Auteur |
Bericht |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 95, 96, 97 Volgende
|
Christian Vuye |
Geplaatst: 16 Sep 2009 16:20 Onderwerp:
| |

|
Belachelijk en discriminerend, dat verbod ! Bij ons mogen we nog niet eens petten en mutsen dragen  |
|
Terug naar boven |
|
|
Goof |
Geplaatst: 16 Sep 2009 16:34 Onderwerp:
| |

|
Het christendom is wel wat anders dan het islam, Joni. Het christendom is verankerd in onze cultuur. En ik vind dat scholen gewoon hoofddoekjes hadden moeten verbieden met dezelfde reden als dat hoofddeksels (petjes) niet worden toegelaten. |
|
Terug naar boven |
|
|
Paintskillz |
Geplaatst: 16 Sep 2009 16:38 Onderwerp:
| |

|
cecilffiv schreef: | Belachelijk en discriminerend, dat verbod ! Bij ons mogen we nog niet eens petten en mutsen dragen  | Klopt bij ons ook niet, alleen van hoofddoeken weet ik het niet zeker. Ik zie wel is wat mensen er mee rondlopen maar ik heb daar geen last van. |
|
Terug naar boven |
|
|
Jonezy |
Geplaatst: 16 Sep 2009 16:39 Onderwerp:
| |

|
Goof schreef: | Het christendom is wel wat anders dan het islam, Joni. Het christendom is verankerd in onze cultuur. En ik vind dat scholen gewoon hoofddoekjes hadden moeten verbieden met dezelfde reden als dat hoofddeksels (petjes) niet worden toegelaten. |
Ik ben niet christelijk...
Zou het niet raar zijn als ik christelijke regels zou moeten opvolgen, omdat vroeger een paar mensen die heel veel invloed en macht hadden christelijk waren? Wees blij dat er tegenwoordig ook moslims in Europa wonen, het zijn aardige mensen, ze maken lekkere thee, en heerlijk eten! Altijd dat negatieve gedoe ook! |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 16 Sep 2009 16:51 Onderwerp:
| |

|
Dnarbeis schreef: | Bij ons zijn petten enzo toegelaten, maar niet tijdens de les. |
Dit bedoel ik dus |
|
Terug naar boven |
|
|
Nickdhnick |
Geplaatst: 16 Sep 2009 16:53 Onderwerp:
| |

|
Joni Philips schreef: | Tja, het gaat over een verbod op religieuze symbolen dat uitgevaardigd is. |
Het hoofddoekje is niet religieus, er staat nergens in de koran dat de vrouwen een hoofddoek moeten dragen.
Een hoofddoek is er voornamelijk voor dat "andere" mannen de schoonheid van hun vrouw niet kunnen zien. |
|
Terug naar boven |
|
|
Jonezy |
Geplaatst: 16 Sep 2009 17:11 Onderwerp:
| |

|
Nickdhnick schreef: | Joni Philips schreef: | Tja, het gaat over een verbod op religieuze symbolen dat uitgevaardigd is. |
Het hoofddoekje is niet religieus, er staat nergens in de koran dat de vrouwen een hoofddoek moeten dragen.
Een hoofddoek is er voornamelijk voor dat "andere" mannen de schoonheid van hun vrouw niet kunnen zien. |
En pfoeh, jij hebt er vreselijk veel last van als een meisje zich bedekt? Zoals ik eerder ook al zei, zolang hun gezicht gewoon te zien is, en je ze in de ogen kunt kijken als je een gesprek met ze voert, dan is er toch helemaal niets om een probleem van te maken!
EDIT: Bij ons neemt het ook al belachelijke vormen aan. Al is het hier loze praat geloof ik.
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2009/09/art000001CA36E417BE4E3B.html |
|
Terug naar boven |
|
|
Pantoffelman |
Geplaatst: 16 Sep 2009 19:05 Onderwerp:
| |

