Auteur |
Bericht |
|
Raven |
Geplaatst: 31 Jan 2009 13:30 Onderwerp: Street Fighter IV gespeeld, whiaa!
| |

|
Als ik een review of first impression schrijf dan vertel ik jullie meestal eerst wat mijn verwachtingen zijn en in welke mate ik uitkijk naar de beschreven titel. Nou..mijn verwachtingen aangaande SFIV waren in eerste instantie niet erg hoog aangezien Capcom USA een flinke vinger in de pap had. Mijn twijfels verdwenen zelfs niet bij het zien van de eerste screens aangezien die 3D modelen lieten zien. Pas toen bekend werd dat de gameplay gebaseerd is op 2D gameplay ging ik enigszins overstag. De eerste video's veranderden echter alles.
Mijn verwachtingen werden steeds hoger en na het spelen van de arcade versie was ik direct overtuigd. Gisteren kreeg ik de kans om de console versie voor het eerst te spelen op een debug versie (Xbox 360). Dit betekent dat ik de kans kreeg om voor het eerst met Gouken, Seth, Sakura & Gouki (Akuma) kon spelen. Ik heb het spel een paar uur kunnen spelen met stick (mijn eigen sanwa stick, de TE stick was niet aanwezig).
Nou om te beginnen het spel speelt als een charm. Het is even wennen aangezien het spel wat logger speelt dan Third Strike maar natuurlijk sneller dan HD Remix. Toch heb je in het begin het gevoel dat je Street Fighter onder water speelt. Dit gevoel verdwijnt echter snel als je begint te begrijpen hoe de dash en de focus attack dash cancel werkt. Het spel is erg toegankelijk aangezien de inputcontrole niet erg streng is. Ik kreeg zelfs de indruk dat de input makkelijker is dan bij HD remix. Er was die avond ook iemand bij die voor de laatste keer Street Fighter had gespeeld in de arcade en hij kreeg er erg voldoende dragonpunches uit om een paar rondes van iemand te winnen.
So...de input voor special moves is dus erg forgiving. Dus wat blijft er dan over voor de mensen die wat dieper in het systeem willen knallen. Nou, het antwoord is meer dan genoeg! De Focus Attack geeft je zo ontzettend veel mogelijkheden dat spelers over twee jaar nog steeds nieuwe applicaties gaan verzinnen. Ik heb in ieder geval het gevoel dat het Focus Attack systeem dieper is dan de parry uit Third Strike maar dat hij makkelijk uit te voeren is. Er zijn namelijk drie versies van de Focus Attack en allemaal hebben ze hun eigen nut. Tevens kan je uit elke Focus Attack naar voren of achteren dashen wat weer ten goede komt aan offensieve en defensieve mogelijkheden.
In fighting games is niets zo belangrijk als balance. Street Fighter IV is uitermate goed gebalanced zo ver als ik het nu kan zien. De grab moves van Zangief doen lang niet zoveel damage als in de vorige delen als zijn ze te bufferen voor de pro's. Als je het spelt echt wilt leren spelen, begin dan gewoon met Ryu. Ik raad jullie dan ook aan om Ryu te kiezen als je het spel voor het eerst kan spelen. Dit geeft je namelijk een goede indruk van het spel. Switch gerust na een kleine tien potjes maar leer het spel kennen met Ryu. Ik beloof je dat je er geen spijt van krijgt.
Naast de normal, special en super moves biedt het spel ulta's. Dit zijn supers die een Marvel input vereisen (alle drie de punch of kick buttons). De animaties en de geluiden van deze ultra's moet je meemaken als je in spel speelt. De filmpjes kunnen je niet voorbereiden om het gevoel dat je krijgt als je een special, focus attack of normal move linked of combo'ed into ultra. De ultra's van Sagat, Boxer en Gouken lieten iedereen achter met een wow gevoel!
Grafisch gezien kan het spel zich meten met de groten. Het zijn de kleine dingen die het doen. Elke vinger beweegt afhankelijk van de ander. Characters knipperen met de ogen en de kleding komt niet met teveel stijfsel uit de was. Alles leeft! Blanka is de enige character waar ik mijn bedenkingen bij heb maar de overige characters zien er ziek uit!
Ter afsluiting nog even een korte overview van een aantal karakaters:
Gouki (Akuma): Erg snel en een uitermate goede zoning characters. Zijn Raging Demon is zijn enige ultra en doet minder damage dan verwacht. Zijn combo mogelijkheden vanuit Tatsu lijken oneindig.
Tier = hoe goed in een character in tegenstelling tot de andere characters als er twee spelers van gelijke skills (als zoiets bestaat) speelt.
x = mean: into
Gouken: Een nieuwe character die erg veel diepgang heeft. Hij geeft tot grote verbazing een nieuwe kijk of het shoto gebeuren gezien het feit dat hij ERG zwaar speelt (net ies minder dan Zangief). Zijn moves hebben redelijke priority maar als hij raakt dan is het goed mis. Hij kan zijn ultra linken vanuit een back+throw wat natuurlijk uitermate gevaarlijk is. Zijn dragonpunch gaat niet in de lucht maar wel richting de enemy en door projectiles. Dit is erg wennen!
Dhalsim: Een van mijn favoriete characters in IV. Na zijn teleport is het mogelijjk combo's te maken wat hem erg gevaarlijk maakt. Zijn ultra is de nieuwe Aegis Reflector (Urien). Je kan hier hele smerige set ups mee maken als is hij niet unblockable zoals de Aegis Reflector uit Third Strike. Zijn teleport in de lucht gevolgt door HP is geweldig. Yoga tower is een nieuwe move waarmee Dhalsim over de meeste projectiles kan stappen. Deze kun je echter moeilijk uitvoeren op reactie, het is meer een gok.
Blanka: In het begin zullen veeel mensen met dit groene monster gaan spelen aangezien hij naar mijn mening overpowered is. Zijn electric charge vreet ontzettend veel van je HP en is gemakkelijk te spammen. Tevens de character die er imo het slechts uitziet. Bummer!
Chun-Li: Niet mee gespeeld. Heb een schijthekel aan Chun-Li in elke SF game. Waarschijnlijk is het een erg goede character met belachelijk veel priority en kan ze ultra's uit veel andere moves linken.
Zangief: Zoals vermeld doen zijn grab moves minder damage dan in het verleden. Een ontwikkeling die mij goed doet aangezien ik erg vaak tegen een goede Zangief moet gaan spelen. Hij heeft echter gewerkt aan zijn snelheid want Zangief beweegt uitermate flexibel en snel door de levels. Hij is binnen no time bij je en zijn Lariat beat alles (so what's new ).
Honda: Niet mee gespeeld. Niet mijn ding
Guile: Same as always. Ultimate defense.
Ken: Niet meer het monster dat het was in Third Strike (thank God). Nog steeds een van de beste offensieve characters. Zijn super (niet ultra) is erg gemakkelijk te linken wat heb altijd gevaarlijk maakt. Niet mee gespeeld maar wel veel gezien aangezien 80% van de Street Fighter fans schijnt te geilen om deze blonde adonis.
Seth: Overpowered! Wordt naar mijn mening niet toegelaten om tourneys. Maar ik moet er nog wat vaker mee spelen om hier zeker van te zijn. Ontzettend brute moves en zijn teleport gaat zo ontzettend snel dat je geen weinig kans hebt om iets in te brengen.
Dictator: Nog steeds erg snel en onvoorspelbaar als tegenstander. A force om rekenschap mee te houden.
Sagat: Een fucking monster, serieus. Met een reden om nummer 1 in de tierlist. Zijn forward FK x forward FK x Ultra gaat nergens over al is het werkelijk een PAIN in the ass om die move eruit te krijgen. Hij doet monster damage maar je moet er dus echt iets voor doen! Tevens ziet hij er te stoer uit!
Claw: Bagger! Meer wil ik er nog niet over kwijt omdat ik er nog te weinig mee gespeeld heb.
Boxer: Wat een stoere character. Moves komen er snel uit en zijn headbutt heeft gigantisch veel priority. Hier gaan veel mensen mee spelen. Vooral Amerikanen, to proud
Abel: My kinda man. Speelt niet als Alex (Third Strike) maar zijn stijl is ongeveer hetzelfde. Abel is een typische low/mid tier waar je van moet houden. Het is erg hard werken maar het ziet flashy uit als het allemaal lukt en het voelt rewarding. Zijn Rekka achtige move vergt weinig moeite in tegenstelling tot Fei Long (die niet speelbaar was).
Crimson: De nieuwe Ibuku/Guy. Erg snel en kan veel linken. Damage is echter ruk en maar de opties lijken eindeloos. Stoere dame waar je de speler goede input skills voor moet hebben.
Rufus: Ziet eruit als Zangief slow maar speelt als Yun snel. Character waar veel noobs/scrubs mee gaan spelen aangezien zijn damage belachelijk is en veel kan linken. Ook zijn dive kick biedt veel mogelijkheden. Dergelijke freaky characters doen mij echter weinig dus je zult mij niet snel met Rufus zien spelen, al is hij de moeite waard!
Sakura: Fast, deadly and fucking sexy (op het jongens kapsel na)! Nog minder damage dan Crimson maar haar moves gaan langer door en EX versies zijn te linken wat natuurlijk belachelijk is . Je kunt met haar van EX x EX x ultra wat natuurlijk god like is. Buiten dit is alles komt ze waarschijnlijk nooit boven mid-tier uit.
El-Fuerte: Niet te volgen zo snel. Dit gaat niet alleen op voor je tegenstander maar ook voor jezelf. Deze gast is zo snel dat het moeilijk is zijn moves te times aangezien de distance per knop ook varieert. Niet geschikt voor beginnende spelers en iemand die deze speler goed onder de knie krijgt kan een pain in de ass worden. In het begin gaat veel spelers deze characters gebruiken om online wins af te dwingen. Mijn tip: leer hem echt kennen ook al ga je er niet mee spelen. Dat is de enige manier om zijn zwakke kanten te leren kennen.
Ryu: Ook een monster. Iedereen die begint met Street Fighter IV moet Ryu gewoon kiezen en speler die helemaal nieuw in het genre en SF zijn moeten ook beginnen met Ryu. Hij heeft van alles wat en doet voor niemand onder. EX doet ziek veel damage en is erg betrouwbaar qua meter opbouw. De eerste shoto die mij in de verleiding brengt Shoto te spelen.
Rose | Dan | Fei Long | Gen waren voor mij nog niet speelbaar. Helaas, want ik kijk erg uit naar Dan
Als het goed is ben ik geen characters vergeten te vermelden. Mocht dit zo zijn dan hoor ik het graag. Ik kijk in ieder geval erg uit naar het spel en hier gaan voor mij honderden uren inzitten. Ik kan haast met zekerheid zeggen dat dit mijn GOTY van 2009 is.
Worth the money and get your arcade stick ASAP want voor controller spelers wordt dit erg pittig aangezien de Focus Attack twee knoppen tegelijkertijd vergt en dit regelmatig gebruikt dient te worden. |
|
Terug naar boven |
|
|
Nash |
Geplaatst: 31 Jan 2009 15:12 Onderwerp:
| |

|
Je maakt me jaloers . Mooie hands on though..
Vroeger (tijden terug ja) speelde ik 7 van de 10 keer met Dictator, de andere 3x met Ryu/Ken, eens even kijken of ik in SFIV m'n skills weer op niveau krijg, wil weer tenminste de 2de ronde van toernooitjes kunnen bereiken .
Anyways, dan wordt het toch een stick bestellen zo, wrscnlk de TE PS3.
(Heb geen tijd (en zin) om m'n skills in SF2HD op niveau te krijgen, daarvoor komt SFIV te snel uit.) |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 31 Jan 2009 16:45 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
En hier zit ik dan met SFIII 3rd strike, damn you
In ieder geval een mooie hands-on van de characters, was leuk om te lezen maar het maakt het wachten op de game er niet makkelijker op.
Ik hoop niet dat Ryu teveel favorieten gaat aantrekken, ik speel namelijk niet graag tegen hetzelfde character waarmee ik ook speel. Vooral Ryu/Ken, Saggat, Fei Long en Guile spreken me aan maar ik ga ook vast en zeker de andere onder de loep nemen.
Deze game ga ik helemaal gek spelen en dan vooral online. Voor mij mocht het spel nu wel al uitkomen  |
|
Terug naar boven |
|
|
Boogieboyz |
Geplaatst: 01 Feb 2009 01:12 Onderwerp:
| |

|
MaartenL schreef: | En hier zit ik dan met SFIII 3rd strike, damn you |
Ehh sorry, maar omdat 4 uitkomt is 3 opeens geen ruk meer waard? |
|
Terug naar boven |
|
|
no-ps4-no-living |
Geplaatst: 01 Feb 2009 10:10 Onderwerp:
| |

|
ikzoekruzie schreef: | MaartenL schreef: | En hier zit ik dan met SFIII 3rd strike, damn you |
Ehh sorry, maar omdat 4 uitkomt is 3 opeens geen ruk meer waard? | tuurlijk niet maar hij denkt: ik ziet hier met een goede spel terwijl ik nog een beter spel zou kunnen hebben,toch maarten?
en heeft dit spel eigelijk een leuke storyline als je de andere delen niet hebt gespeeld?
en ik ben echt niet van plan een extra stick te kopen zal je dan echt in de nadeel zijn en is het echt niet te spelen zonder stick? (ik speel met een ps3 controler) |
|
Terug naar boven |
|
|
Boogieboyz |
Geplaatst: 01 Feb 2009 19:14 Onderwerp:
| |

|
Nou als ik moest kiezen tussen 3 en 4 dan ga ik zonder twijfel voor 3. Maar das wellicht een kwestie van smaak.
Nee je hoeft doorgaans niet het verhaal te kennen, verhaallijnen in fighting games stellen meestal geen kloot voor.
Kortom als je nieuw bent in het Street Fighter wereldje en je begint met 4 dan mis je niks. |
|
Terug naar boven |
|
|
no-ps4-no-living |
Geplaatst: 01 Feb 2009 20:08 Onderwerp:
| |

|
ikzoekruzie schreef: | Nou als ik moest kiezen tussen 3 en 4 dan ga ik zonder twijfel voor 3. Maar das wellicht een kwestie van smaak.
Nee je hoeft doorgaans niet het verhaal te kennen, verhaallijnen in fighting games stellen meestal geen kloot voor.
Kortom als je nieuw bent in het Street Fighter wereldje en je begint met 4 dan mis je niks. | o okeej bedankt
maar je moet er wel rekening mee houden dat het een mening is en je hebt ook nog nooit 4 gespeeld dus je kan niet echt zeggen dat je 3 leuker vind,heb ik gelijk? |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 01 Feb 2009 22:52 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Ik bedoel zeker niet dat SF3 nu plots niets meer waard is, het enige waar ik aan denk is het interessantere character roster en degelijke online mogelijkheden via PS3 ipv een half-gare arcade emulator.
Zoals altijd zal het sowieso een kwestie van smaak blijven. |
|
Terug naar boven |
|
|
Boogieboyz |
Geplaatst: 02 Feb 2009 03:15 Onderwerp:
| |

|
Oja ik ga 4 wel checken hoor, maar ik zie mezelf niet zeggen "o dit is beter dan 3" Dat weet ik zeker ookal heb ik em nog niet gespeeld. Heb genoeg filmpjes gezien. Ik denk niet dat je iets perse gespeeld moet hebben om te bepalen of het wat is of niet. Noem het een gevoel oid... |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 02 Feb 2009 10:09 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
ikzoekruzie schreef: | Oja ik ga 4 wel checken hoor, maar ik zie mezelf niet zeggen "o dit is beter dan 3" Dat weet ik zeker ookal heb ik em nog niet gespeeld. Heb genoeg filmpjes gezien. Ik denk niet dat je iets perse gespeeld moet hebben om te bepalen of het wat is of niet. Noem het een gevoel oid... |
Waarom denk je dan niet dat 4 beter zal worden dan 3?
Het is niet alsof er leuke characters in 3rd Strike zaten en buiten parry en airblocks is er nagenoeg niets veranderd aan de gameplay in deeltje 4.
En je hoeft zeker niet iets spelen om te weten of het wel leuk is maar soms willen games je wel eens verassen, ongeacht hoeveel filmpjes je hebt gezien. Kijk naar Patapon of LittleBigPlanet, 2 games die ik dacht nooit in huis te halen maar die me toch een aardige tijd bezig hebben gehouden. |
|
Terug naar boven |
|
|
Boogieboyz |
Geplaatst: 02 Feb 2009 11:16 Onderwerp:
| |

|
Omdat SF4 in mijn ogen niet meer is dan Street Fighter II 3D edition, zeg nou zelf. Als je de buitenkant compleet eraf stript is dat wat je over houd; deel 2 in een 3d jasje. Ik zeg zeker niet dat het slecht is, maar oa denk ik soms wel eens dat die chars eruit zien als kleipoppetjes. Dat en het feit dat er door het success van SF2THD of hoe dat heet, in een split second besloten werd om toch maar een deel 4 te maken terwijl Capcom dat eigenlijk niet van plan was.
Maar dit is geen kritiek op SF4 hoor, ehh, of juist wel? Anyway ik heb geen enkele twijfel dat het een succes word, heel de wereld wacht op de game dat weet ik ook wel. Ik loop hier niet te bazuinen dat 3 beter is dan 4, kzeg gwoon dat 3 niet zo "vergeten" moet worden omdat het nieuwe deel straks uitkomt en dat ik persoonlijk 3 toch een beetje leuker vind. Maar goed we vervallen een beetje in een SF3 vs SF4 cirkel dus ik hou erover op. Smaak dit smaak dat.. het zal allemaal wel.
4 word de bom, klaar. |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 02 Feb 2009 11:38 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Het is zeker niet de bedoeling dat het een totale SFIII vs. IV discussie wordt, ik was gewoon benieuwd omdat ik van vele SF fans andere dingen hoor. De één kan niet om met de nieuwe grafische stijl (ik eerst ook niet), de ander kan het niet hebben dat parry verdwijnt en plaats maakt voor Focus attacks etc.
En je hebt zeker gelijk, 4 is deel 2 in een 3D jasje maar dan wel met de gameplay van deel 3 en enkele Alphas gemixt. Voor mij was de keuze dan ook erg simpel gezien het roster van 2 me het meeste kon interesseren (blanka, vega, balrog, zangief, honda etc.).
Voor zover ik wist was SFIV al in ontwikkeling ten tijde van SF2HD als ik me niet vergis en de keuze van een sequel op één der belangrijkste fighters zal heus niet een overhaaste beslissing zijn geweest.
En geen nood, diegene die SFIII gespeeld hebben, zullen hem niet vergeten.  |
|
Terug naar boven |
|
|
Raven |
Geplaatst: 03 Feb 2009 22:32 Onderwerp:
| |

|
Mensen die SFIV afdoen als SFII in een 3D jasje hebben het mis. Je zult het merken zodra je het spel slechts enkele uren gespeeld hebt. Het systeem (voornamelijk door Focus Attack & Focus Attack Dash Cancel) zorgen er voor dat SFIV net zo verschilt als II van Third Strike.
Buiten het feit dat ik de debug kan spelen, speel ik nog gewoon third strike op mijn zolder achter mijn Astro City Cabinet
Third Strike is wellicht dieper en meer hardcore dan IV maar ik betwijfel of het net zo fun is. IV gaat echt hoog scoren en deze game gaat imo wel over de 1 miljoen exemplaren verkopen wat natuurlijk al weer een tijdje geleden is voor een fighting game.
Begin dit jaar gaat er nog een tourney plaatsvinden. Houd de volgende thread in de gaten:
http://www.drakenslag.com/forums/viewtopic.php?t=370 |
|
Terug naar boven |
|
|
Nash |
Geplaatst: 04 Feb 2009 09:25 Onderwerp:
| |

