Auteur |
Bericht |
Ga naar pagina 1, 2 Volgende
|
Robert |
Geplaatst: 10 Sep 2008 21:41 Onderwerp: Leerplichtigheid
| |

|
Ik was benieuwd tot hoe oud je leerplichtig bent, dus totdat je jezelf absent mag melden. ik word ergens in oktober 18 en ik was benieuwd of ik dan nog wel naar school MOET gaan, of dat ik gewoon me (legaal) absent kan melden. |
|
Terug naar boven |
|
|
Nickdhnick |
Geplaatst: 10 Sep 2008 21:45 Onderwerp:
| |

|
"Sinds 1 augustus 2007 geldt de kwalificerende leerplicht tot 18 jaar. Met deze kwalificatieplicht moeten meer jongeren een startkwalificatie halen. Een startkwalificatie is een havo-, vwo- of mbo niveaus 2 tot 4- diploma." |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 10 Sep 2008 21:47 Onderwerp:
| |

|
oke, maar betekend dat dan, dat ik in hetzelfde jaar, dat ik dus begon als 17 jarige, niet meer leerplichtig ben als ik 18 word? en dus vrolijk mag spijbelen zoveel als ik wil, zonder die leerplichtabtenaar?  |
|
Terug naar boven |
|
|
Rene Groen |
Geplaatst: 10 Sep 2008 22:00 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
N!CE schreef: | oke, maar betekend dat dan, dat ik in hetzelfde jaar, dat ik dus begon als 17 jarige, niet meer leerplichtig ben als ik 18 word? en dus vrolijk mag spijbelen zoveel als ik wil, zonder die leerplichtabtenaar?  |
Nee, als je op school zit moet je ook komen, het gaat erom dat je van school af kunt om te gaan werken, mits je een van de genoemde diploma's bezit. |
|
Terug naar boven |
|
|
Pantoffelman |
Geplaatst: 10 Sep 2008 22:17 Onderwerp:
| |

|
Zodra je een opleiding volgt ga je akkoord met een aantal voorwaarden. Een van die voorwaarden is dat een bepaald aantal procent van de gegeven lessen aanwezig moet zijn. Op een vervolgopleiding dan. Op je middelbare moet je officieel altijd aanwezig zijn, dacht ik. |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 10 Sep 2008 22:38 Onderwerp:
| |

|
Ik wil niet gaan spijbelen voor het leven als ik 18 ben ofzo, ik vraag me alleen af of ik mezelf bijvoorbeeld ziek kan melden, en dat een briefje van mijzelf zou worden geacepteerd! |
|
Terug naar boven |
|
|
Devilly |
Geplaatst: 10 Sep 2008 22:41 Onderwerp:
| |
![]()
|
N!CE schreef: | Ik wil niet gaan spijbelen voor het leven als ik 18 ben ofzo, ik vraag me alleen af of ik mezelf bijvoorbeeld ziek kan melden, en dat een briefje van mijzelf zou worden geacepteerd! |
Vanaf de leeftijd van achttien jaar ben je officieel 'volwassen'. Dat houdt o.a. in dat je op school jezelf mag ziekmelden i.p.v. dat je ouders dat moeten doen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Asianator |
Geplaatst: 10 Sep 2008 22:43 Onderwerp:
| |

|
N!CE schreef: | Ik wil niet gaan spijbelen voor het leven als ik 18 ben ofzo, ik vraag me alleen af of ik mezelf bijvoorbeeld ziek kan melden, en dat een briefje van mijzelf zou worden geacepteerd! |
Gewoon naar school gaan, da's zeker het beste.
Zul je ook achterkomen, hoor. Ik ken velen die in hun 'jonge jaren' lax waren als het op school aankwam, maar als ze nu toch maar eens terug mochten... |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 10 Sep 2008 22:47 Onderwerp:
| |

|
ik ga minstens 80% naar school, maar deze nieuwe coordinator vraagt er gewoon om. Als ik me ziek voel en thuis blijf, en de volgende dag krijg te horen dat ik (omdat ik me niet had afgebeld) 3x3 uur moet nablijven, vind ik het keihard terecht dat ik me daarvoor absent meld. nietwaar? |
|
Terug naar boven |
|
|
Devilly |
Geplaatst: 10 Sep 2008 22:53 Onderwerp:
| |
![]()
|
N!CE schreef: | ik ga minstens 80% naar school, maar deze nieuwe coordinator vraagt er gewoon om. Als ik me ziek voel en thuis blijf, en de volgende dag krijg te horen dat ik (omdat ik me niet had afgebeld) 3x3 uur moet nablijven, vind ik het keihard terecht dat ik me daarvoor absent meld. nietwaar? |
Nee, want je hebt wel de plicht om je ziek te melden. Tenminste, ik ga er nu van uit dat je nog op een middelbare school zit. |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 10 Sep 2008 22:54 Onderwerp:
| |

|
ja inderdaad, ik zit nog steeds op de mddelbare school, en absent melden of ziek melden komt tog op het zelfde neer??? |
|
Terug naar boven |
|
|
Devilly |
Geplaatst: 10 Sep 2008 22:57 Onderwerp:
| |
![]()
|
Volgens vandale.nl:
Citaat: | ab·sent bn afwezig: wegens ziekte ~ zijn |
Waarschijnlijk wel dus, maar volgens mij wordt het ook gebruikt voor normale afwezigheid, maar daar kan ik me ook vergissen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Orian |
Geplaatst: 11 Sep 2008 16:33 Onderwerp:
| |

|
N!CE schreef: | ik ga minstens 80% naar school, maar deze nieuwe coordinator vraagt er gewoon om. Als ik me ziek voel en thuis blijf, en de volgende dag krijg te horen dat ik (omdat ik me niet had afgebeld) 3x3 uur moet nablijven, vind ik het keihard terecht dat ik me daarvoor absent meld. nietwaar? |
Minstens 80%? Dat komt dus neer op 1/5 niet, dus een dag per week niet naar school? Is wel erg veel... Zoiezo is het beter om gewoon te gaan, zeker als je (waarschijnlijk) in je laatste jaar zit, en er in het volgende jaar een nieuwe tweede fase is, en je dan dus NOG meer problemen krijgt als je zakt. |
|
Terug naar boven |
|
|
Rene Groen |
Geplaatst: 11 Sep 2008 16:36 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Als je niet had afgebeld is het toch gewoon je eigen schuld. Daarnaast heb je, zoals eerder gezegd, op de middelbare school gewoon de plicht om altijd aanwezig te zijn, pas op de hogere school heb je bij sommige vakken een aanwezigheidsplicht van een X percentage. |
|
Terug naar boven |
|
|
MaartenL |
Geplaatst: 11 Sep 2008 16:46 Onderwerp:
| |
Redacteur

|
Ik moest zelfs naar school als ik ziek was >_<
In ieder geval vind ik dit een héél rare vraag.
Normaal gezien kan een regelmatig student nooit last hebben met het aantal afwezigheden per jaar. Dit is ruim voldoende en als het echt nodig is dan maken ze misschien uitzonderingen (in geval van zware ziektes bijv.). |
|
Terug naar boven |
|
|
Devilly |
Geplaatst: 11 Sep 2008 16:49 Onderwerp:
| |
![]()
|
Rene Groen schreef: | ..., pas op de hogere school heb je bij sommige vakken een aanwezigheidsplicht van een X percentage. |
Wij hoeven eigenlijk maar naar één vak te komen, dat we volgens mij één keer per week hebben. Voor de rest is het volledig onze beslissing. Daarbij is het natuurlijk ook altijd handig om de toetsen te maken als je het wilt halen.  |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 11 Sep 2008 22:01 Onderwerp:
| |

