal ervaren.

De game vangt aan op een zacht tempo en introduceert je gestaag aan de diverse spelmechanieken. Gevechten zijn turn-based en spelen zich dus beurt voor beurt uit. Je hebt keuze uit diverse soorten aanvallen, spreuken, voorwerpen en hieraan verwante zaken. Al spelenderwijs ontdek je welke aanvallen het best werken op specifieke vijanden. Interessant is de PEP-mechaniek. Op bepaalde punten in een gevecht kan een karakter in een PEP-status belanden. Hiermee worden je statistieken verbeterd voor enkele beurten. Echter kan je ook beslissen direct een speciale PEP-aanval in te zetten voor extra impact. Deze kunnen nog sterker worden als andere karakters in je team ook dezelfde status hebben bereikt zodat je samen een ultieme combo-aanval kan uitvoeren. Niet alleen hebben PEP-aanvallen een vergrote impact op het gevecht, ze zijn fantastisch om te bekijken.


Gevechten worden vaak leuker doordat het spel een enorme variatie aan vaak ridicule vijanden kent. Elke nieuwe regio heeft weer een nieuwe mix aan vijanden om te ontdekken. Eén van mijn favoriete blijft nog wel de zwaardvechtende cactus die na het uitblazen van zijn laatste adem achterover viel en vervolgens op koddige wijze doorboord werd met zijn eigen zwaard. Geen gebrek aan inspiratie aan de kant van Square-Enix. Tijdens gevechten heb je de mogelijkheid om vrij rond te lopen als je wat meer dynamiek aan de anders vrij statische gevechtshouding wilt toevoegen, echter heeft dit geen invloed op de gameplay. Je kan er ook voor kiezen om de computer de acties van je karakters te laten bepalen, denk aan verdedigen, aanvallend, genezend óf simpelweg het beste wat de computer acht. Zelf hield ik liever alle karakters onder mijn eigen handen om zelf de beste tactieken uit te vogelen.

Een ontzettend fijne actie van de ontwikkelaars is dat karakters altijd ervaringspunten ontvangen, ook als ze niet meedoen in een gevecht. Zo kan je kiezen voor de karakters die het meeste nut hebben in bepaalde type gevechten, in plaats van karakters die nog nodig in level moeten stijgen. Bij het levelen spelen karakters nieuwe vaardigheden vrij en ontgrendel je vaardigheidspunten. Deze dien je te gebruiken om binnen een sterk uitgewerkt vertakkingssysteem nieuwe vaardigheden vrij te spelen. Hiermee kan je een karakter geheel naar eigen inzicht uitbouwen met bijvoorbeeld een focus op zwaardvechten of het gebruik van boomerangs. Baal je van je de keuzes die je hebt gemaakt met je ervaringspunten? Bij een priester kan je tegen een kleine donatie je ervaringspunten opnieuw besteden.


Zoals gezegd komt de game langzaam op gang. Na een uur of vijf kreeg ik het idee dat het tempo er goed in kwam. Je laat de introductie achter je en verkent de wijde wereld. Steeds kom je unieke locaties tegen met elk weer geheel eigen verhalen. Er zijn enkele kleine niet-verplichte queesten te voltooien, maar niets dat veel van je tijd zal vragen. Je verkent elke hoek en donker krocht op geheimen en te verzamelen items én gaat weer door. Het hoofdverhaal komt geregeld om de hoek kijken en neemt weer een nieuwe twist en zo voorts. Ook als je er even uit bent is de game goed op te pikken. Bij het opstarten krijg je een actuele en korte samenvatting van eerdere gebeurtenissen en ben je weer geheel op de hoogte. Een ontzettend spelersvriendelijke feature die ik graag in meer games zou willen zien.

De game zit ook vol met kleinere activiteiten, als bijvoorbeeld een casino met slotmachines. De leukste minigame kan je echter ook van waardevolle items voorzien. Ik heb het over de Fun Sized Forge, een retro-futuristische smeedoven waar je zelf items kan maken. Hiervoor zal je eerst recepten moeten verzamelen die door de wereld verspreid liggen. Ingrediënten zijn ook benodigd en verstopt in de wereld, echter kan je ze ook kopen vanuit de oven zelf. Om items te smeden moet je zorgen dat verschillende onderdelen van het te maken item – weergegeven in rechthoekig grid – op de juiste temperatuur komen. Als je de juiste temperatuur bereikt kan je item van bonussen worden voorzien. Tevens kan je binnen deze minigame ook in level stijgen en nieuwe slagen en verfijningen vrijspelen, zodat het maken van goede items een leuke en licht complexe puzzel wordt.


Door de spelwereld vind je tevens zogenoemde ‘Tockle’s’, kleine spookachtige wezens uit een dimensie genaamd ‘Tickington’. Wanneer je een Tockle vindt zal het jou een ‘Pastwort’ geven, waarmee je in de tweedimensionale 16-bit wereld van Tickington de mogelijkheid krijgt om in één van de tien beschadigde boeken te duiken en deze te repareren. De boeken representeren de tien voorgaande Dragon Quest games, waar alternatieve verhaallijnen in worden geïntroduceerd. Je maakt als het ware een reis naar fragmenten uit eerdere games, wat voor fans van de serie natuurlijk een fantastische toevoeging is.

