Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    

GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  

Geloof jij in god?
ja
23%
 23%  [ 14 ]
nee
76%
 76%  [ 46 ]
Totaal aantal stemmen : 60

Auteur Bericht Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende  
Robert BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 16:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Weslii schreef:
N!CE schreef:
Geloven in God = naïef
Het ontkennen van het bestaan van God = naïef

Beste mensen, we weten het gewoon niet. Maar waarom zouden we dan zelf verklaringen gaan verzinnen? Daarnaast is het natuurlijk even simpel om te zeggen dat God niet bestaat want het zou nog altijd kunnen, ook al acht ik de kans klein.

Disclaimer: Dit is slechts mijn mening.
Met die redenering zou je ook kunnen zeggen dat het naief is om te zeggen dat de kerstman niet bestaat.

Klopt, de reden dat we niet in de kerstman geloven is omdat iedereen zegt dat hij niet bestaat. hoewel ik er erg zeker van ben dat dat ook inderdaad klopt hou ik de mogelijkheid wel open dat hij wel degelijk kan bestaan.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Akatora BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 16:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Agnost? was het niet Theist?
Terug naar boven
Uchiha_Shadow BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 16:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Een theist gelooft in god, geloof ik.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Agnosticisme

Hoe 't ook wilt noemen, daar komt 't zo'n beetje op neer.
Terug naar boven
Nickdhnick BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 16:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Siebrand Schouterden schreef:
God didn't create men, men created God.

Helemaal mee eens

Ik denk alleen dat heel veel mensen een God nodig hebben om in te geloven en om de schuld te geven van dingen die ze niet begrijpen.

Wanneer je niet voldoende in jezelf gelooft, doe je een gebed aan God om je te helpen.
"Een gebed aan God om een wedstrijd te winnen."
Gebeurt vaak zat, maar zonder dat je niet genoeg in jezelf gelooft, weet ik al bijna zeker dat je de wedstrijd niet wint.

"Een gebed aan God omdat je ernstig ziek bent of iemand anders in je buurt."
Zieke mensen hebben een sterke geest nodig om overeind te blijven. Wanneer je niet meer in jezelf gelooft, heb je er nauwelijks meer vertrouwen in dat je beter wordt. Je verliest de lust in je leven en wordt zwakker en zieker. Aan ziek worden kan je dan ook meestal zelf niks aan doen, maar het sterk blijven zeker wel!

"Oh God Why WHYYYYYYY "
Leuk, je zoon is voor de trein gesprongen en een hysterische moeder vraagt aan God waarom die dat heeft laten gebeuren. Ofwel, God krijgt de schuld, niet de zoon zelf die zijn eigen beslissing heeft genomen en geen zin meer had in het leven. Maar iemand moet toch de schuld hebben?
Terug naar boven
Uchiha_Shadow BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 16:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Nickdhnick schreef:
Siebrand Schouterden schreef:
God didn't create men, men created God.

Helemaal mee eens

Ik denk alleen dat heel veel mensen een God nodig hebben om in te geloven en om de schuld te geven van dingen die ze niet begrijpen.

Wanneer je niet voldoende in jezelf gelooft, doe je een gebed aan God om je te helpen.
"Een gebed aan God om een wedstrijd te winnen."
Gebeurt vaak zat, maar zonder dat je niet genoeg in jezelf gelooft, weet ik al bijna zeker dat je de wedstrijd niet wint.

"Een gebed aan God omdat je ernstig ziek bent of iemand anders in je buurt."
Zieke mensen hebben een sterke geest nodig om overeind te blijven. Wanneer je niet meer in jezelf gelooft, heb je er nauwelijks meer vertrouwen in dat je beter wordt. Je verliest de lust in je leven en wordt zwakker en zieker. Aan ziek worden kan je dan ook meestal zelf niks aan doen, maar het sterk blijven zeker wel!

"Oh God Why WHYYYYYYY "
Leuk, je zoon is voor de trein gesprongen en een hysterische moeder vraagt aan God waarom die dat heeft laten gebeuren. Ofwel, God krijgt de schuld, niet de zoon zelf die zijn eigen beslissing heeft genomen en geen zin meer had in het leven. Maar iemand moet toch de schuld hebben?

