Auteur |
Bericht |
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 Volgende
|
Robert |
Geplaatst: 04 Jan 2009 15:23 Onderwerp: Gaza Conflict
| |

|
Momenteel is er in t oosten rond de gazastrook weer onrust en geweld, na raketaanvallen van hamas is de IDF gaza in getrokken om terug te slaan. weet iemand mischien meer over dit conflict want ik moet binnenkort een presentatie houden over mn PWS en dan is extra informatie altijd welkom. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 04 Jan 2009 15:27 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Hoeveel informatie wil je? Ook achtergrondinformatie of enkel over het huidige conflict? If so: Hamas is aan de macht in de Gaza-strook en Israel beschouwt Hamas als terroristen. Maandenlang was er een wapenstilstand, maar Hamas wilde deze niet vernieuwen. Volgens Israel vuurt Hamas sindsdien dagelijks een honderdtal raketten af op Israel en viel er al 1 dode. (Slechte mikkers als je met zo'n 3000 raketten, maar 1 dode krijgt) dus besloot Israel in te grijpen en Gaza te bombarderen, en ondertussen ook te schieten op een schip met buitenlandse hulp. De VN kan echter niet ingrijpen omdat de VS absoluut Israel wil steunen. |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 04 Jan 2009 15:32 Onderwerp:
| |

|
Allemaal heel erg maar dat moslims die hier wonen eens lekker rellen gaan schoppen gaat er bij mij over. Zeker als ze molotovs op zak hebben  |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 04 Jan 2009 15:37 Onderwerp:
| |

|
bedankt voor de info. achtergrond informatie heb ik niet echt nodig dat staat voor een groot deel al in mn pws, maar die was af voor dat dit conflict zich voordeed en als ik straks moet presenteren dan moet ik hier toch wel wat over vertellen.
maar de aanleiding van de raket aanvallen is dus dat hamas zelf het wapenstilstand verdrag niet wou verlengen? |
|
Terug naar boven |
|
|
da bom |
Geplaatst: 04 Jan 2009 15:38 Onderwerp:
| |

|
Joni Philips schreef: | Hoeveel informatie wil je? Ook achtergrondinformatie of enkel over het huidige conflict? If so: Hamas is aan de macht in de Gaza-strook en Israel beschouwt Hamas als terroristen. Maandenlang was er een wapenstilstand, maar Hamas wilde deze niet vernieuwen. Volgens Israel vuurt Hamas sindsdien dagelijks een honderdtal raketten af op Israel en viel er al 1 dode. (Slechte mikkers als je met zo'n 3000 raketten, maar 1 dode krijgt) dus besloot Israel in te grijpen en Gaza te bombarderen, en ondertussen ook te schieten op een schip met buitenlandse hulp. De VN kan echter niet ingrijpen omdat de VS absoluut Israel wil steunen. |
dat is deels ook de reden waarom ze amper terug vechten als ik het goed heb |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 04 Jan 2009 15:41 Onderwerp:
| |

|
@ da bomb
Over wie heb je het nu? VS, VN, Israel of Hamas? |
|
Terug naar boven |
|
|
Roderick |
Geplaatst: 04 Jan 2009 15:41 Onderwerp:
| |

|
Ik snap het gewoon écht niet daar. Het Joodse volk zou als geen ander moeten weten wat onderdrukking en onnodig doden is en toch doen ze beide nu in de Gaza strook. Tuurlijk zijn die HAMAS terroristen geen lieve jongetjes maar om zo terug te slaan gaat buiten alle perken. |
|
Terug naar boven |
|
|
Jonezy |
Geplaatst: 04 Jan 2009 15:45 Onderwerp:
| |

|
Alletwee de groepen zijn heel raar bezig, want als je beelden van daar ziet, maakt het niet uit of het Joodse of Islamitische mensen die je ziet. Allen maken ze hetzelfde door. Dan weer bombardement op de ene groep, die gaat huilen en zegt dat HUN GOD zal overwinnen. Even later een bom op de andere groep, die gaat huilen en gaat zeggen dat HUN ALLAH zal overwinnen.
What the fuck? Als je gewoon alletwee elkaar niets doet, is er niets aan de hand.
(Al kan ik me er niet helemaal in vinden dat de Joodse mensen dat land zomaar kregen na de oorlog maar ach) |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 04 Jan 2009 15:45 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
N!CE schreef: | maar de aanleiding van de raket aanvallen is dus dat hamas zelf het wapenstilstand verdrag niet wou verlengen? | Dat is wat Israel de reden noemt.
Roderick schreef: | Ik snap het gewoon écht niet daar. Het Joodse volk zou als geen ander moeten weten wat onderdrukking en onnodig doden is en toch doen ze beide nu in de Gaza strook. | Idd, dat lukt bij mij ook niet. |
|
Terug naar boven |
|
|
Roderick |
Geplaatst: 04 Jan 2009 15:51 Onderwerp:
| |