|
"Kopvoddentax", blij dat Ome Geert zichzelf weer eens onsterfelijke belachelijk maakt. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 16 Sep 2009 19:28 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
JasperCLA schreef: | Maar geef nu zelf toe: 8/10 moslimmeisjes die je tegenkomt dragen een hoofddoek. Hoeveel katholieken dragen een kruisje? En als ze dat dragen, doen ze dat onder hun kleding. | Dus wij zijn gewoon slechtere gelovigen, so?
Gezer schreef: | Maak je geen zorgen, Belgische Turken hebben hun eigen scholen(Lucerna colleges) waar je wel hoofddoek mag dragen. | Turkije heeft een hoofddoekenverbod.
Goof schreef: | Het christendom is wel wat anders dan het islam, Joni. Het christendom is verankerd in onze cultuur. En ik vind dat scholen gewoon hoofddoekjes hadden moeten verbieden met dezelfde reden als dat hoofddeksels (petjes) niet worden toegelaten. | Dus omdat het onze cultuur is, mag het? Dat is discriminatie.
Nickdhnick schreef: | Het hoofddoekje is niet religieus, er staat nergens in de koran dat de vrouwen een hoofddoek moeten dragen.. | De meeste Christelijke regels zijn opgelegd door de concilies en niet door de Bijbel. een religie is meer dan zijn heilig boek.
Vandaag trouwens in de krant gelezen dat de Sikhs een gelijkaardig verbod konden laten afkeuren wegens godsdienstvrijheid. De mannen daar dragen een tulband om hun haar bij elkaar te houden omdat hun haar gevaarlijk lang is. |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 16 Sep 2009 22:14 Onderwerp:
| |

|
Joni Philips schreef: | Het hoofddoekje is niet religieus, er staat nergens in de koran dat de vrouwen een hoofddoek moeten dragen..De meeste Christelijke regels zijn opgelegd door de concilies en niet door de Bijbel. een religie is meer dan zijn heilig boek.
Vandaag trouwens in de krant gelezen dat de Sikhs een gelijkaardig verbod konden laten afkeuren wegens godsdienstvrijheid. De mannen daar dragen een tulband om hun haar bij elkaar te houden omdat hun haar gevaarlijk lang is. |
De christelijke regels staan in de bijbel geschreven. Wij volgen ze al enkele generaties niet meer letterlijk op, dwz dat we stilaan onze godsdienst aan het afstoten zijn. Communie dient toch alleen maar om de geldbuidels van de gelukkigen te vullen...
De moslims klagen dat ze hun hoofddoek moeten afdoen omdat het voor hen een religieuze betekenis heeft. Meer als het symbool van de onderdrukking van de vrouw stelt de hoofddoek niet voor. Daarom, als ze hier willen inburgeren, ze zich toch aan de moderne regels van de samenleving moeten houden, anders kunnen we teruggaan naar de middeleeuwen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 16 Sep 2009 22:20 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
JasperCLA schreef: | De christelijke regels staan in de bijbel geschreven. | http://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie De Bijbel zelf werd samengesteld op een Concilie. Het volledige Christelijke geloof werd bepaald door de concilies van Trente en Nicea. Tientallen Evangelies werden geschrapt en er werden er vier gekozen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Jonezy |
Geplaatst: 16 Sep 2009 22:28 Onderwerp:
| |

|
Jasper, wat heb jij nou tegen moslims?
Als een moslima een hoofddoekje op wilt doen, dan moet ze dat vooral doen.
Jij hebt er toch geen last van? En het argument vrouwonderdrukking, als je het ze vraagt, antwoorden ze over het algemeen toch echt dat ze er zelf voor kiezen. En wij zijn toch niet in de positie om hun keuzes te maken? Want dat zou juist vrouwenonderdukking zijn  |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 16 Sep 2009 22:30 Onderwerp:
| |

|
Joni Philips schreef: | JasperCLA schreef: | De christelijke regels staan in de bijbel geschreven. | http://nl.wikipedia.org/wiki/Concilie De Bijbel zelf werd samengesteld op een Concilie. Het volledige Christelijke geloof werd bepaald door de concilies van Trente en Nicea. Tientallen Evangelies werden geschrapt en er werden er vier gekozen. |
Ons geloof gaat toch over de waarden en lessen van het leven die in de bijbel geschreven staan als verhalen? Het gaat niet over geschriften en strikte regels? Hetzelfde in de koran.
@ Jonezy
Ik heb niets tegen moslims die zich integreren en zich allemaal leuk aanpassen aan onze taal. Wat ze thuis doen, heel leuk dat ze turks leren, maar als het nederlands maar op de eerste plaats komt. Ik vind het gewoon ongepast dat ouders hun kinderen in het turks opvoeden zodat ze later toch een leerachterstand ontwikkelen omdat ze de taal onvoldoende beheersen.
Allemaal niet eerlijk toch? Ja, laten we moslimscholen oprichten, wordt de kloof nog groter.
Ik zie ons landje stilaan achteruit gaan  |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 16 Sep 2009 22:35 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
JasperCLA schreef: |
Ik heb niets tegen moslims die zich integreren en zich allemaal leuk aanpassen aan onze taal. Wat ze thuis doen, heel leuk dat ze turks leren, maar als het nederlands maar op de eerste plaats komt. Ik vind het gewoon ongepast dat ouders hun kinderen in het turks opvoeden zodat ze later toch een leerachterstand ontwikkelen omdat ze de taal onvoldoende beheersen. Allemaal niet eerlijk toch? Ja, laten we moslimscholen oprichten, wordt de kloof nog groter.( | Dus moeten we het verbod opnieuw afschaffen zodat ze ook gewoon hetzelfde onderwijs kunnen krijgen. Je duwt ze juist weg uit het goede systeem. En jouw opmerking over Turks kan evengoed vervangen worden door Frans en Walen die in Vlaanderen wonen. |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 16 Sep 2009 22:36 Onderwerp:
| |

|
Joni Philips schreef: | Dus moeten we het verbod opnieuw afschaffen zodat ze ook gewoon hetzelfde onderwijs kunnen krijgen. |
Maakt me geen ene flikker uit of ze dat op straat dragen. Als een schoolbestuur vraagt om het af te zetten, dan doe je dat. Ik zet mijn pet ook af als ik in de klas kom. De Walen hebben hier niets mee te maken. Als een waal in Vlaanderen komt leven, leert hij toch ook goed Nederlands spreken?
Walen en moslims zijn 2 andere begrippen Niet met elkaar verwarren. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 16 Sep 2009 22:40 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
JasperCLA schreef: | Maakt me geen ene flikker uit of ze dat op straat dragen. Als een schoolbestuur vraagt om het af te zetten, dan doe je dat. Ik zet mijn pet ook af als ik in de klas kom. De Walen hebben hier niets mee te maken. Als een waal in Vlaanderen komt leven, leert hij toch ook goed Nederlands spreken? | Het schoolbestuur mag die beslissing echter niet nemen leert ons de wet. Je klachten over Turken die eerst Turks en dan pas Nederlands leren gaan evenzeer op voor Walen. Zie maar naar Prins Laurent die in Vlaanderen leeft, maar wiens kinderen Frans leren. als jij vindt dat ze moeten integreren, ben ik volmondig akkoord. Dat integreren heeft naar mijn mening echter niets te maken met een hoofddoek. Gaan we in Antwerpen ook zagen op de Joden met hun keppeltjes of in Limburg op Sikhs met een tulband? |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 16 Sep 2009 22:42 Onderwerp:
| |

|
Eerste zin, Het schoolbestuur beslist zelf wat mag en niet mag. Zoek maar eens op. En ik ben ook voorstander van een republiek, dus wat prinsje Laurant doet kan me niet veel schelen, als hij maar geld zelf ophoest ipv het te gaan halen bij de Belgische marine. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 16 Sep 2009 22:44 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
JasperCLA schreef: | Eerste zin, Het schoolbestuur beslist zelf wat mag en niet mag. Zoek maar eens op. | http://www.vandaag.be/binnenland/14954_auditeur-raad-van-state-hoofddoekenverbod-is-onwettig.html Dat de Raad van State uiteindelijk de vraag heeft verworpen, heeft niets te maken met het feit dat het schoolbestuur gelijk had. Het schoolbestuur mag niets beslissen dat in de strijd is met de grondwet van Belgie. En Grondswetartikel 24 zegt dat onderwijs eerbied moet hebben voor ieders geloof;
http://www.vandaag.be/binnenland/15337_twijfels-over-wettelijkheid-algemeen-hoofddoekenverbod.html
Nu ja, ik ga er niet veel meer woorden aan vuil maken. In het zesde middelbaar heb ik samen met enkele anderen tijdens de les Nederlands al eens de draak gestoken met het onderwerp. We moesten een fake journaal opnemen en toen hebben we de invoering van de verplichte hoofddoek/tulband gedaan. |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 16 Sep 2009 22:49 Onderwerp:
| |

|
Joni Philips schreef: | JasperCLA schreef: | Eerste zin, Het schoolbestuur beslist zelf wat mag en niet mag. Zoek maar eens op. | http://www.vandaag.be/binnenland/14954_auditeur-raad-van-state-hoofddoekenverbod-is-onwettig.html Dat de Raad van State uiteindelijk de vraag heeft verworpen, heeft niets te maken met het feit dat het schoolbestuur gelijk had. Het schoolbestuur mag niets beslissen dat in de strijd is met de grondwet van Belgie. |
Vergeet je wel dit:
"In de loop van deze week oordeelde de auditeur van de Raad van State dat individuele scholen niet bevoegd zijn om een hoofddoekverbod uit te vaardigen. Zoiets kwam volgens hem toe aan de koepel van het gemeenschapsonderwijs die – net als de politiek – jarenlang de hete aardappel heeft doorgeschoven naar de directies. Algemeen werd verwacht dat de Raad van State volgende week het advies van de auditeur zou volgen, waardoor de Raad voor het Gemeenschapsonderwijs een regeling zou moeten uitwerken die van toepassing is op alle zevenhonderd scholen van het Vlaams gemeenschapsonderwijs. In een advies aan hun koepel lieten alle Vlaamse schoolgroepen gisteren weten in dat geval te kiezen voor een algemeen hoofddoekverbod. De Raad van het Gemeenschapsonderwijs, die almaar meer onder druk kwam te staan, heeft de uitspraak van de Raad van State niet langer afgewacht."
Vandaag werd beslist dat het dragen van hoofddoeken in alle instellingen van het Vlaams gemeenschapsonderwijs met onmiddellijke ingang verboden is.
BRON 11.09.2009 |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 16 Sep 2009 22:53 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Natuurlijk, dat is echter het schoolbestuur niet. Dat is de koepel van het gemeenschapsonderwijs. Een schoolbestuur mag dat niet beslissen. En nu is het afwachten of het GO dat mag beslissen. (en ik ga rustig slapen nu) |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 16 Sep 2009 22:56 Onderwerp:
| |

|
Slaap lekker. Ook wil ik er nog even aan toe voegen dat Frans een officiële taal is in dit landje. Zoals je ziet ligt dit onderwerp me bijzonder gevoelig  |
|
Terug naar boven |
|
|
Goof |
Geplaatst: 16 Sep 2009 23:30 Onderwerp:
| |

|
Joni Philips schreef: |
Goof schreef: | Het christendom is wel wat anders dan het islam, Joni. Het christendom is verankerd in onze cultuur. En ik vind dat scholen gewoon hoofddoekjes hadden moeten verbieden met dezelfde reden als dat hoofddeksels (petjes) niet worden toegelaten. | Dus omdat het onze cultuur is, mag het? Dat is discriminatie. |
Ik doel op het feit dat je islam en christendom over één kam scheert wat. Dat als hoofddoeken verboden zouden worden, kruisjes dit ook zouden moeten zijn, dit vind ik een beetje een rare gedachte. |
|
Terug naar boven |
|
|
Dnarbeis |
Geplaatst: 17 Sep 2009 07:30 Onderwerp:
| |

|
Jah, maar het nadeel aan deze Turkse scholen is ook dat jullie niet onder de Belgen gaan komen. En dan gaat die spanning (nog) groter zijn, tussen de Turken en Belgen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 17 Sep 2009 07:39 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
JasperCLA schreef: | Slaap lekker. Ook wil ik er nog even aan toe voegen dat Frans een officiële taal is in dit landje. Zoals je ziet ligt dit onderwerp me bijzonder gevoelig  | Frans is een officiële taal in Wallonië en Brussel, niet in Vlaanderen. Het is zelfs verboden voor Vlaamse gemeentes om mensen in het Frans te helpen.
Goof schreef: | Ik doel op het feit dat je islam en christendom over één kam scheert wat. Dat als hoofddoeken verboden zouden worden, kruisjes dit ook zouden moeten zijn, dit vind ik een beetje een rare gedachte. |
Jij vindt dat Christendom een voorkeursbehandeling moet krijgen? Dat is de definitie van discriminatie. |
|
Terug naar boven |
|
|
Jelle Havermans |
Geplaatst: 17 Sep 2009 07:46 Onderwerp:
| |

|
Joni Philips schreef: | JasperCLA schreef: | Slaap lekker. Ook wil ik er nog even aan toe voegen dat Frans een officiële taal is in dit landje. Zoals je ziet ligt dit onderwerp me bijzonder gevoelig  | Frans is een officiële taal in Wallonië en Brussel, niet in Vlaanderen. Het is zelfs verboden voor Vlaamse gemeentes om mensen in het Frans te helpen.
Goof schreef: | Ik doel op het feit dat je islam en christendom over één kam scheert wat. Dat als hoofddoeken verboden zouden worden, kruisjes dit ook zouden moeten zijn, dit vind ik een beetje een rare gedachte. |
Jij vindt dat Christendom een voorkeursbehandeling moet krijgen? Dat is de definitie van discriminatie. |
Dat is geen eerlijke kwestie, want wie draagt er dan nu nog kruisjes bij zich? Bovendien zijn de kruisjes die er zijn (bijvoorbeeld kettinkjes) maar heel kleine sieraden, een hoofddoek bedekt iemand halve hoofd. Niet helemaal vergelijkbaar materiaal. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 95, 96, 97 Volgende |