Niet alleen de wereld van Tickington is 2D, voor de S-versie van de game is de gehele game opnieuw ontworpen in 16-bit stijl. Enkel de cutscènes zijn gelijk gebleven. Qua gameplay zien we een klein verschil in de gevechten, waarin je nu op voorhand keuzes maakt voor een gehele ronde aan beurten in plaats van beurt voor beurt. Het is een geheel andere manier van spelen, waarin ook onverwachtse ontmoetingen met vijanden terugkeren. Deze kan je in de 3D-modus gemakkelijk ontwijken. Vanuit elk moment kan je in de game tussen 2D en 3D modus switchen, wel moet je daarvoor een nieuw opslagbestand gebruiken en keer je terug naar het laatste punt in de hoofdverhaallijn. 2D heeft niet mijn voorkeur, maar voor vroege fans van de serie zal het zeker een hoop warme herinneringen oproepen.


Ondertussen zijn we dan – eindelijk – aanbeland bij de laatste punten van deze review. Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age – Definitive Edition is een overzetting van de Nintendo Switch, waarbij dit gek genoeg betekent dat de game tevens een grafische overzetting van deze versie is. De originele versie is dan ook een tikkeltje verfijnder in grafische kwaliteit dan de definitieve versie. Opmerkelijk, maar gelukkig had ik dit persoonlijk niet door tot ik dit elders op het eindeloze internet las. De game presteert namelijk meer dan prima op een originele PlayStation 4. Enige opmerking is dat ik de spelwereld wat kaal vond aanvoelen. De omgevingen zijn vrij ‘schoon’. Daartegenover staat dat de de spelwereld ontzettend kleurrijk is en vol zit met unieke designs wat betreft het landschap, architectuur en de ludieke vijanden.

Eén van de belangrijkste toevoegingen bevindt zich op audiogebied. Je oren worden eindelijk getrakteerd op een orkestrale soundtrack, die vele malen beter klinkt dan de midi-soundtrack uit het origineel. Hier is duidelijk vol op ingezet, want bij het opstarten van de game staat het volume van de game vrij hard ten opzichte van dat van andere games. Een opmerking die ik wel wil maken is dat de soundtrack continu aanwezig is, er is geen rustmoment of af en toename in intensiteit op bepaalde momenten. Continu klinkt de muziek uit je speakers, waardoor herhaling op de loer kan liggen. Laat staan hoe het overkomt op je eventuele huisgenoten die je uit wanhoop dan toch maar vragen je koptelefoon op te zetten.


Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age – Definitive Edition is een fantastische Japanse turn-based RPG. In een goede zestig uur kan je het einde van de verhaallijn bereiken, waarna een grootschalige post-game op je wacht met nog eens een goede twintig uur aan content. Daarnaast heb je Tickington en de gehele game in 16-bit, wat vrijwel een nieuwe game is. De game is toegankelijk, spelersvriendelijk én beloont je met een charismatische karakters, humor en verdienstelijke gameplay. Voor nieuwkomers de ideale titel om de Dragon Quest franchise mee binnen te stappen, voor fans een ode aan én viering van de serie. Of de gedane aanvullingen op de originele release het zo maken dat de game opnieuw je geld waard is twijfelachtig. Wat niet valt te ontkennen is dat de Definitive Edition echt de definitieve editie is waar je als nieuwkomer meer dan zeker waar voor je geld krijgt.
Beoordeling
90
Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age is een viering van de Dragon Quest franchise. De Definitive Edition maakt de game nog toegankelijker om de Westerse markt te charmeren van deze langlopende serie. Mij heeft de game in ieder geval weten te overtuigen en ik hoop velen met mij.


09:34  Casey Hudson en Mark Darrah verlaten Bioware
14:10  Tennis World Tour 2 in maart naar next-gen
 Reacties (3)
 Pagina: 1
flip122 op 04-12-2020 om 17:19 [Niv: 73 / Exp: 3645]
Ik vind het persoonlijk jammer dat jeje save niet kan overzetten als je de 1e versie gehaald hebt.

Destijds heb ik deze al gehaald met een wat minder gevoel omdat de 2d functie er niet in zat maar deze topper niet wilde missen.

Dat terzijde als je hem nog niet gespeeld hebt zeker een aanrader.

Asianator op 04-12-2020 om 23:55 [Niv: 164 / Exp: 8186]
Jammer dat de fysieke Xbox One-versie niet in Europa verschijnt. Typisch Square-Enix...

Gast (94.211.199.xxx) op 07-12-2020 om 08:55
@Asianator, hij staat toch in Gamepass? Ow, fysiek.

Wel jammer van de timing. Ben bijna door Valhalla heen, Cyberpunk komt over 3 dagen.
Wilde dit mijn eerste Dragon Quest maken, maar hij is waarschijnlijk alweer uit GamePass voordat ik eraan toe kom :(

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition
Type:
Game
Releasedatum:
04-12-2020
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media