|
Jonezy schreef: |
(Al kan ik me er niet helemaal in vinden dat de Joodse mensen dat land zomaar kregen na de oorlog maar ach) |
Daar begon het idd allemaal mee, schandelijke handeling van de geallieerden (met name de Britten) |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 04 Jan 2009 15:54 Onderwerp:
| |

|
@ Jonezy
De Joden hebben Palestina min of meer 'gekregen' van de britten (die op zoek waren naar een eigen staat voor de Joden, *zie balfour verklaring*) die het mandaat hadden over Palestina.
@Roderick
De Palestijnen voelen zich uit hun land getrapt en zien de Joden als vijandelijke overheersers (weet nu niet precies het juiste woord daarvoor). en de Joden kunnen het zich niet veroorloven om 1 oorlog te verliezen en zijn daarom nogal agressief met zelfverdediging. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joris |
Geplaatst: 04 Jan 2009 16:07 Onderwerp:
| |

|
Las laatst een stukje waarin stond dat niemand de oorlog kan winnen. Hamas niet omdat ze niet de techniek en mankracht hebben zoals Israël, en Israël niet omdat hoe harder ze optreden hoe meer Hamas aan populariteit wint onder de Palestijnen. Uiteindelijk moeten ze dus gewoon weer om de tafel gaan zitten en blijkt hoe nutteloos al die doden nu zijn. En zijn geweest, want dat achterlijke conflict gaat qua duur de Tachtig Jarige Oorlog nog eens overtreffen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 04 Jan 2009 16:09 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Als Israel blijft verder gaan in het huidige tempo, winnen ze de strijd wel in de gaza strook. Dan is gewoon elke palestijn ginds dood. |
|
Terug naar boven |
|
|
Roderick |
Geplaatst: 04 Jan 2009 16:12 Onderwerp:
| |

|
N!CE schreef: | @ Jonezy
De Joden hebben Palestina min of meer 'gekregen' van de britten (die op zoek waren naar een eigen staat voor de Joden, *zie balfour verklaring*) die het mandaat hadden over Palestina.
@Roderick
De Palestijnen voelen zich uit hun land getrapt en zien de Joden als vijandelijke overheersers (weet nu niet precies het juiste woord daarvoor). en de Joden kunnen het zich niet veroorloven om 1 oorlog te verliezen en zijn daarom nogal agressief met zelfverdediging. |
Zelfverdediging? |
|
Terug naar boven |
|
|
Joris |
Geplaatst: 04 Jan 2009 16:34 Onderwerp:
| |

|
Joni Philips schreef: | Als Israel blijft verder gaan in het huidige tempo, winnen ze de strijd wel in de gaza strook. Dan is gewoon elke palestijn ginds dood. |
Ja, een compleet volk uitmoorden behoort natuurlijk altijd tot de mogelijkheden. Dan kunnen ze het best meteen beginnen met extra spoorlijnen aanleggen... |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 04 Jan 2009 16:34 Onderwerp:
| |

|
@ Roderick
Tijdens de zesdaagse oorlog, viel Israel de eerste dag de Egyptische luchtmacht, Syrische Luchtmacht en nog 1 of 2 andere aan *als ik me niet vergis*. dat was een voorzorgsmaatregel zodat ze zelf niet gebombardeerd zouden worden aangezien oorlog naderde (tijdens de aanvallen was de oorlog al begonnen). dit kan je toch ook zien als verdedigend? anders kan je de verdedigende partij bij een beleg (denk aan kastelen enzo) ook als aanvallers zien aangezien de verdedigers terug schieten. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 04 Jan 2009 16:38 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Als je drie landen aanvalt omdat je denkt dat ze kunnen aanvallen, dan ben je paranoia of aanvalszuchtig, maar verdedigen doe je niet. Ik ken niet veel landen die sterk genoeg zijn om drie landen tegelijk aan te vallen. |
|
Terug naar boven |
|
|
da bom |
Geplaatst: 04 Jan 2009 16:39 Onderwerp:
| |

|
@ nice, kweet het zo even niet meer maar een partij kon nie aanvallen omdat de vs anders zou ingrijpen en hun aanvallen, was laatst op het nieuws |
|
Terug naar boven |
|
|
Nickdhnick |
Geplaatst: 04 Jan 2009 17:01 Onderwerp:
| |

|
die mensen leven daar al 100 jaar met geweld, zijn niks anders gewend
laat ze elkaar maar lekker uitmoorden, zijn we er van af ook ^^ |
|
Terug naar boven |
|
|
Roderick |
Geplaatst: 04 Jan 2009 17:11 Onderwerp:
| |

|
Joni Philips schreef: | Als je drie landen aanvalt omdat je denkt dat ze kunnen aanvallen, dan ben je paranoia of aanvalszuchtig, maar verdedigen doe je niet. Ik ken niet veel landen die sterk genoeg zijn om drie landen tegelijk aan te vallen. |
Je slaat de spijker op zijn kop.
Een land dat drie landen tegelijk kan aanvallen is mans genoeg om aanvallende landen op de grens te stoppen ALS er sprake is van een aanval/oorlog. Daarbij zijn de acties die Israel nu uitvoert tegen de Palestijnen toch in geen enkele verhouding met wat de _terroristen_ uit de Gaza strook doen?
Als een stel Friezen wat raketten op Amsterdam afvuren bereidt Nederland toch ook geen grootschalige inval op Friesland voor? Daar zijn meer discrete oplossingen voor. |
|
Terug naar boven |
|
|
Pantoffelman |
Geplaatst: 04 Jan 2009 17:18 Onderwerp:
| |

|
Ik weet te weinig van deze kwestie om er een oordeel over te hebben of om erover mee te discussieren. |
|
Terug naar boven |
|
|
Nickdhnick |
Geplaatst: 04 Jan 2009 17:20 Onderwerp:
| |

|
Roderick schreef: |
Als een stel Friezen wat raketten op Amsterdam afvuren bereidt Nederland toch ook geen grootschalige inval op Friesland voor? |
er valt weinig halen in friesland, dus invallen is al nutteloos  |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 04 Jan 2009 17:38 Onderwerp:
| |

|
lees als je wilt even dit stukje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zesdaagse_Oorlog
De reden dat zij gewonnen hebben van deze 5 landen is omdat zij als enige luchtondersteuning hadden. ik betwijfel of Israel haar vijanden kon afslaan als zij teglijkertijd israel binnenvielen.
@ Roderick
Als jij dan even met het eerste beste vliegtuig naar de gazastrook zou willen gaan en je 'discrete oplossing' voor wilt stellen aan Israel/Hamas? zou leuk zijn. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joris |
Geplaatst: 04 Jan 2009 17:40 Onderwerp:
| |

|
N!CE schreef: | @ Roderick
Als jij dan even met het eerste beste vliegtuig naar de gazastrook zou willen gaan en je 'discrete oplossing' voor wilt stellen aan Israel/Hamas? zou leuk zijn. |
Die willen ze niet eens horen, er zijn al zo vaak blije ministers of presidenten vandaan gekomen die riepen dat het een conflict was opgelost. Een week later begon het dan weer.
Nog even een nieuwsbericht van Fok van vandaag:
Citaat: | 'Het dodental als gevolg van de inmiddels negen dagen durende Israëlische militaire operatie in de Gazastrook is tot boven de vijfhonderd gestegen. Dat meldden Palestijnse artsen vandaag. Er zijn meer dan tweeduizend gewonden.
Israël zegt met de actie een eind te willen maken aan de raket- en mortierbeschietingen van het zuiden van Israël. Sinds 2001 zijn meer dan achtduizend raketten en mortiergranaten vanuit Gaza op Israël afgevuurd. Daardoor vielen achttien doden.' |
|
|
Terug naar boven |
|
|
Roderick |
Geplaatst: 04 Jan 2009 18:23 Onderwerp:
| |

|
Wat Joris zegt, die lui daar zijn zo verrot dat er van goeie ideeën brandhout wordt gemaakt  |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 Volgende |