|
Dat ie meer dan een miljoen gaat verkopen is volgens mij gegarandeerd. Ik kan me echt niet voorstellen dat deze game gaat floppen.
Anyways; ik heb toch maar de TE fighting stick besteld naar aanleiding van je aangeeft in je review. Dit zal toch voor mij de eerste keer zijn dat ik met een stick ga spelen; ik hoop maar dat ik het op tijd onder de knie heb zodat ik mee kan doen in enschede.
Trouwens, zijn er nog plannen voor in Rotterdam? |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 04 Feb 2009 09:59 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Pfff sticks
Ik weet het niet, toen ik vroeger serieus bezig was met SF was dit toch met een gamepad vanuit mijn zetel (of destijds vanaf de grond voor een TVtje van 30 cm). Af en toe op de kermis kon ik me uitlaten met een stick maar daar bleef het dan ook bij.
Eigenlijk heb ik best wel zin om hier op gamed.nl ook een kleine competitie op te starten mits er genoeg spelers zijn voor een platform. Dus... Wie haalt er nog de PS3 versie?
(Nash, een beetje avatars aan het wisselen? Boondock saints, decepticon symbool, Optimus prime, ik zie het om de minuut haast wisselen xD) |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 04 Feb 2009 10:05 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Hij linkt een PHP bestand |
|
Terug naar boven |
|
|
Nash |
Geplaatst: 04 Feb 2009 10:21 Onderwerp:
| |

|
Klopt, is een php bestand die automatisch de afbeeldingen in een bepaalde map als avatar laat zien per keer dat het bestandje geladen wordt.
Anyways; Ik haal de PS3 versie. Ook ik speel m'n hele leven al met een pad alleen vind ik die van de Ps3 niet fijn spelen. Misschien dat ik m'n favoriete Ps2 controller maar aansluit aangezien ik daar wel alle moves etc zonder problemen kan uitvoeren. Die stick is dan mooi voor de verzameling .
Ik ben zeker in voor een Gamed Ps3 competitie (dus met een x aantal wedstrijden ala de eredivisie?); you can sign me up anytime! |
|
Terug naar boven |
|
|
Asianator |
Geplaatst: 04 Feb 2009 11:25 Onderwerp:
| |

|
Nash schreef: | Klopt, is een php bestand die automatisch de afbeeldingen in een bepaalde map als avatar laat zien per keer dat het bestandje geladen wordt.
Anyways; Ik haal de PS3 versie. Ook ik speel m'n hele leven al met een pad alleen vind ik die van de Ps3 niet fijn spelen. Misschien dat ik m'n favoriete Ps2 controller maar aansluit aangezien ik daar wel alle moves etc zonder problemen kan uitvoeren. Die stick is dan mooi voor de verzameling .
Ik ben zeker in voor een Gamed Ps3 competitie (dus met een x aantal wedstrijden ala de eredivisie?); you can sign me up anytime! |
D-Pad van de DualShock3/SIXAXIS werkt MASTER! |
|
Terug naar boven |
|
|
Raven |
Geplaatst: 04 Feb 2009 12:07 Onderwerp:
| |

|
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 04 Feb 2009 12:22 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Raven schreef: | Ik haal de 360 versie |
Spijtig dat er geen cross-platform online mogelijkheden zijn
Mja, als er genoeg mensen zijn voor de 360 versie kan daar natuurlijk ook wel een competitie voor opgestart worden (mits iemand zich daar voor in wil zetten). |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
|