Geloof jij in god? |
ja |
|
23% |
[ 14 ] |
nee |
|
76% |
[ 46 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 60 |
|
Auteur |
Bericht |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Volgende
|
dannyveno |
Geplaatst: 16 Jun 2009 21:20 Onderwerp:
| |

|
haha, en hierom ga ik nooit naar de kerk.
Misschien wel even leuk, zijn hier ook mensen die in de duivel geloven?
En daarbij, denk je ook dat er een god bestaat? |
|
Terug naar boven |
|
|
Lawliet |
Geplaatst: 16 Jun 2009 21:32 Onderwerp:
| |

|
Ik geloof niet in God of de duivel. Ook niet in de hemel. Ik denk dat er geen God bestaat omdat geen keiharde bewijzen zijn van zijn bestaan. En waarom God? Misschien is het wel Thor de donder god? Er zijn meer dan duizenden religies dus welke is de juiste religie? |
|
Terug naar boven |
|
|
Uchiha_Shadow |
Geplaatst: 16 Jun 2009 21:35 Onderwerp:
| |

|
Lawliet schreef: | Ik geloof niet in God of de duivel. Ook niet in de hemel. Ik denk dat er geen God bestaat omdat geen keiharde bewijzen zijn van zijn bestaan. En waarom God? Misschien is het wel Thor de donder god? Er zijn meer dan duizenden religies. |
Wat mij betreft zijn de polytheïsmes (het geloof in meerdere goden) en buddhisme verreweg de meest indrukwekkende religies. Die eerste hadden prachtige mythologie en daarnaast ook mooie moralen, lang voordat het christendom deze overnam. En buddhisme is natuurlijk het geloof voor de rationele pacifist. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lawliet |
Geplaatst: 16 Jun 2009 21:38 Onderwerp:
| |

|
Ik vind de Griekse mythologie interessant. Mooie verhalen, veel Goden met interessante verhalen en de mythologische wezens zijn keihard. Alleen de religie van de Azteken vind ik erg wreed. Met namen de menselijke opofferingen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 16 Jun 2009 21:45 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Lawliet schreef: | Er zijn meer dan duizenden religies dus welke is de juiste religie? | Inderdaad, en dat is een punt dat velen vergeten want de meeste hier focussen op de kenmerken van een Christelijke god. In sommige godsdiensten waren goden sterfelijk of imperfect. Hephaestus was lam, Cronus at zijn kinderen op om ze te doden (tot Zeus van hem verborgen werd) |
|
Terug naar boven |
|
|
BeWario |
Geplaatst: 16 Jun 2009 21:50 Onderwerp:
| |

|
inderdaad, alleen van die oudere polytheistische godsdiensten zijn gewoon vet om je in te verdiepen, aangezien die nog een hele mythologie en een enorme schare aan andere verhalen met zich meedragen. zoals de griekse godsdienst, zoals eerder genoemd, of de egyptische of de japanse. |
|
Terug naar boven |
|
|
BDDesigns |
Geplaatst: 17 Jun 2009 00:09 Onderwerp:
| |

|
Prepare voor een enorme filosofische post van mijn kant. Ik wil hier even aan toevoegen dat in mijn post noem ik 'God' dit gaat niet alleen over het christelijk geloof maar over alle geloven.
Religie: afschaffen.
Oorlogen: Begonnen door religie's
Ik vind het enorme bullshit.
Als god bestaat waarom bestaat kwaad dan?
God kan alles: waarom leven er dan nog mensen in armoede?
God kan alles: waarom sterven er dan dagelijks mensen aan honger?
Religie's zijn enorme bullshit.
Dat zeg ik allemaal wel maar ik geloof wel dat er 'een hoger macht' oid is.
Dat wil zeggen: ik geloof dat er iets na het leven is.
Of daar een persoon ala god zit weet ik niet maar het boeit me ook niet.
Enigste god die ik aanbid is darwin.
Hoe kan 1 ... iets... een hele planeet en eco systeem, goedheid, kwaadheid, natuur, miljoenen wezens, water, bergen, grond, gras en alle andere levende en niet levende organismen creeëren?
Dat kan niet!
Hoe wou dat geval dingen als tijd creeëren?
Dat kan niet! zelfs als het kon zou dat miljoenen jaren gekost hebben.
Maar daarintegen ben ik ook wel geintereseerd in: Hoe kan zo'n grote klomp rots gevormd worden en bijvoorbeeld zeeën?
Als god bestaat waarom leven wij dan?
Wat heeft ons leven voor doel?
Ik zit soms wel eens na te denken en dan denk ik: Wat nou als er geen 1 god was maar enorm veel goden.
Dit gaat heel stom klinken maar:
Wat nou als diegene die wij God noemen ons als een 'project' gemaakt heeft en ons toen in de steek gelaten heeft.
Dat zou wel de honger enzo verklaren maar dan nog: Hoe maak je dit alles?
Tja eigenlijks is dit een dom topic.
Je discussieert over meningen.
Daar valt niet over te discusieeren.
Dat kan niet want een mening is persoonlijk.
Precies om dit topic zijn oorlogen ontstaan.
Niet om dit topic natuurlijk maar op deze manier.
(noem kruistochten en de babylonyer's etc. als voorbeeld) |
|
Terug naar boven |
|
|
Uchiha_Shadow |
Geplaatst: 17 Jun 2009 00:21 Onderwerp:
| |

|
Je denkt dat er zonder religies geen oorlogen meer zouden zijn?
En men kan natuurlijk prima discussieren zonder het eens te zijn; zeker als je een beetje dieper gaat dan "god bestaat/god bestaat niet"; interessante filosofische ideeen uitwissellen kan niet zo veel kwaad  |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 17 Jun 2009 00:48 Onderwerp:
| |

|
mc-fackey, altijd zo heeerlijk kort door de bocht. |
|
Terug naar boven |
|
|
Kurosaki01 |
Geplaatst: 17 Jun 2009 01:45 Onderwerp:
| |

|
Citaat: | Hoe maak je dit alles? |
Door een orgasme van ongekende omvang. |
|
Terug naar boven |
|
|
Lawliet |
Geplaatst: 17 Jun 2009 08:10 Onderwerp:
| |

|
Zelfs zonder religie zal de wereld nog steeds het zelfde zijn, maar dan een beetje anders. Geld en macht speelt nog steeds een rol in deze wereld samen met allerlei ziektes en de crisis. Er wordt ook nog oorlog gevoerd zonder religieuze redenen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Niels |
Geplaatst: 17 Jun 2009 11:14 Onderwerp:
| |

|
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 17 Jun 2009 11:20 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Lawliet schreef: | Zelfs zonder religie zal de wereld nog steeds het zelfde zijn, maar dan een beetje anders. Geld en macht speelt nog steeds een rol in deze wereld samen met allerlei ziektes en de crisis. Er wordt ook nog oorlog gevoerd zonder religieuze redenen. | Inderdaad, de twee grootste oorlogen ooit hadden niets met religie te maken. De eerste wereldoorlog draaide rond technische evolutie (iedereen wilde bewijzen hoe krachtig hij wel niet was) en de tweede rond superioriteit van een ras (Hitler handelde niet uit religieuze redenen, maar uit de aard dat alle mensen die niet tot zijn ras behoorden slecht waren; Japan had dezelfde drijfveren, die handelden zeker niet uit religie. Japan is Shinto + Boedhisme, de twee meest vredige godsdiensten ooit) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pantoffelman |
Geplaatst: 17 Jun 2009 15:40 Onderwerp:
| |

|
mc-fakey schreef: |
Tja eigenlijks is dit een dom topic.
Je discussieert over meningen.
Daar valt niet over te discusieeren.
Dat kan niet want een mening is persoonlijk.
Precies om dit topic zijn oorlogen ontstaan.
Niet om dit topic natuurlijk maar op deze manier.
(noem kruistochten en de babylonyer's etc. als voorbeeld) |
 |
|
Terug naar boven |
|
|
Joris |
Geplaatst: 17 Jun 2009 17:17 Onderwerp:
| |

|
Joni Philips schreef: | en de tweede rond superioriteit van een ras (Hitler handelde niet uit religieuze redenen, maar uit de aard dat alle mensen die niet tot zijn ras behoorden slecht waren; |
Je zou zelfs bijna kunnen zeggen dat Hitlers motieven vanuit de evolutietheorie kwamen, sociaal darwinisme. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 17 Jun 2009 18:22 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Joris schreef: | Joni Philips schreef: | en de tweede rond superioriteit van een ras (Hitler handelde niet uit religieuze redenen, maar uit de aard dat alle mensen die niet tot zijn ras behoorden slecht waren; |
Je zou zelfs bijna kunnen zeggen dat Hitlers motieven vanuit de evolutietheorie kwamen, sociaal darwinisme. | Inderdaad, zeker als je ziet dat hij de zwakkeren zoals gehandicapten probeerde uit te roeien. |
|
Terug naar boven |
|
|
chimnino |
Geplaatst: 22 Jun 2009 10:07 Onderwerp:
| |

|
Er is zo'n briljante video waar een hoop religies aan elkaar worden gekoppeld. Weet de naam alleen niet meer. Irritant.
Ik ben atheïst. Ik geloof overigens wel dat mensen zielen hebben die na hun dood iets doen. Maar waar naartoe of hoe en wat, geen idee.
EDIT: Zeitgeist. Dat was de video waar ik het over had! http://video.google.com/videoplay?docid=-1817848131611744924&ei=jjw_SuKkDpaJ-AaDvInIAw&q=Jesus+Horus&hl=en&dur=3
Opvallend hoeveel goden er geboren zijn uit een maagd, gekruisigd 3 dagen dood en vervolgens opstaan. Ook de zodiac speelt een belangrijke rol.
Na 40 minuten gaat het overigens verder in hoe mythes tegenwoordig werken (9/11), waarna heel die dag wordt ontrafeld. Deel 3 gaat over geld en de banken wereld. Het eerste en 2de deel boeide mij. Derde niet  |
|
Terug naar boven |
|
|
Uchiha_Shadow |
Geplaatst: 22 Jun 2009 14:14 Onderwerp:
| |

|
chimnino schreef: | Er is zo'n briljante video waar een hoop religies aan elkaar worden gekoppeld. Weet de naam alleen niet meer. Irritant.
Ik ben atheïst. Ik geloof overigens wel dat mensen zielen hebben die na hun dood iets doen. Maar waar naartoe of hoe en wat, geen idee.
EDIT: Zeitgeist. Dat was de video waar ik het over had! http://video.google.com/videoplay?docid=-1817848131611744924&ei=jjw_SuKkDpaJ-AaDvInIAw&q=Jesus+Horus&hl=en&dur=3
Opvallend hoeveel goden er geboren zijn uit een maagd, gekruisigd 3 dagen dood en vervolgens opstaan. Ook de zodiac speelt een belangrijke rol.
Na 40 minuten gaat het overigens verder in hoe mythes tegenwoordig werken (9/11), waarna heel die dag wordt ontrafeld. Deel 3 gaat over geld en de banken wereld. Het eerste en 2de deel boeide mij. Derde niet  |
Derde deel sloeg inderdaad helemaal nergens op; heb 'm een paar maanden geleden gezien omdat m'n broer helemaal fan is van complot theorieen... NWO (New World Order), Bilderberg, etc. Weet er redelijk veel over, geloof het lang niet allemaal.
Maar qua religie is ie wel interessant. Heb het zowiezo niet zo met de bijbel, mythologie kun je lessen uit trekken maar moet je niet te serieus of letterlijk nemen. |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 22 Jun 2009 16:11 Onderwerp:
| |

