Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
17 September 2019 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
16 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
NBA 2K20
Gears 5
WRC 8
Final Fantasy VIII Remastered
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 39


Door Joni Philips op 31-10-2015 om 09:26
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 157. Doomed Utopia Theorem. Law of Zeal
"All seemingly ideal, utopian societies are powered by some dark force and are therefore doomed to swift, flashy destruction."

Schijnbaar idealistische, utopische samenlevingen halen allen hun kracht uit een duistere technologie, waardoor ze gedoemd zijn vernietigd te worden op een spectaculaire manier, bijvoorbeeld door een gigantische explosie of een grote crash. De wet is genoemd naar het koninkrijk Zeal uit Chrono Trigger, een koninkrijk dat de speler zelf ziet verdwijnen wanneer het grote kwaad Lavos - die als energiebron gebruikt werd om Zeal te laten zweven - in actie schiet. Het leidt tot de vernietiging van Zeal door een grote crashlanding waarover in de toekomst vele legendes bestaan. Het cliché wordt vaak gebruikt als achtergrond met bijvoorbeeld The Legend of Zelda: Twilight Princess - waar Hyrule vernietigd werd door de duistere magie die misbruikt werd - en Tales of Symphonia, waar het gebruik van magische technologie leidde tot de vernietiging van de World Tree.

Cliché 158. Party Guidance Rule
"Somewhere in the last third of the story, the hero will make a stupid decision and the rest of the party must remind him of all that they have learned from being with him in order to return the hero to normal."

De held zal in het laatste deel van de game een stomme beslissing nemen, waarna de rest van het team hem eraan moet herinneren dat hij niet alleen is. Ze praten met hem en herinneren hem eraan wat hij hen allemaal heeft geleerd. Dit cliché komt onder andere naar voren in Final Fantasy IX waar Zidane opgebeurd moet worden door zijn teamgenoten. Een vergelijkbaar scenario zien we binnen Grandia waar Justin op deze manier wordt geholpen. Het speelt ook een grote rol binnen Kingdom Hearts wanneer Riku de Keyblade van Sora overneemt. Oorspronkelijk volgen Donald en Goofy Riku omdat ze de Keyblade moeten volgen, maar wanneer Riku later Sora probeert aan te vallen, springen Donald en Goofy in de bres om hem te beschermen. Op dat moment beseft Sora dat hij geen Keyblade nodig heeft omdat zijn vrienden zijn kracht zijn, waarna de Keyblade automatisch terugkeert naar hem.

Cliché 159. Bad Is Good, Baby!
"The heroes can always count on the support of good-hearted vampires, dragons, thieves, demons, and chainsaw murderers in their quest to save the world from evil. And on the other hand..."

De helden kunnen steeds rekenen op de hulp van goedaardige vampieres, draken, dieven, demonen en moordenaars met een kettingzaag in hun avontuur om de wereld te bevrijden van het kwaad. Het is namelijk niet omdat je kwaadaardig lijkt, dat je dat ook bent. De dieven Balthier uit Final Fantasy XII, Locke uit Final Fantasy VI en Zidane uit Final Fantasy IX doen hun uiterste best om de wereld te redden. De vampieren Valvatorez uit Disgaea 4 en de broers Valentine uit Shadow Hearts zijn evenmin kwaadaardig. Valvatorez verzorgt zijn Prinnies met veel plezier en liefde, terwijl de broers Valentine geen probleem hebben om hoofdrolspeler Yuri te vergezellen op zijn missie om de wereld te redden. Zelfs de koning van de hel blijkt altijd bereid om de wereld te redden binnen de Shin Megami Tensei spellen. We mogen een boek dan ook niet beoordelen op basis van diens cover.

Cliché 160. Good Is Bad, Baby!
"Watch out for generous priests, loyal military officers, and basically anyone in a position of authority who agrees to help you out, especially if they save your life and prove their sincerity innumerable times -- they're usually plotting your demise in secret (at least when they can fit it into their busy schedule of betraying their country, sponsoring international terrorism, and stealing candy from small children) and will stab you in the back at the most inconvenient moment, unless they fall under..."

