Auteur |
Bericht |
|
No'tje |
Geplaatst: 20 Jan 2009 14:13 Onderwerp: Games van tegenwoordig.
| |

|
Man, wat mis ik die tijd dat de games allemaal draaide om mooie kleurrijke graphics, secrets, upgrades en meesterlijke muziek. Telkens als ik mijn Snes zie liggen valt het me op hoe ongeïnspireerd & grijs alle games van tegenwoordig zijn. Neem nou bijvoorbeeld Donkey Kong Country 2 de beste game ooit gemaakt door Rareware en een van de beste platformers die ik ooit heb gespeeld. De muziek kan genoemd worden als "beste muziek in een videogame ooit" luister maar en je snapt wat ik bedoel:
http://nl.youtube.com/watch?v=QAFJoATw3Kw&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=73n7HTcmb5g&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=q9_RnUZf9n4
Dit is waar ik mee ben opgegroeid en als ik naar de games van tegenwoordig lijken ze helemaal nergens op net zoals de tekenfilms van tegenwoordig. Ik heb het dan voornamelijk over de fps & platform spellen. FPS zijn er zeker op vooruit gegaan maar sinds halo 1 is weinig aan veranderd behalve de graphics dan.
Het is een beetje een vaag topic maar moest het toch even kwijt, ik ben ook zeer blij dat sommige mensen het nog wel durven om originele games te maken zoals boom blox, de blob & lbp.
Edit, nog een goed voorbeeld wat ik bedoel:
Xbox 360 top 10:
http://xbox.about.com/od/toppicks/tp/x360topten.htm
Snes top 10:
http://nl.youtube.com/watch?v=NL9SadCpjxY&feature=related |
|
Terug naar boven |
|
|
Token |
Geplaatst: 20 Jan 2009 14:26 Onderwerp:
| |

|
Nice ik speelde vroeger ook Donkey Kong echt vet spel, met die olifantjes en z'n hoovercraft naar eilanden gaan enzo
Ik heb de oude mario games ook altijd geweldig gevonden =D
maar ik kan nou niet echt zeggen dat de Call of Duty reeks, of Halflife 2 [bijvoorbeeld] Kleurloos en grijs zijn. Laat staan dat je een game als blob met een shooter kan vergelijken..
Ik snap je punt wel, Oldschool is gewoon vet. Maar hedendaagse games kunnen daar netzo goed tegenop |
|
Terug naar boven |
|
|
No'tje |
Geplaatst: 20 Jan 2009 14:33 Onderwerp:
| |

|
Ja games als COD, Gears & Fallout mogen er wezen, het probleem is echter dat er teveel fps worden gemaakt en de meeste allemaal hetzelfde zijn en dat er bijna geen platform games meer worden gemaakt. Dat vind ik erg jammer en dat wil ik toch even kwijt. |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 20 Jan 2009 16:21 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
De games vroeger hadden echt een aantrekkingskracht die tegenwoordig enkel kan behaald worden als de graphics interessant genoeg blijken. Als het er vroeger knap uitzag, was dat mooi meegenomen maar het hoofdpunt draaide om het spel speelde: fijn of slecht.
De markt van tegenwoordig is inderdaad verzadigd met FPS games waarbij slechts enkele de interesse kunnen wekken van een grote groep. Toch getuigen zelfs de grootste toppers nog aan een gebrek van innovatie maar hun kerngameplay-factoren zijn dan weer piekfijn uitgewerkt. Iets dat veel developers nu nog wel eens willen vergeten te doen.
Toch zijn er ook nu platform-games die zeker de moeite waard zijn: de Jak & Daxter-reeks, Ratchet & Clank, Uncharted, Shadow of the Colossus en Okami zijn er enkele die me te binnenspringen. De gameplay is eigenlijk nog steeds zo simpel als vroeger, er zijn gewoon meer mogelijkheden bijgekomen.
Ik mis niet echt de games van vroeger (buiten Monkey Island en Simon the Sorcerer) maar ik vind wel dat ze een remake verdienen of zelfs een vervolg dat toch enigzins trouw blijft aan het origineel (niet zoals de nieuwe Banjo & Kazooie). Bionic Commando Rearmed en Prince of Persia Classic (XBLA / PSN) zijn een goed voorbeeld van hoe een topper wél succesvol de tand des tijds kan doorstaan. De goeie ouwe core-gameplay van vroeger gecombineerd met een grafische update. Daarmee dat ik ook erg uitkijk naar Street Fighter IV, knokken zoals weleer alleen met flashy graphics erbij.
(Great, nu klink ik als een graphics-hoer -_-' ) |
|
Terug naar boven |
|
|
tesla246 |
Geplaatst: 20 Jan 2009 16:35 Onderwerp:
| |

|
Ik ben het 100% met je eens ninodude, de meeste games van tegenwoordig zijn naar mijn mening geen ene r*k aan:
gears of war: mooi, maar saai
GTA4: tergend eentonig
Assasins creed: idem dito
shooter nmr. zoveel ONTZETTEND SAAI en geen greintje FUN zit er in (op online-play na)
en moet je nagaan dat dat spellen zijn die voor de systemen ontzettend hoog staan aangeschreven, maar waarom? ik snap het niet.
Ik heb bijvoorbeeld een PS3 gekocht (360 mot ik niet, sowieso niks van M$, maar heb wel genoeg bij vrienden erop gespeeld), met 5 spellen:
resistance (viel tegen)
motorstorm (wel grappig)
ranbow six: vegas (donkere omgevingen, saai)
the godfather (saai en eentonig)
GTA4 (zeer saai, zeer eentonig, vice city is vele malen beter)
en ik speel er vrijwel nooit op. Ik speel vooral op de cube (veel leukere spellen). Ga binnenkort wel een HDTV kopen, voor films (heb al surroundset, wordt vet ) maar de games van 360 en PS3 zijn gewoon saai en eentonig (voor wii wss ook, maar daar heb ik bij vrienden vrijwel niet op gespeeld) met hier en daar een uitzondering (LBP... enz )
Ik kan me dan ook prima in jou post vinden, games van vroeger zijn vele malen beter (verslavender, meer fun, gevarieerder, betere muziek enz), en nee ik ben niet zo'n verstokte gamer uit het snes tijdperk, ik heb dat niet eens (bewust) meegemaakt.
Over DKC 2: idd een geweldig spel, de muziek is echt top. Ik kende het spel niet, maar heb vorige zomervakantie voor het eerst deel 1 gespeel en ook deel 2 samen met mijn broer (die kende het nog wel van vroeger) en wat was het leuk, we hebben ze dan ook in 1 adem uitgespeel:
verslavingsfactor: HOOG! |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 20 Jan 2009 17:11 Onderwerp:
| |

|
Graphics kosten meer tijd ook dan vroeger, maar spellen worden evensnel op de markt gebracht... |
|
Terug naar boven |
|
|
Nickdhnick |
Geplaatst: 20 Jan 2009 18:38 Onderwerp:
| |

|
Zolang het voor de ontwikkelaar maar geld oplevert vinden ze het best. Er zijn altijd wel genoeg mensen die het spel dan kopen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Primitive |
Geplaatst: 21 Jan 2009 13:43 Onderwerp:
| |

|
Het zal voor een groot deel ook enkel maar met nostalgie te maken hebben maar ik ken het gevoel. Voor mij heeft het voornamelijk te maken met het feit dat games gewoon een groot deel van hun fun factor verloren zijn. Tegenwoordig probeert men de focus voornamelijk op "immersion" te leggen, het moet allemaal spannend zijn er moet een emotionele band met hoofdpersonage zijn,... men probeert een hele hoop emoties op te wekken maar het goede ouderwetse plezier aan een game is weg.
Ik denk vb aan de developer diaries over Gears 2, waar er steeds over de emotionele banden gesproken werd in verband met de verhaallijn van Dom, maar als je dan uiteindelijk aan het zogezegde climax punt komt, moet eerlijk gezegd toegeven dat het mijn koude kleren niet raakte. Gears 2 is niet slecht, het was zeker een aangename game, maar ik kan niet zeggen dat ik echt een gevoel van plezier kreeg toen ik het speelde. En dat strekt zich eigenlijk uit tot vrijwel iedere game die ik tegenwoordig speel.
Op de tijd dat sommige games tegenwoordig eindelijk iets of wat interessant beginnen te worden, zijn er tonnen oudere games die je over dezelfde tijdspanne volledig uitspeelt. Ook het aanleren van een game is vrijwel volledig weg. Vroeger kon het echt een goed gevoel geven als je eindelijk voorbij een moeilijk niveau wist te raken, het gaf voldoening om baaspatronen te herkennen en bepaalde situaties op nieuwe veiligere manieren te omzeilen. Neem nu nogmaals Gears 2 of iets als Fable 2, een eindfase waarin je 2 toetsen, 10 seconden lang moet indrukken geeft je absoluut geen voldoening tijdens de credit roll.
Maar dat is voornamelijk de reden waarom ik steeds meer en meer naar ouderwetse games begin terug te grijpen en dat ik zo een voorstander van zaken als XBLA ben. Maar ik speel ook nog regelmatig games zoals Sonic 2, Ristar en oude arcade beat'm ups à la Cadillacs & Dinosaurs. Ouderwets plezier van begin tot einde. Geen onderbrekingen, geen dode momenten, maar gewoon doodsimpel van punt de linkerkant naar de rechterkant lopen zonder te sterven. Pas op, vroeger verscheen er ook heel veel rommel net zoals nu, net daarom dat er misschien niet overdreven moet worden met de nostalgische waarden van oude games, maar het hedendaagse aanbod brengt wat mij betreft niet echt hetzelfde plezier meer teweeg als de echt goede games van vroeger. |
|
Terug naar boven |
|
|
No'tje |
Geplaatst: 21 Jan 2009 16:51 Onderwerp:
| |

|
Gears of War 2 is zeker een goede game maar hij viel zeker wel tegen vergeleken deel 1. We kregen inplaats van een eindbaas een dramaverhaal en ik haat drama`s.
Assasins creed & Prince of Persia waren allebei toffe games maar veel te herhalend en ik vond ze teleurstellen toen ik ze had uitgespeeld, het gaf niet het gevoel dat je echt iets hebt uitgespeeld maar meer het gevoel of je een slechte film hebt gekeken.
Tegenwoordig draaien spellen ook steeds vaker om Online Multiplayer dat vind ik tof maar ook de Singleplayer moet goed zijn vind ik.
Ik ben dan ook een van de weinige die de hele hype van alan wake niet snapt, het lijkt alleen maar om graphics & verhaal te gaan. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
|