|
Soms zou ik willen dat er een almachtige gewoon iets in m'n oor komt fluisteren hoe het nu werkelijk gebeurt is. Ik denk dat dát nu het mysterie van het leven is wat men nooit zou kunnen oplossen. Het lijkt me zo oneindig en hopeloos om er alleen al over na te denken. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 02 Mrt 2010 13:01 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Citaat: | "Alle zelfmoordterroristen naar de hel"
Voor het eerst heeft een hooggeplaatste moslimgeestelijke in het Engels een fatwa uitgesproken over zelfmoordterroristen die in naam van Allah aanslagen plegen. De gerespecteerde Shaikh ul-Qadri stelt in zijn 600 bladzijden tellende fatwa dat terrorisme nergens in de Koran wordt goedgekeurd en dat zelfmoordterroristen rechtstreeks naar de hel gaan. Zo countert de man de extremistische propaganda die zelfmoordterroristen ronselt door hen het martelaarschap en 72 maagden in de hemel te beloven. | http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1074256/2010/03/02/Primeur-fatwa-in-het-Engels-over-zelfmoordterroristen.dhtml |
|
Terug naar boven |
|
|
D: |
Geplaatst: 02 Mrt 2010 14:34 Onderwerp:
| |

|
Nou kijk het is heel simpel (niet voor de menig alledaags mens maar wel voor mensen die hun kop gebruiken in hun leven)
als je een beetje in de geschiedenis graaft kom je erachter dat veel goden onbetwistbare overeenkomsten hebben, dit zou je al moeten prikkelen om verder te kijken dan je neus lang is maar aanhangers van de 'grote godsdiensten' willen daar natuurlijk niet aan beginnen, immers zijn deze godsdiensten geincorporeert in onze culturen en die steentjes zal en moet je vanaf blijven zelfs al is het allemaal een luchtkasteel.
In het oude mesopotamie bestond het polytheisme, dat begon met het aanbidden van de natuur als goden maar ook zeer duidelijk beschreven wezens die ze 'zij die van hemel naar aarde kwamen' in de oude taal: an(hemel) unna(reizen) ki(aarde). Hun leider (of oppergod) en brenger van de wet was 'An' vernoemd naar de hemel en zijn twee zoons waren Enki en Enlil. De mens werd gebruikt om voor deze 'goden' te werken maar kreeg al snel door dat de 'goden' kennis herbergten en daarom superieur waren. Velen van de 'goden' begonnen de mens te educateren, waaronder Enki zelf. An en de hemel aan zijn kant waren het hier niet mee eens en vreesden dat de mens in opstand zou komen dus beraamden ze het uitroeien van de mens, maar Enki kwam tot de mens en lichtte hem in over dit plan doch bleef anoniem door zichzelf enkel 'ik ben die ik ben' te noemen. (episode van noach)
Hier is context ongelovelijk belangrijk en dat word in de huidige mismaakte godsdienst vergeten (vanuit sommige kringen opzettelijk, zie de brand van de bibliotheek in alexandrië of verborgen documenten van het vaticaan) De hemelen staan natuurlijk niet voor een geestenrijk maar voor een andere planeet, de afdruk is in de geschiedenis overal aanwezig, in artifacten, in volksverhalen, in opschrift maar ook in oop artifacten (out of place artifacten, zoek maar op google) Zowel dit als in de bekende boeken zoeken naar overeenkomsten tussen personages en hun goden schept heel wat duidelijkheid. De elohim zijn ook duidelijk 'goden' niet een 'god'. de nephilim zijn de kinderen van goden en mensen, ook duidelijk aangegeven in het oude testament.
Zowel hij (Enki, een van de elohim) als nephilim kozen de kant van de mens en werden daarom verbannen naar 'het wormenrijk' (zie de val van lucifer) oftewel de aarde, waar alles tot stof zou vergaan. Maar de aarde overleefde de anunnaki en Enki werd door zijn kennis en heldendom tot koning gekroont, en herinnert als god van het water en de morgenster. (nebuchadnezzar)