Je moet echter wel opletten met vrijgevige priesters, loyale militaire officieren en andere mensen in een positie van authoriteit die bereid zijn om je te helpen. Ze hebben weliswaar je leven meerdere malen gered en ze beloven je hun oprechte steun, maar dat betekent niet dat je ze mag vertrouwen. Ze plannen namelijk jouw ondergang, stellende dat ze niet te druk bezig zijn met het plannen van de ondergang van hun eigen land. Final Fantasy X geeft ons enkele mooie voorbeelden. De Church of Yevon en priester Seymour zijn namelijk altijd bereid om je te helpen, tot duidelijk wordt dat zij de vijand zijn. Ook Lady Yunalesca waaraan je advies vraagt, kun je beter niet vertrouwen. In Grandia II blijkt dan weer dat je zelfs de paus niet kunt vertrouwen, die blijkt namelijk kwaadaardiger dan de lokale Duivel.

General Leo's Exception
General Leo's Exception


Cliché 161. General Leo's Exception
"Honorable and sympathetic people who work for the Other Side are always the genuine article. Of course they'll be busily stabbing you in the front, so either way you lose. Eventually though, they'll fall prey to..."

Er is natuurlijk een uitzondering op de voorgaande regel. Eervolle, loyale, sympathieke mensen die werken voor de tegenstander, zijn ook effectief eervol en bereid te helpen. Er is maar één probleem: ze zijn eervol en loyaal wat betekent dat ze hun best zullen doen om jou te verslaan. De regel is genoemd naar generaal Leo uit Final Fantasy VI, één van de meest eervolle werknemers van het kwaadaardige Empire. Hij was echter niet de eerste eervolle tegenstander binnen de Final Fantasy franchise. Die eer gaat naar Rubicante uit Final Fantasy IV die beslist om jouw volledige team te genezen voor het gevecht. Hij is zelfs bereid om te helpen tijdens het gevechten. Als je per ongeluk een vuurspreuk lanceert wanneer hij zichzelf beschermt, zal hij reageren door 'Life' te lanceren zodat hij geen oneerlijk voordeel heeft door jouw foutje.

Het cliché komt zeer sterk naar voren binnen de Fire Emblem franchise waarin een groot deel van de vijanden binnen de categorie vallen. Generaals Glen, Selena en Duessel uit Fire Emblem: The Sacred Stones, de Black Knight en general Bryce uit Fire Emblem: Path of Radiance, generaal Zelgius uit Fire Emblem: Radiant Dawn, Camus uit Fire Emblem Akaneia, en Eltshan en Ishtar uit Fire Emblem Jugdral zijn bijvoorbeeld grote voorbeelden. Je hebt dan ook een grote kans om een eervolle tegenstander tegen te komen binnen Fire Emblem. Ze verkiezen vaak op gelijke voet te vechten met jouw team, door hen bijvoorbeeld eerst te genezen. Het blijven echter eervolle vijanden zodat je nooit zonder gevecht kunt ontsnappen.

Cliché 162. The Ineffectual Ex-Villain Theorem. Col. Mullen Rule
"No matter how tough and bad-ass one of the Other Side's henchmen is, if he bails to the side of Good he'll turn out to be not quite tough and bad-ass enough. The main villain will defeat him easily. But don't weep -- usually he'll manage to escape just in time, leaving you to deal with the fate that was meant for him."

Het maakt niet uit hoe sterk en bad-ass jouw tegenstanders zijn. Het moment dat ze ervoor kiezen om over te lopen naar jouw kant, zullen ze veel minder sterk blijken. De eindbaas zal hem dan ook gemakkelijk verslaan waardoor de speler het moet opnemen tegen de eindbaas. Final Fantasy V's Gilgamesh en Final Fantasy VI's General Leo zijn bijvoorbeeld sympathieke vijanden die afgestraft worden door respectievelijk Exdeath en Kefka na hun laatste nederlaag. Hun respect voor jou kan hen niet helpen. Chrono Trigger's Magus wordt ook gemakkelijk verslagen door Lavos zodat deze kan ontsnappen, hoewel dit natuurlijk deels te wijten is aan de nederlaag die hij geleden heeft tegen Crono. De taak valt dan ook te beurt aan Crono en zijn team om Magus te verslaan.


12:55  PlayStation Plus met The Walking Dead: Season 2
09:26  Rise of the Tomb Raider met launchtrailer
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden