Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Column:

DRM: Xbox One en PlayStation 4


Door Joni Philips op 15-06-2013 om 08:42
Bron: Gamed

In de aanloop naar de Electronic Entertainment Expo verkeerde de game-industrie in een kleine media-storm met de aankondiging dat zowel Sony als Microsoft potentieel de verkoop van tweedehands games aan banden zouden leggen. Op de beurs legden beide bedrijven hun strategie uit, maar wat is die strategie nu eigenlijk?

Wij kijken vandaag naar de uitspraken van Microsoft en Sony, en de eventuele implicaties hiervan voor de Xbox One en de PlayStation 4. Er blijven nog veel vragen over, maar we hopen alvast meer duidelijkheid te brengen met dit artikel. Lees dus zeker verder en laat ons weten wat jullie van deze strategieën vinden.

[Upd.] Microsoft heeft op 19 juni bekend gemaakt dat hun volledige DRM-strategie geschrapt wordt. Hierdoor komen ze perfect in lijn met de PlayStation 4 qua strategie.

Xbox One
Xbox One

De grootste veranderingen zitten hem bij de Xbox One, waar Microsoft overschakelt op het systeem van computerprogramma's. Met de Xbox One koop je geen game als je een fysieke disk koopt, je koopt een licentie op een game waarbij de disk alleen dient om het programma te installeren. Je koopt een disk, je installeert de disk, je gooit de disk in de kast en je speelt de game op je Xbox One. Een volledig overzicht van de games die je bezit, wordt opgeslagen op Xbox Live en deze games zijn via alle Xbox One consoles bereikbaar. Als je besluit om bij een vriend in te loggen, kun je dus daar ook je game spelen op jouw profiel. Je kunt hierbij kiezen om de disk mee te nemen of hem simpelweg te downloaden. Op deze momenten zal de Xbox One wel elk uur contact zoeken met Xbox Live om te kijken of hij de game nog steeds mag afspelen. Je kunt ook tot tien 'familieleden' aanduiden welke eveneens toegang krijgen tot jouw games via hun consoles wat vergelijkbaar is met het gamesharen op de PS3. Je deelt dan samen je bibliotheek, hoewel nog onduidelijk is of twee mensen tegelijk dezelfde game kunnen spelen.

De verkoop van tweedehands games is wel een pak ingewikkelder, en kan opgedeeld worden in twee elementen. Ten eerst kun je een game privé verkopen of weggeven waarbij de overgang van de game via Xbox Live geregeld dient te worden. Je selecteert de persoon waaraan je de game wil geven en je transfereert de rechten. Je kunt dit echter maar één keer per game doen en je moet hiervoor reeds dertig dagen bevriend zijn met deze persoon op Xbox Live. Dat laatste lijkt een pestmaatregel, maar is ideaal om fraude tegen te gaan. Zo kun je niet snel alle games die iemand heeft, overzetten naar iemand anders. De betaling voor de verkoop dient wel los van Xbox Live te gebeuren. De verkoop van tweedehands games kan ook via de winkel. In dat geval ga je gewoon naar een winkel zoals Game Mania en je verkoopt de game aan hun. Zij registreren de disk in de cloud en het spel wordt gedeactiveerd op jouw console zodat ze hem opnieuw kunnen verkopen aan de volgende persoon die binnenkomt.

Je zal wel eerst moeten opzoek naar welke winkel je gaat, Microsoft zal namelijk samenwerken met geselecteerde retailers wat vooral voordelig is voor grote ketens en minder voor kleine winkeltjes. Het opnieuw registreren van games is mogelijk ook niet gratis. Uitgevers krijgen de kans om een bepaalde som geld van de winkelier te eisen om de game opnieuw te activeren. Microsoft zal zelf €0,00 vragen, maar er is geen maximumbedrag wat het prijskaartje van tweedehands games kan beďnvloeden. Daarnaast krijgen uitgevers de mogelijkheid om de tweedehands verkoop van hun games en het weggeven ervan volledig te blokkeren. Stel dat bijvoorbeeld Electronic Arts geen zin heeft in een overvloed aan tweedehands exemplaren van FIFA 14, dan kunnen zij de verkoop hiervan probleemloos verbieden. Microsoft heeft besloten om zelf geen beperkingen op te leggen op dit moment, maar is de enige uitgever die hierover heeft gepraat. Het lenen en huren van games zal mogelijk worden, maar niet bij de launch. Deze systemen komen pas later. Ook hier zullen uitgevers de mogelijkheid krijgen om dit te blokkeren indien ze het willen.

De Xbox One moet elke 24 uur verbinding zoeken met Xbox Live om te controleren of je games nog steeds jouw eigendom zijn. Op deze manier worden zowel tweedehands verkoop als piraterij stevig aan banden gelegd. Voor de meeste gamers zou dit geen probleem mogen zijn, de meesten onder ons beschikken wel over stabiel internet. Deze check is al een flinke verbetering ten opzichte van de originele plannen. Origineel moest de console namelijk continu online zijn tot een zekere Adam Orth deze plannen praktisch bevestigde en een grote commotie veroorzaakte. Gezien de cloud natuur van de vele aangekondigde spellen maakt deze verandering echter weinig uit. Je zal stabiel internet nodig hebben om games te kunnen spelen, en dit moet altijd aanstaan. Je kunt geen internet-based cloud-features gebruiken als je niet verbonden bent met die cloud. Gezien de zware focus hierop tijdens de persconferentie lijkt het duidelijk dat je geen Xbox One moet kiezen als je hiermee niet kunt leven.

Interessanter zijn de implicaties op lange termijn. Hoe lang zal Microsoft de Xbox Live verificatie-servers voor Xbox One games online houden? Wat gebeurt er wanneer hackers erin slagen in te breken op Xbox Live, zoals ze deden bij het PlayStation Network? Zal Microsoft Xbox Live blijven gebruiken om gegevens te delen met het Amerikaanse NSA? Moet je Xbox Live Gold hebben om te kunnen genieten van de cloud features die Microsoft belooft? Het zijn mysteries die blijven. Om uit het oog van de storm te blijven, weigerden de meeste uitgevers ook om commentaar te geven op Microsoft's systeem. Gezien ontwikkelaars als CD Projekt Red Studio – welke op het podium verschenen tijdens de Microsoft persconferentie – zelf pas de volledige waarheid hoorden tijdens de conferentie; zou het kunnen dat ze nog een strategie moeten uitwerken. De volledige implicaties van Microsoft's beslissingen zullen dus pas later duidelijk worden wanneer uitgevers hun beslissing genomen hebben. Aangezien deze strategie echter ingebouwd is in de console, zal dit waarschijnlijk niet op een game per game basis gemeld worden.

Microsoft houdt zich wel het recht voor om bovenstaande regels op elk moment te veranderen op basis van feedback van consumenten of business partners. Je moet dus wel eventuele mededelingen van Microsoft in de gaten houden. Bovenstaande maatregelen zullen ook alleen gelden voor games. DVDs en Blu-Rays zijn niet onderworpen aan beperkingen zoals checks elk uur, zij worden namelijk niet geregistreerd in de cloud.

PlayStation 4
PlayStation 4

Op hun Electronic Entertainment Expo-persconferentie kondigde Sony Computer Entertainment aan geen beperkingen op te leggen aan de eindgebruikers. Het ruilen van games en het verkopen van games verlopen exact op dezelfde manier als op de PlayStation 3, het staat je dus compleet vrij om games tweedehands te kopen of om je games mee te nemen naar je vrienden waar je ze een avondje samen kunt spelen en ze terug mee naar huis kunt nemen. Sony verbiedt uitgevers echter niet om extra maatregelen op te leggen, iets wat ons niet mag verbazen. Het is dezelfde strategie als Sony koos voor de PlayStation 3 en de PlayStation Vita. Concreet betekent dit dat we niet verbaasd moeten zijn als we de Online Pass zien terugkeren. Het systeem werkt niet optimaal en sommige uitgevers (waaronder EA en Sony) stapten reeds af van het gebruik, maar ongetwijfeld zijn we niet volledig verlost van de codes. Eventueel meer verregaande maatregelen zijn ook mogelijk, maar uitgevers zullen dit volledig zelf moeten opzetten, de legale aspecten moeten regelen en zelf de media-storm trotseren wat op zich de nodige risico's inhoudt.