Hij kreeg ook een zoon genaamd marduk die later tegen Enlil vocht overigens.
De kant van de wet (an en enlil) daarintegen zag Enki natuurlijk als een kwaad, daarom heeft de naam lucifer ook een dubbele betekenis gekregen.
Toen isak en ismael uit babylon (enki/nebu's laatste en fatale gevecht tegen de hemelen) trokken stichtte isak israel en nam daarin de wet van 'An' aan. Ismael stichtte arabië en hield het polytheisme aan. (hier ligt nogal een denkfout, ismael heeft niks met de islam te maken, dat kwam veel later pas; mohammed leefde namelijk tenmidden polytheisme en elke stam had haar eigen goden, omdat mohammed een (voor hem betekenisvolle) droom had gehad nam hij de macht en vernietigde hij het polytheisme door zijn familiegod (de maangod) boven alle anderen uit te rijzen. (hiermee wil ik overigens aangeven dat allah, an (de wetgod van israel) en de christelijke god (lucifer) niks metelkaar te maken hebben, als reactie op de stommiteit die menig new age figuur uit zal spreken dat de christelijke, joodse en islamitische goden een en dezelfde zijn, dezelfde truc die ze destijds dus uithaalden bij deze goden zelf individueel gezien)
Veel mensen maken ook een denkfout bij lucifer jegens wie kent het niet 'de duivel' en 'satan'.
De duivel is gecreeerd door de kerk nadat ze in europa het aanbidden van Cernunnos (paganistische vruchtbaarheidsgod in de vorm van een zittende mens met een gehoornde hertenkop) aanschouwden. Deze aanbidding ging gepaard met naakte dans en dronkenschap.
Satan komt van 'shaitan' welk een arabische 'djinn' is, oftewel een profetische kwaadaardige geest uit het rijk der fabelen.
Beetje te vergelijken met het verhaal van alladin, de kwade geest daarin.
Waar komt dit allemaal nu opneer; context.
De context is door alle aanpassingen en vermodernisering weggeslagen uit de bijbel, hierdoor zijn belachelijke godsdiensten ontstaan die niks te maken hebben met onze ware geschiedenis. Het monotheisme is letterlijk geforceerd uit het polytheisme, in makkelijke taal: De zogenaamde individuele 'god' is gevormd door de karaktiristieken van meerdere 'goden' en dat is met al het bovengenoemde materiaal te bewijzen.
Ik begrijp dat als je niet bekend bent met al het bovenstaande het bijna als een tolkien achtig fantasy verhaal kan overkomen, maar ik zuig er niks van uit mijn duim het is allemaal geschiedenis, en is allemaal terug te vinden in de oudste geschriften waaronder de bijbel, de mahabharata (india) en de enuma elish (mesopotamia).
Ik ga expres niet op het nieuwe testament in omdat dat epos een complete onzin is welk enkel nut is het machtig maken van de kerken.
Het verhaal van jezus is het enige wat een enkele god zou onderschrijfen terwijl de gehele geschiedenis anders zegt.
Ik zou zeggen, ben je geinterreseert in het werkelijk historisch doorgronden van het geloof (en niet het religieus aanhangen ervan) hier is een redelijke site met wat informatie over de mesopotamische 'goden'.
(onthoud de context)
http://www.earth-history.com/Earth-09.htm
Ook relevant:
http://www.lds-mormon.com/lucifer.shtml
http://www.realdevil.info/5-5.htm
(niet kijken naar de domeinen, het gaat om de text in de bovenstaande context)
P.s. nog een 'leuk weetje; mesopotamië lag in de streek irak/iran.
Babylon ligt in irak.
Groeten etc. |
|
Terug naar boven |
|
|
Wazzim |
Geplaatst: 02 Mrt 2010 16:02 Onderwerp:
| |