Dat gebeurt dus als religieuze ideeen botsen met de menselijke aard. We willen inderdaad altijd iemand de schuld geven... als je niemand de schuld kan geven, dan god maar. Maar tegelijkertijd wordt dit door dit soort mensen in een rationele bui bestreden; god is immers perfect en je geloof moet altijd sterk blijven, anders kom je de hemel niet in.

Er zitten ongelofelijk veel tegenstrijdigheden in, en dan heb je ook nog het probleem dat niet alle religies hetzelfde zijn... en iedereen ervaart het ook nog eens anders. Dat laatste vind ik dan wel weer goed; blind de kerk volgen is al zo vaak fout uitgepakt, als je in god gelooft kun je misschien maar beter een individuele filosofische verlichting in jezelf teweeg brengen, dan ben je ook niet zo vatbaar voor extreme ideeen.
Terug naar boven
Weslii BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 16:30    Onderwerp: Reageren met citaat

N!CE schreef:
Weslii schreef:
N!CE schreef:
Geloven in God = naïef
Het ontkennen van het bestaan van God = naïef

Beste mensen, we weten het gewoon niet. Maar waarom zouden we dan zelf verklaringen gaan verzinnen? Daarnaast is het natuurlijk even simpel om te zeggen dat God niet bestaat want het zou nog altijd kunnen, ook al acht ik de kans klein.

Disclaimer: Dit is slechts mijn mening.
Met die redenering zou je ook kunnen zeggen dat het naief is om te zeggen dat de kerstman niet bestaat.

Klopt, de reden dat we niet in de kerstman geloven is omdat iedereen zegt dat hij niet bestaat. hoewel ik er erg zeker van ben dat dat ook inderdaad klopt hou ik de mogelijkheid wel open dat hij wel degelijk kan bestaan.
Dat is voor mij niet de reden.

Mijn reden is dat we niet 1 aanwijzing hebben dat hij wel bestaat. En iets waarvan wij niet 1 aanwijzing hebben dat hij echt bestaat is voor mij het geloven niet waard.
Terug naar boven
Uchiha_Shadow BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 16:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Laatst had ik nog wel een interessante discussie met een paar zeer religieuze mensen over... jawel, normen en waarden.

Een van hen beweerden dat atheisten geen goede daden kunnen doen omdat "onze" ideeen van goed en kwaad op niks gebaseerd zijn.

@ Weslii: En je ontkent de mogelijkheid dat hij wel bestaat puur omdat er nog geen bewijs is dat hij wel bestaat? In de wetenschap zijn er voor veel dingen nog geen bewijs en toch worden ze als waar aangenomen. En dingen waar wel bewijs voor is blijken nog wel eens niet waar te zijn omdat het universum nogal complex blijkt. Nog steeds weten we niet alles.
Terug naar boven
Akatora BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 16:36    Onderwerp: Reageren met citaat

@Weslli
Wat is jouw aanwijzing dat jij bestaat of dat mensen om jou heen uberhaupt bestaan. Wie zegt dat het geen illusie is, en dat jij je alles maar in je hoofd verbeeld. Mischien ben jij wel de enige op de wereld die echt bestaat en is de rest om jou heen wel allemaal fake. Het is illusie dat jou laat geloven dat anderen bestaan. Kan jij je voorstellen dat iemand kan denken en voelen en kan bestaan? Heb jij daar een aanwijzing voor? Voor jou besta jij alleen maar of niet?
Terug naar boven
Joris BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 16:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Uchiha_Shadow schreef:
Een van hen beweerden dat atheisten geen goede daden kunnen doen omdat "onze" ideeen van goed en kwaad op niks gebaseerd zijn.

Aan mensen die zich door hun geloof beter voelen dan de rest en dat ook regelmatig laten blijken, heb ik een behoorlijke hekel.
Terug naar boven
No'tje BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 16:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Kom je toch niet achter, daarom besteed ik er ook geen tijd in. Krijg er alleen maar koppijn van. XD

Mijn vader gelooft er wel in en is van heptetitus genezen uit het niets en de dokter ging helemaal trippen en is uiteindelijk doodgegaan. XD
Terug naar boven
Weslii BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 16:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Uchiha_Shadow schreef:
Laatst had ik nog wel een interessante discussie met een paar zeer religieuze mensen over... jawel, normen en waarden.

@ Weslii: En je ontkent de mogelijkheid dat hij wel bestaat puur omdat er nog geen bewijs is dat hij wel bestaat? In de wetenschap zijn er voor veel dingen nog geen bewijs en toch worden ze als waar aangenomen. En dingen waar wel bewijs voor is blijken nog wel eens niet waar te zijn omdat het universum nogal complex blijkt. Nog steeds weten we niet alles.
De dingen waarvan we aannemen dat ze bestaan daar hebben we hele sterke aanwijzingen voor. Voor god ontbreken die aanwijzingen.

De enige aanwijzing die we hebben voor god is een door mensen geschreven boek. Op die manier kun je niks uitsluiten.
Terug naar boven
Niels BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 16:46    Onderwerp: Reageren met citaat

was wel niet naar mij gericht, maar toch even antwoorden.

Uchiha_Shadow schreef:
En je ontkent de mogelijkheid dat hij wel bestaat puur omdat er nog geen bewijs is dat hij wel bestaat?

deze video legt alles heel mooi uit. (wel in Engels)

http://www.dailymotion.com/user/totocacapouet/video/x8uei4_openmindedness_tech

Het duurt iets minder dan 10 minuten maar is zeker de moeite waard om eens te bekijken en over na te denken.
Terug naar boven
Weslii BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 16:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Akatora schreef:
@Weslli
Wat is jouw aanwijzing dat jij bestaat of dat mensen om jou heen uberhaupt bestaan. Wie zegt dat het geen illusie is, en dat jij je alles maar in je hoofd verbeeld. Mischien ben jij wel de enige op de wereld die echt bestaat en is de rest om jou heen wel allemaal fake. Het is illusie dat jou laat geloven dat anderen bestaan. Kan jij je voorstellen dat iemand kan denken en voelen en kan bestaan? Heb jij daar een aanwijzing voor? Voor jou besta jij alleen maar of niet?

Misschien fantaseer ik alles wel en reageer ik nu op mezelf inderdaad, wie zal het zeggen.

Maar zolang ik nog kan discussieren, voelen, en zien en bij mij nog niet de diagnose schizofrenie is gesteld ga ik er vanuit dat dit wel echt is.

Over god kunnen we kort zijn:

-niemand heeft hem gezien.
-niemand heeft hem gesproken.
- niemand heeft hem gehoord.
-Er is niks met zijn handtekening eronder.

Er is net zoveel reden om aan te nemen dat er een kangoeroe op een gouden broodrooster door de ruimte vliegt als om aan te nemen dat god bestaat. en bewijzen dat hij niet bestaat kan niet, je kan niet bewijzen dat iets niet bestaat. [/i]
Terug naar boven
Uchiha_Shadow BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 16:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Joris schreef:
Uchiha_Shadow schreef:

Aan mensen die zich door hun geloof beter voelen dan de rest en dat ook regelmatig laten blijken, heb ik een behoorlijke hekel.

Mee eens, al was ik tijdens die discussie er wel achter gekomen dat het niet zozeer met hun "ego" te maken had. Het was geen bewuste keuze om zich beter te voelen dan de rest, geen arrogantie. Het is puur "niet verder kunnen kijken dan je geloof"; als je geloof alles omvattend is en ziet als "pure waarheid" dan is alles wat daar buiten valt willekeurig en zonder basis.

Sociale regels (de normen en waarden waar ik het over had) vallen opeens uiteen en als gevolg kan een atheist niet echt goed doen omdat hij niet weet wat goed is. "Per ongeluk" goed doen telt dus kennelijk niet.

Persoonlijk vind ik dit veel te ver gaan, en ze gaven ook (uiteindelijk ) toe dat als - hypotetisch - god niet bestaat dat alle regels (sociaal of religeus) even willekeurig zijn en dus of goede daden niet bestaan of er moet een nieuwe definitie van "goed" en "slecht" komen. Maar die is immers persoonlijk, en dus chaotisch.
Terug naar boven
Weslii BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 16:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Uchiha_Shadow schreef:
Joris schreef:
Uchiha_Shadow schreef:

Mee eens, al was ik tijdens die discussie er wel achter gekomen dat het niet zozeer met hun "ego" te maken had. Het was geen bewuste keuze om zich beter te voelen dan de rest, geen arrogantie. Het is puur "niet verder kunnen kijken dan je geloof"; als je geloof alles omvattend is en ziet als "pure waarheid" dan is alles wat daar buiten valt willekeurig en zonder basis.

Sociale regels (de normen en waarden waar ik het over had) vallen opeens uiteen en als gevolg kan een atheist niet echt goed doen omdat hij niet weet wat goed is. "Per ongeluk" goed doen telt dus kennelijk niet.

Persoonlijk vind ik dit veel te ver gaan, en ze gaven ook (uiteindelijk ) toe dat als - hypotetisch - god niet bestaat dat alle regels (sociaal of religeus) even willekeurig zijn en dus of goede daden niet bestaan of er moet een nieuwe definitie van "goed" en "slecht" komen. Maar die is immers persoonlijk, en dus chaotisch.
Eigenlijk zeggen ze dus dat het zelf hele asociale immorele rotzakken zijn die zich alleen maar gedragen omdat ze bang zijn dat ze verantwoording aan god moeten afleggen.
Terug naar boven
Uchiha_Shadow BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 17:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Niels schreef:
was wel niet naar mij gericht, maar toch even antwoorden.

Uchiha_Shadow schreef:
En je ontkent de mogelijkheid dat hij wel bestaat puur omdat er nog geen bewijs is dat hij wel bestaat?

deze video legt alles heel mooi uit. (wel in Engels)

http://www.dailymotion.com/user/totocacapouet/video/x8uei4_openmindedness_tech

Het duurt iets minder dan 10 minuten maar is zeker de moeite waard om eens te bekijken en over na te denken.

Interessante video, ben het grotendeels wel mee eens maar had van de meeste ideeen ook al wel gehoord. Als je speciaal op mij reageert ben ik wel benieuwd of er een specifiek gedeelte van de video is wat je vind dat op mij slaat? Ik zie geen conflict tussen mijn redenaties hier en die in de video.

@ Weslii: Dat is nogal een uitspraak. Kun je duidelijk maken waarom ze "immoreel", "asociaal" en "rotzakken" zijn?

Bang zijn voor god lijkt niet de beweegreden van de meeste religieuze mensen die ik ken; er klopt natuurlijk niks van als dat wel het geval is.
Terug naar boven
Akatora BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 17:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Heeft Gamed er wel eens ooit over nagedacht om eens een religieuze site te beginnen? Zoals Believed.nl Have you been believing?

Als het een site zou zijn voor theisten of atheisten zoui ik er wel naar toe gaan.
BTW heb ook gehoord van een flim waarvan de makers zeiden dat ze van elke atheist die ernaar keek een theist van zouden maken.
Aanrader voor Weslii
Terug naar boven
Akatora BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 17:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Ohja ben het vergeten om het te zeggen maar ben een hele grote aziatische film fan dus kijk veel films uit China, India etcetera met subs uiteraard.
De film heet Dasavatharam en je kan heb bijvoorbeeld ook op Youtube zien met subs. A change from Atheist to Theist.
Zijn wel vette films BTW vooral de nieuwe films uit Hong Kong.

Edit± Jullie moeten deze film echt eens checken het speelt zich ook deels in Japan en Las Vegas af enzo. Zelfs met bossfights en antagonisten. ±D en dan ook nog iets religieus

Laatst aangepast door Akatora op 15 Jun 2009 17:16; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Niels BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 17:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Uchiha_Shadow schreef:
Als je speciaal op mij reageert ben ik wel benieuwd of er een specifiek gedeelte van de video is wat je vind dat op mij slaat? Ik zie geen conflict tussen mijn redenaties hier en die in de video.

Het was zeker niet SPECIFIEK tegen jou of iemand anders bedoelt. Maar er waren een aantal posts waar mensen totaal verkeerde conclusies trokken uit bepaalde zaken: zoals zeggen dat god niet KAN bestaan omdat er geen bewijs is dat hij bestaat. Zoiets is technisch gezien onzin.

En verder is het ook een vrij interessante video die iedereen zeker eens gezien moet hebben..
Terug naar boven
Robert BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 17:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Prachtige video, beetje ingewikkeld engels af en toe, maar ik ga dit eens aan een (gematigde) moslim vriend laten zien.
Terug naar boven
Jervans BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 17:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Leuke video idd
Terug naar boven
Joni Philips BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 18:05    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur

Weslii schreef:

Hetzelfde kon tot 1000 jaar geleden gezegd worden over het bestaan van Pluto, hetzelfde kon tot 100 jaar geleden worden gezegd over het bestaan van een universum buiten ons stelsel, ... Je kunt trouwens geen lucht zien, je kunt geen lucht spreken, je kunt geen lucht horen, maar je bent toch vrij zeker dat het er is. Soms moet je aanvaarden dat het niet is omdat je iets niet kunt zien, dat het er niet is. Op dat gebied zit een agnost juister. Die beseft hij geen bewijs voor god kan vinden, maar dat er ook geen bewijs tegen god is.
Terug naar boven
Martijn Steinpatz BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 18:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Spengler (columnist) heeft ooit twee uitstekende redenen gegeven waarom mensen geloven in God.

