Gisteren leerden we het bestaan kennen van een nieuwe Thief. Niet Thief 4, in plaats daarvan noemen ze het spel simpelweg Thief omdat het een heruitvinding van de franchise is.
Game Informer had de eer om de titel aan te kondigen, gepland voor een release in 2014 op de PC, PlayStation 4 en nieuwe Xbox. Uit het magazine leren we het volgende.
Thief betekent de terugkeer van de first-person stealth serie, waarbij ook de held Garrett terugkeert in zijn thuisstad na een lange afwezigheid. In de tussentijd is de welvaart flink teruggelopen en regeert de snode Baron met een ijzeren vuist, waarbij hij de inwoners onder een militair regime houdt.
De Elite in de stad floreert nog altijd in welvaar terwijl de rest van de stad bloot is gesteld aan de pest en armoede. Garrett ziet het als de perfecte mogelijkheid om geld te verdienen en de spanning terug te krijgen in het stelen van items.
Garrett heeft diverse middelen tot zijn beschikking, van basis mogelijkheden als het gooien van flessen om zijn vijanden af te leiden, zich verbergen, klimmen, openen van sloten en, uiteraard, het stelen van spullen. Hiernaast bezit hij de Focus mogelijkheid waarmee hij puzzels op kan lossen en andere geheimen aan het licht kan brengen. In een getoonde demo gebruikt hij Focus tevens om zich te ontdoen van bewakers. Andere manieren om hem te helpen zijn de Blackjack waarmee bewakers sneaky uitgeschakeld kunnen worden, een boog om vuurpijlen mee af te schieten of juist speciale pijlen voor bijvoorbeeld ijs of rook. Hiernaast bezit Garrett de Claw die hem in staat stelt om naar bepaalde punten te komen.
De bewakers zijn overigens behoorlijk slim en aangezien Garrett niet echt een vechter is zal hij het afleggen wanneer hij meerdere bewakers tegelijkertijd tegen komt. Wanneer hij zich verbergt zullen ze hem ook actief zoeken, waarbij kennis hebben van de stad en het level design om je op te sporen.
Binnen de missies kun je diverse paden bewandelen, met meerdere in- en uitgangen en de Focus mogelijkheid om interactieve objecten op te laten lichten. Garrett heeft verder de mogelijkheid om de tijd te vertragen, om zo bijvoorbeeld zakken te rollen zonder dat ze dit door hebben. Vingerafdrukken tonen verder aan welke lades interessant zijn om te bekijken en er zo spullen uit te halen.
Met het verdiende geld kan Garrett zijn uitrusting verbeteren aan het einde van iedere missie, alsmede zijn schuilplaats vormgeven met de artefacten die hij ontdekt.
|