In tegenstelling tot de Xbox One heeft de PlayStation 4 eveneens geen verplichte internet-check. Als je de console nooit met het internet verbindt, kun je geen gebruik maken van diens online features; maar niets houdt je tegen om singleplayer-games te spelen. Ook hier laat Sony Computer Entertainment uitgevers de volledige vrijheid, net zoals op de PlayStation 3. Tot nu toe maakte echter alleen Capcom daar gebruik van met Bionic Commando Rearmed 2 en Final Fight: Double Impact. Sinds de PlayStation Network hack heeft Capcom het systeem niet meer geďmplementeerd in nieuwe spellen toen bleek dat beide games onspeelbaar werden zonder het netwerk. Sony heeft ook terugbetalingen toegekend voor kopers die klaagden over dit aspect van de games. In principe zou die terugbetaling ook toegekend moeten worden bij de aankoop van retail-games tenzij een Always Online-natuur concreet staat aangeduid. Hoe ontwikkelaars en uitgevers zullen omgaan met deze vrijheid is voorlopig onduidelijk, maar waarschijnlijk zullen ze in eerste instantie de media-storm laten kalmeren om dan te kijken hoe belangrijk het inperken van deze markt is.


09:09  [E3] Games kwijt bij Xbox Live ban
08:42  Nieuwspost 100.000
 Reacties (9)
 Pagina: 1
MaartenL (Redacteur) op 15-06-2013 om 12:36 [Niv: 472 / Exp: 23598]
MS is op dit moment te opdringerig en aggresief bezig met hun beleid om de X1 voor mij interessant te maken. Misschien enkele jaren down the road dat er toch nog eentje in huis komt maar dat gaat afhangen van de games.

Overigens interesseren al die features me niet. Ik koop een console om op te gamen, niet om m'n TV te besturen.

thenativedude op 15-06-2013 om 12:44 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Sony it is then

insignificat op 15-06-2013 om 12:50 [Niv: 92 / Exp: 4590]
ps4 had al gewonnen, maar nu nog meer

KristoVita op 15-06-2013 om 13:13 [Niv: 1 / Exp: 26]
ps4 had al gewonnen ... hij moet nog uitkomen

CopyAssassin op 15-06-2013 om 14:46 [Niv: 26 / Exp: 1311]
Sony hoefde zelfs niks te doen MS killed them selfs

shanks op 15-06-2013 om 18:14 [Niv: 28 / Exp: 1418]
Flawless victory voor sony

Onna76 op 15-06-2013 om 19:43 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Voor het eerst in ruim 15 jaar dat ik PlayStation steun dat ik een console heb gereserveerd. PSP was ik ruim een half jaar eerder bij met de Japanse release. het apparaat heeft zoveel voordelen, te hopen dat het qua stroomverbruik ook meevalt (iemand?) aangezien ik de PS3 al vaak aan heb staan voor Music Unlimited. goedkope prijs, in tegenstelling met voorgangers, RPG aankondigingen, betere line up, kleinere launch model. Al komen op de WiiU voor mij redelijk wat games uit rond die tijd maar dan heb ik m alvast

Gewijzigd door Onna76 op 15-06-2013 om 19:44

RadiusK op 15-06-2013 om 19:57 [Niv: 38 / Exp: 1906]
Op zich vind ik het DRM gebeuren van MS zo slecht nog niet. Bekijk eens de "deel met 10 familieleden" feature. Deze familieleden hoeven niet in een huis te wonen dus dit kunnen ook gewoon vrienden zijn waarmee je de games deelt. Singleplayer games die jij en je familie/vrienden wel een keer wil spelen, maar niet tegelijk of tegen elkaar wilt doen hoef je op die manier dus maar één keer (gezamenlijk) te kopen . Dat lijkt me eerlijk gezegd zelfs voordeliger dan het Sony systeem waarbij je je hard copy naar je vrienden toe moet brengen.

Het gedoe om doorverkoop is daarentegen natuurlijk wel ronduit vervelend voor veel mensen..

Gewijzigd door RadiusK op 15-06-2013 om 19:59

iceko op 17-06-2013 om 10:38 [Niv: 11 / Exp: 572]
Er zijn natuurlijk ook veel voordelen voor 'Always online'. Probleem is dat deze voordelen simpelweg de consument niet goed genoeg bereiken.. En dit heeft MS volledig aan zijn eigen onduidelijke boodschap te danken. Ze hadden zich moeten focussen op de voordelen van een constante verbinding met het internet en niet alleen moeten zeggen 'je kan dit niet en dat niet en zus niet..'

Ik zelf weet nog niet wat ik doe. het ligt een hoop aan wat MS gaat doen om de hogere prijs te rechtvaardigen. En nee, Kinect is niet genoeg. Doe er dan een XBL Gold membership bij of een goede game.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden