Veel nieuwe games hebben een adviesprijs van zestig Euro, of je kunt voor kleinere games gaan die veelal voor een kleiner bedrag te koop zijn. Een ander alternatief zijn gratis te spelen games, toch blijkt ook hier genoeg geld aan te worden uitgegeven.
Marktanalist Superdata heeft gekeken naar de meest winstgevende titels over 2019 en met name free-to-play titels deden het erg goed. Van de totale opbrengsten bij digitale games kwam er maar liefst tachtig procent van games die je gratis binnen kort halen. Grote verantwoordelijke hiervoor was Fortnite die in een jaar tijd maar liefst 1,8 miljard dollar binnen wist te slepen. Als we kijken naar de betaalde/premium games dan is het FIFA 19 die goede zaken doet met $786 miljoen, gevolgd door Call of Duty: Modern Warfare met $645 miljoen.
In vergelijking met 2018 groeide het totale segment met vier procent. De mobiele games zijn grootverdieners met $64,4 miljard, gevolgd door de PC met $29,6 miljard en $15,4 miljard op de consoles. Door een minder groot aantal premium releases in 2019 is hier een afname van vijf procent te noteren.
De grootverdieners op digitaal vlak waren:
Free-to-play
- Fortnite
- Dungeon Fighter Online
- Honour of Kings
- League of Legends
- Candy Crush Saga
- Pokemon Go
- Crossfire
- Fate/Grand Order
- Game for Peace
- Last Shelter: Survival
Premium
- FIFA 19
- Call of Duty: Modern Warfare
- GTA 5
- FIFA 20
- Call of Duty: Black Ops 4
- NBA 2K19
- The Division 2
- Rainbow Six Siege
- Borderlands 3
- The Sims 4
|