|
@ Orian
*zucht* maximaal betekend niet meer dan, je denkt toch niet serieus dat iemand nog steeds op school kan zitten en dan maar 4 van de 5 dagen op school aanwezig te zijn?!
@ iedereen
Mijn vraag was; of ik mezelf absent kan melden oftewel zelf verantwoordelijk ben over mijzelf. (mischien was ik niet duidelijk genoeg) |
|
Terug naar boven |
|
|
Joni Philips |
Geplaatst: 11 Sep 2008 22:06 Onderwerp:
| |
Eindredacteur

|
Vanaf je achttiende mag je zelf briefjes voor je afwezigheid schrijven in het geval van ziekte indien je school zulke briefjes accepteert. Voor 1 dag ziekte kun je moeilijk naar de dokter. de school heeft echter het recht om een controleur te sturen as usual. |
|
Terug naar boven |
|
|
JasperCLA |
Geplaatst: 12 Sep 2008 18:04 Onderwerp:
| |

|
Echt waar ga gewoon naar school doe geen dingen waar je spijt van gaat krijgen. Ik wil niet als je mama klinken maar pls denk eraan. Als ik ziek ben ga ik naar school om desnoods daar op het ziekenbedje te liggen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Joker |
Geplaatst: 12 Sep 2008 18:15 Onderwerp:
| |

|
Dat spijbelen vond ik altijd zo zwak. Als je niet gaat moet je gewoon een goede reden hebben en als het uur gewoon nutteloos is moet je dat gewoon eerlijk zeggen. Dat gesjoemel met briefjes ergerde ik me altijd enorm aan, slap gedoe. |
|
Terug naar boven |
|
|
Devilly |
Geplaatst: 12 Sep 2008 18:18 Onderwerp:
| |
![]()
|
N!CE schreef: | @ iedereen
Mijn vraag was; of ik mezelf absent kan melden oftewel zelf verantwoordelijk ben over mijzelf. (mischien was ik niet duidelijk genoeg) |
Devilly schreef: | N!CE schreef: | Ik wil niet gaan spijbelen voor het leven als ik 18 ben ofzo, ik vraag me alleen af of ik mezelf bijvoorbeeld ziek kan melden, en dat een briefje van mijzelf zou worden geacepteerd! |
Vanaf de leeftijd van achttien jaar ben je officieel 'volwassen'. Dat houdt o.a. in dat je op school jezelf mag ziekmelden i.p.v. dat je ouders dat moeten doen. |
Ik had al antwoord gegeven... |
|
Terug naar boven |
|
|
Joris |
Geplaatst: 12 Sep 2008 23:11 Onderwerp:
| |

|
leerplichtigheid is volgens mij niet eens een woord  |
|
Terug naar boven |
|
|
Nickdhnick |
Geplaatst: 12 Sep 2008 23:18 Onderwerp:
| |

|
Joris schreef: | leerplichtigheid is volgens mij niet eens een woord  |
volgens de Dikke Van Dale "Geen resultaat."
al wel:
RESULTAAT (max 20 woorden)
leer·plicht de; m en v wettelijke verplichting tot het volgen van onderwijs
leerplichtambtenaar Dit woord staat niet in het gratis woordenboek. U kunt het wél vinden in Van Dale Basis of Van Dale Professioneel.
leer·plich·tig bn: ~e kinderen |
|
Terug naar boven |
|
|
Robert |
Geplaatst: 13 Sep 2008 09:37 Onderwerp:
| |

|
"leerplichtigheid is volgens mij niet eens een woord "
nee dat klopt, google geeft zon beetje alleen dit topic als zoekresultaat. |
|
Terug naar boven |
|
|
Shijiru |
Geplaatst: 13 Sep 2008 11:19 Onderwerp:
| |

|
Zoals de andere al hebben gezged, ga gewoon naar school.
Dan leer je meer verantwoordelijkheid kennen.
Als je later gaat werken kun je je ook niet gemakkelijk ziek
melden. Dus het is gewoon beter dat je er geen gewoonte van maakt.  |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Ga naar pagina 1, 2 Volgende |