|
LOL@Uitslag xD
En de enigste vraag die ik mezelf moest stellen om in een god te geloven is deze: "Hoe moet je anders het heelal enzo verklaren, de wetenschap verklaart alleen alles wat er uit voor komt maar niet het heelal zelf dus waar komt het heelal dan vandaan?"
Natuurlijk krijg je daar geen direct antwoord op maar ik heb liever wat houdvast dan die vraag te negeren en gewoon te zeggen dat er niets is terwijl dat onmogelijk is gezien het feit dat er sowieso iets is of...uh ofzo :p |
|
Terug naar boven |
|
|
Laatstewoord |
Geplaatst: 02 Mrt 2010 16:24 Onderwerp:
| |
|
Ik mis de optie "geen idee" in de poll.
Persoonlijk ben ik van mening dat zowel wetenschap als religie tegen dezelfde barrieres aan blijven lopen. Bij wetenschap zijn sommige dingen nog onverklaarbaar (met name bij filosofie en logica is het eerlijk gezegd een puinhoop) en als er een wetenschappelijke doorbraak komt, komt daar gelijk weer een nieuw onderzoekbaar probleem voor in de plaats.
Ik denk dat dit een proces is dat oneindig doorgaat, want de totaliteit van het universum ligt buiten ons bevattingsvermogen.
Geloof is dan weer een relatief simpel antwoord op alle dingen die we niet kunnen verklaren, en is volgens mij dan weer afkomstig van de wens dat een situatie is zoals je wilt dat hij is. Je wil het zo graag dat je er in gaat geloven. In dat geval zou je zelfs kunnen zeggen dat god (in de breedste zin van het woord) daadwerkelijk bestaat voor de mensen die er in geloven. Iedereen zal het er namelijk mee eens zijn dat zijn eigen gedachten echt bestaan.
Eigenlijk zijn het twee kanten van dezelfde medaille en afkomstig van de menselijke behoefte om alles uit te leggen.
Rest voor mij de vraag: Waarom zit die drang er bij mensen er zo in om alles te moeten verklaren? |
|
Terug naar boven |
|
|
Lawliet |
Geplaatst: 02 Mrt 2010 17:25 Onderwerp:
| |

|
Laatstewoord schreef: |
Rest voor mij de vraag: Waarom zit die drang er bij mensen er zo in om alles te moeten verklaren? |
Ik denk dat het een van onze doelen zijn, om te onderzoeken hoe alles in elkaar zit. Zoals toen de holbewoners zich afvroegen waar vuur vandaan komt.
Ik vind het juist interessant om te weten hoe alles in elkaar zit en hoe alles ontstaan is. Het is misschien wel buiten onze bevattingsvermogen om alles te verklaren, maar als we nooit daar interesse hebben gehad hoe alles in elkaar zit is de wetenschap misschien wel nooit zo ver gekomen zoals het nu is. Door onze nieuwsgierigheid zijn we naar de Maan geweest en weten we nu veel meer over het universum dan vroegen.
Het drang om alles te verklaren ontwikkeld de wetenschap en we kunnen daarin vele nieuwe dingen leren. Misschien kunnen we wel alle ziektes oplossen en buiten onze Melkweg reizen als we meer onderzoek doen. Ik zeg vooral blijven doorgaan. |
|
Terug naar boven |
|
|
chimnino |
Geplaatst: 02 Mrt 2010 17:40 Onderwerp:
| |

|
Laatstewoord schreef: | Persoonlijk ben ik van mening dat zowel wetenschap als religie tegen dezelfde barrieres aan blijven lopen. Bij wetenschap zijn sommige dingen nog onverklaarbaar (met name bij filosofie en logica is het eerlijk gezegd een puinhoop) en als er een wetenschappelijke doorbraak komt, komt daar gelijk weer een nieuw onderzoekbaar probleem voor in de plaats.
Ik denk dat dit een proces is dat oneindig doorgaat, want de totaliteit van het universum ligt buiten ons bevattingsvermogen. |
De mens loopt maar een paar honderd duizend jaar op de aarde. Hell, we hebben pas zo'n 5.000 jaar schriftelijke talen. Hoe kan je verwachten dat de mens in die korte tijd alles kan snappen en daarbij ook nog de "dommere" alles uitleggen? Natuurlijk geeft elke ontdekking weer nieuwe vragen. Dat is zo en zal idd altijd zo blijven. Dat is nu juist het mooie. We zullen als mensheid eigenlijk nooit uitgeleerd zijn.
Filosofie is overigens pure bull-shit. Zo zouden er gasten beweren dat tijd niet bestaat  |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3, 4, 5, 6 Volgende |