De eerste is angst voor de Dood. Geen enkel stoffelijk lichaam leeft voor eeuwig en hoe ouder je wordt des te meer dat gaat meespelen. Je kan niet zo snel meer rennen, je lichaam toont gebreken en pijntjes, denkvermogen gaat achteruit, etc. Steeds sterker wordt je met je eigen sterfelijkheid geconfronteerd. Je moet wel heel stevig in je schoenen staan, wil je daar tegen kunnen. Aangezien de Heer ons gezegd heeft dat de ziel onsterfelijk is, is een geloof iets geruststellends.

Dit geld trouwens ook voor nationalisme en andere 'isms'. Het IDEE staat daar heel erg voorop. Het land dat het beste van de wereld is - zoals Turkije bijvoorbeeld of Nazi-Duitsland. De Socialistische Heilstaat (USSR) of de Revolutie (Venezuela). Allemaal zijn het zaken die eeuwig zouden moeten duren. Geen probleem als je dood gaat, want het idee waar je vurig in geloof blijft voortbestaan. Spengler beschouwt deze ideeën als een armzalig surrogaat omdat ze uiteindelijk allemaal ten gronde gaan - en de Heer bestaat nu al tweeduizend jaar en staat nog steeds sterk.

De tweede reden is vergiffenis voor de zonde. Niemand is onschuldig, ieder heeft wel iets gedaan waar hij spijt van heeft. Soms zijn dat hele lullige dingen, soms daden als genocide. Maar allemaal wegen ze in zekere zin zwaar op de geest. En sommige dingen kun je niet aan andere vertellen. En hoe ouder je wordt, hoe meer je er met je meedraagt. Probeer die last maar tot je dood te dragen. Roofridders bekeerden zich niet alleen tot de heer, om zo hun macht te verstevigen maar ook uit vrees voor de hel.

Ook bij de 'ideeën' heerst die gedachte. Alle vreselijke daden zijn veroorloofd zolang het maar het IDEE bevorderd. De holocaust en de Gulags zijn goeie voorbeelden. Het maakt niet uit of je de wet breekt, zolang het voor zeehondjes is, zal iedereen je vergeven.

Spengler vindt dat alle grote IDEEËN armzalige vervangers zijn voor religies. Milieugroeperingen, nationalisme, communisme, revolutionairen allemaal hebben dezelfde basis als religie (belofte van de ideale wereld - hemel -, dreiging met de hel, verkettering, etc). Ze kunnen alleen nooit het echte benaderen omdat ze uiteindelijk afhankelijk zijn van een leider die allen moet inspireren. Deze kan echter nooit vrij van zonde of onsterfelijk zijn - in tegenstelling tot de heer.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Token BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 18:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Joni Philips schreef:
Weslii schreef:

Hetzelfde kon tot 1000 jaar geleden gezegd worden over het bestaan van Pluto, hetzelfde kon tot 100 jaar geleden worden gezegd over het bestaan van een universum buiten ons stelsel, ... Je kunt trouwens geen lucht zien, je kunt geen lucht spreken, je kunt geen lucht horen, maar je bent toch vrij zeker dat het er is. Soms moet je aanvaarden dat het niet is omdat je iets niet kunt zien, dat het er niet is. Op dat gebied zit een agnost juister. Die beseft hij geen bewijs voor god kan vinden, maar dat er ook geen bewijs tegen god is.

Lucht kun je toch wel zien? De moleculen, ik weet het niet zeker hoor (heb het niet opgezocht) maar ik ben er toch wel vrij zeker van dat je ze kan zien.
Terug naar boven
Joni Philips BerichtGeplaatst: 15 Jun 2009 18:32    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur

Het menselijke oog kan geen lucht zien.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Gamed Café Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 2 van 6

Ga naar: