Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    

GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht Ga naar pagina 1, 2  Volgende  
deadlytown BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 01:59    Onderwerp: old school games Reageren met citaat

hallo iedereen.

wie weten er goede old Japanse of Chinese rpg games?

maakt niet uit voor welke console. als het maar OLD school is. dus geen ps 2 of 3 en xbox(360)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
dantekloon BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 06:32    Onderwerp: Reageren met citaat

NES JAPANS(niet in europa uitgekomen, ken namelijk geen europese NES RPGs)
Final Fantasy
Final Fantasy II
Final Fantasy III

SNES
Terranigma
Lufia((officieel Lufia 2))
Secret of Mana
Illusion of Time
Mystic Quest Legend

SNES JAPANS(zijn niet in europa uitgekomen)
Seiken Densetsu 3
Dragon Quest V
Dragon Quest VI
Lufia 1
Shin Megami Tensei if...
Tales of Phantasia
Final Fantasy IV
Final Fantasy V
Final Fantasy VI
Chrono Trigger

PLAYSTATION
Final Fantasy Origins
Final Fantasy Anthology
Final Fantasy VI
Final Fantasy VII
Final Fantasy VIII
Final Fantasy IX
Wild Arms
The Legend of Dragoon
Breath of Fire III
Breath of Fire IV
Jade Cocoon

PLAYSTATION JAPANS(niet in europa uitgekomen)
Wild Arms 2
Xenogears
Chrono Cross
Tales of Eternia
Tales of Phantasia
Tales of Destiny
Lunar:Silver Star Story Complete
Lunar 2:Eternal Blue Complete

dat zijn zelf de games die ik in mijn bezit heb, ik ga niet games op noemen die ik niet heb, duh.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
D: BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 09:29    Onderwerp: Reageren met citaat

En dan nieteens suikoden noemen, wow...

suikoden 1 2 3 4 en 5 zijn toch wel de beste rpgs ooit gemaakt imo.

met name 2 3 en 5.
Terug naar boven
Codewarrior BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 09:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Bestaan er wel chinese rpgs lol?

Ik noem alle
FFs van 1-10
Xenogears
Legend of Dragoon
Terranigma trilogie
Chrono Trigger/Cross
Terug naar boven
Mafusto BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 10:45    Onderwerp: Reageren met citaat

@Dante

Veel van de spellen die volgens jouw niet in EU uit zijn gekomen, zijn weldegelijk in EU uitgekomen.
Terug naar boven
elemeNt BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 11:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb hem zelf nooit echt gespeeld, maar de naam Silver schoot me te binnen. Een oude rpg op de PC! Is niet echt een JRPG, maar wel een beetje de gameplay als ik me niet vergis.
Terug naar boven
Talicus BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 11:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Uit een Beste SNES games poll op Gamefaqs met meer dan 500 stemmen (ik heb de niet-rpg's er even tussenuit gefilterd)

01. Legend Of Zelda: A Link To The Past ( 2923 ) 430 - 77
02. Chrono Trigger ( 2910 ) 386 - 110
04. Final Fantasy VI ( 2423 ) 335 - 69
06. Super Mario RPG: Legend Of The Seven Stars ( 1608 ) 268 - 33

12. EarthBound ( 951 ) 155 - 26
13. Secret Of Mana (Seiken Densetsu 2) ( 933 ) 172 - 14
14. Final Fantasy IV ( 896 ) 160 - 13
17. Lufia II: Rise Of The Sinistrals ( 506 ) 85 - 15
18. Terranigma ( 453 ) 68 - 20
19. Secret Of Mana 2 (Seiken Densetsu 3) ( 414 ) 66 - 7
20. Final Fantasy V ( 399 ) 80 - 3

21. Tales Of Phantasia ( 361 ) 57 - 11

31. Illusion Of Gaia (Illusion Of Time) ( 241 ) 50 - 2
32. Secret Of Evermore ( 213 ) 36 - 7
34. Breath Of Fire II ( 212 ) 44 - 1
36. Lufia & The Fortress of Doom ( 201 ) 32 - 4

42. EVO: The Search For Eden ( 154 ) 34 - 1
43. Ogre Battle ( 144 ) 23 - 4
44. Star Ocean ( 137 ) 27 - 0
45. Breath Of Fire ( 121 ) 23 - 3
46. ActRaiser ( 120 ) 27 - 1
50. Soul Blazer ( 107 ) 27 - 0

52. Bahamut Lagoon ( 101 ) 19 - 1

78. Final Fantasy Mystic Quest ( 45 ) 10 - 1
78. Live A Live ( 45 ) 7 - 2

83. Tactics Ogre ( 43 ) 7 - 0
84. Front Mission ( 42 ) 6 - 2

91. Shin Megami Tensei ( 36 ) 5 - 1

Voor wie de volledige lijst wil zien:
http://www.gamefaqs.com/boards/916396-snes/46105826
Terug naar boven
MaartenL BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 12:24    Onderwerp: Reageren met citaat
Redacteur

elemeNt schreef:
Heb hem zelf nooit echt gespeeld, maar de naam Silver schoot me te binnen. Een oude rpg op de PC! Is niet echt een JRPG, maar wel een beetje de gameplay als ik me niet vergis.

Is een beetje meer actie-gericht dan JRPG's (overigens real-time).

Blijft toch een aardige game though
Terug naar boven
deadlytown BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 14:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Oke dank jullie wel iedereen ik ga dan even kijken welke me leuk lijkt en deze in huis halen. ben de laatste tijd alleen maar bezig met old school games.
Terug naar boven
dantekloon BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 17:14    Onderwerp: Reageren met citaat

D: ik zei dus duidelijk dat ik alleen de games opnoem die ik heb, Suikoden I en II heb ik niet.
Suikoden III, IV, V zijn voor de PS2 en dus geen old school

Mafusto
Hij heeft het over de old school games, voor PS1, Nes, Snes en zo, niet voor de DS, PSP ik noem dus PS1, Nes, Snes games op.
Zijn die games dat ik opnoemde uit gekomen in Europa OP DE PS1, Nes, Snes???
niet dus...
Tales of Eternia is later op de PSP gekomen
Tales of Phantasia GBA
Dragon Quest V en VI NDS
Final Fantasy I tot VI op DS, GBA, PS1, PSP
Chrono Trigger DS

maar niet op de Nes, Snes, PS1, duhhh

Gezer
Final Fantasy X is niet old school
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
musthavethisgame BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 18:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Final Fantasy VII moet iedereen wel gespeeld hebben. Stukje algemene ontwikkeling.

Verder heb je wel genoeg aan die SNES lijst denk ik. Earthbound is ook een persoonlijke aanrader maar die is hier volgens mij nooit verschenen oid.
Terug naar boven
D: BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 18:33    Onderwerp: Reageren met citaat

nou ik blijf bij suikoden 2, die moet je gespeeld hebben.
Terug naar boven
Mafusto BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 19:13    Onderwerp: Reageren met citaat

@Dante

Ik beweer ook nergens zitten beweren dat het de originele "old school"-versies zijn... PS1 heeft bijvoorbeeld ook genoeg remakes, zoals je zelf al aangeeft over FF...

Anyway waarom valt de Ps2Cube generatie nog niet onder old school ?
Terug naar boven
deadlytown BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 19:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Mafusto schreef:
@Dante

Ik beweer ook nergens zitten beweren dat het de originele "old school"-versies zijn... PS1 heeft bijvoorbeeld ook genoeg remakes, zoals je zelf al aangeeft over FF...

Anyway waarom valt de Ps2Cube generatie nog niet onder old school ?

nou omdat eigenlijk ps 2 niet bij old school hoort. het past daar niet bij.
Terug naar boven
Mafusto BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 20:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Eind dit jaar zijn de consoles alweer 2 generaties oud. Waatom zou het er niet bij passen...
Terug naar boven
elemeNt BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 21:32    Onderwerp: Reageren met citaat

omdat hij old school games zoekt die ouder zijn dan de ps2 generatie...
Terug naar boven
Mafusto BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 21:46    Onderwerp: Reageren met citaat

elemeNt schreef:
omdat hij old school games zoekt die ouder zijn dan de ps2 generatie...

Ik heb het over old school in het algemeen. Verder geeft deadly in zijn beginpost aan, dat Ps2 volgens hem niet tot de old school console behoort. Ik vraag me af waarom je een console die nu bijna 2 generaties oud is niet meetelt.
Terug naar boven
musthavethisgame BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 21:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zou persoonlijk de PS2 games wel old school noemen. Waarom? Omdat ze ondertussen al vrij verouderd zijn en een nostalgisch gevoel opwekken daardoor.

Maar ik denk dat Deadlytown gewoon a la SNES games bedoelt en het voor de gemakkelijkheid even old school noemt. Want als je de cutscenes van FFX vergelijkt met de 8bit graphics van 15 jaar geleden dan zie je verschillen goed.
Terug naar boven
Asianator BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 21:54    Onderwerp: Reageren met citaat

PS2 old school? Ik zou zeggen van wel. Echter, sommige titels komen nog uit voor het systeem...
Terug naar boven
elemeNt BerichtGeplaatst: 03 Apr 2012 22:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Hij vraagt toch gewoon duidelijk om titels die ouder zijn... waarom dan een issue gaan maken over iets waarmee je offtopic gaat. Daarnaast geef je zelf al het antwoord. De PS2 is bijna 2 generaties oud en dus nog niet heel 'old school'.
Terug naar boven
Mafusto BerichtGeplaatst: 04 Apr 2012 13:09    Onderwerp: Reageren met citaat

musthavethisgame schreef:

Maar ik denk dat Deadlytown gewoon a la SNES games bedoelt en het voor de gemakkelijkheid even old school noemt. Want als je de cutscenes van FFX vergelijkt met de 8bit graphics van 15 jaar geleden dan zie je verschillen goed.

Maar dan zou hij niet ook vragen naar bijvoorbeeld PSOne games.

@Element

Aan het einde van dit jaar is de PS2 2 generaties oud. Die paar maanden zal geen verschil maken om te bepalen of het wel of niet oldschool is. Verder maak ik er een 'issue' van omdat dit topic Old school gaming heet en Deadly al antwoord heeft gekregen op zijn vraag en er zeer wss geen nieuwe games meer aan toe zal worden gevoegd. Het is maar wat je offtopic vindt...

Dus nogmaals mijn vraag; Wat bepaalt nu of een console "Old school/retro" is, als de leeftijd kennelijk niks uitmaakt?
Terug naar boven
Cor BerichtGeplaatst: 04 Apr 2012 13:55    Onderwerp: Reageren met citaat
Redacteur

Interessante vraag. Persoonlijk vind ik old school en retro soms enigszins teveel gebruikte termen, en vraag ik me af of je er een vastomlijnde definitie aan kunt geven. Het probleem is dat het deels persoonlijk is. Ik kaap even een definitie van eerder in het topic (benadrukking door mij toegevoegd):
musthavethisgame schreef:
Ik zou persoonlijk de PS2 games wel old school noemen. Waarom? Omdat ze ondertussen al vrij verouderd zijn en een nostalgisch gevoel opwekken daardoor.
Deze definitie is enorm subjectief, voornamelijk omdat het afhankelijk is van een mate van nostalgie. Voor mij persoonlijk heeft een PS2-game weinig nostalgische waarde omdat ik uit het NES-tijdperk kom. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die, zeg, een Amstrad of Commodore pas 'echt' retro noemen.
Eveneens is een scheiding maken tussen 'verouderde' en 'niet verouderde' games lastig, je zou kunnen beargumenteren dat de 360 games uit 2006 ook verouderd zijn, maar ik geloof niet dat veel mensen die retro zouden noemen.

Bovenstaande 'gevoelsdefinitie' werkt dus niet echt. Dan dus maar naar feiten kijken. Kijken naar generaties van hardware is verleidelijk, maar tegelijk ook lastig. Niet alle generaties duren even lang. Er zat 5 jaar tussen SNES en N64, maar momenteel zitten we al zo'n 6,5 jaar in de huidige generatie (geteld vanaf de 360). Je zou kunnen kijken naar absolute jaartallen ('een game van meer dan x jaar oud is old school'), maar dan krijg je een veel te harde scheidslijn; van twee games die in leeftijd een dag verschillen zou eentje dan retro kunnen zijn en de ander niet.

En juist daarom is een harde scheidslijn niet echt te hanteren, en blijf je bij enigszins subjectieve beoordelingen welke game er wel bij hoort of niet. Prima, zou ik zeggen. Als hier een persoon de PS2 wel retro vindt en iemand anders niet, wat maakt het uit? Kijk naar de kwaliteit van de games, wees blij dat je er nog van kan genieten en ontdek dat razendsnelle hardware niet per definitie een goede game maakt. Het antwoord op je vraag
Citaat:
Wat bepaalt nu of een console "Old school/retro" is
is dus uiteindelijk 'de mening van de TS'. En ja, dat is een goedkoop antwoord.

Daarbij gebruik je hier een soortement stropopredenering, want je schrijft
Citaat:
als de leeftijd kennelijk niks uitmaakt?
Niemand heeft dit ooit beweerd. Het staat natuurlijk buiten kijf dat de leeftijd wél uitmaakt, de vraag is meer hoe hoog die leeftijd moet zijn. Je zou er een poll van kunnen maken, iets als 'wat is de oudste generatie die jij nog als retro zou beschouwen'. Een groot deel van de oude games is min of meer objectief old school te noemen. We zijn het er vast allemaal over eens dat alle games die op 5 1/4" floppies stonden retro zijn, en NES games ook, etc. Naarmate je de lijn dichter bij vandaag trekt zal de lijn vanzelf vager worden.

PS: Sorry voor de wall of tekst, ik moet eigenlijk bezig met andere dingen en ben weer aan het procrastineren.
Terug naar boven
elemeNt BerichtGeplaatst: 04 Apr 2012 14:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Mafusto schreef:

@Element

Aan het einde van dit jaar is de PS2 2 generaties oud. Die paar maanden zal geen verschil maken om te bepalen of het wel of niet oldschool is. Verder maak ik er een 'issue' van omdat dit topic Old school gaming heet en Deadly al antwoord heeft gekregen op zijn vraag en er zeer wss geen nieuwe games meer aan toe zal worden gevoegd. Het is maar wat je offtopic vindt...

Misschien heet het topic zo, maar dat was zijn vraag niet. Hij geeft toch duidelijk aan wat hij wel wil en dat de PS2 generatie daar niet onder valt. Als je daar dan toch over begint en niet op zijn vraag in gaat is het wat mij betreft off topic ja.

Mafusto schreef:

Dus nogmaals mijn vraag; Wat bepaalt nu of een console "Old school/retro" is, als de leeftijd kennelijk niks uitmaakt?

Old school is een vrij relatief begrip en is niet voor elke persoon hetzelfde. Niet iedereen heeft dezelfde leeftijd en is met dezelfde generatie consoles begonnen. Ik persoonlijk begon met de NES en Sega 16bit. Er zijn ook nog genoeg mensen die elke week op een PS2 gamen of pas sinds dit jaar een PS3 hebben. Moet de PS2 dan old school zijn voor hun terwijl ze pas net iets nieuws hebben? Als jij de PS2 old school vind moet je dat zelf weten, maar hij geeft duidelijk aan dat de PS2 voor hem (nog) niet old school is.
Daarnaast kan je ook nog eens de games apart bekijken. Tuurlijk heeft de PS2 games die old school gameplay gebruiken of retro graphics.. zelfs de PS3 heeft games die je in het hokje old school kan plaatsen. Moet je dan de vorige generatie old school noemen? Naar mijn mening nog niet en misschien pas als de volgende generatie de nieuwe standaard is.

Laatst aangepast door elemeNt op 04 Apr 2012 14:31; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
musthavethisgame BerichtGeplaatst: 04 Apr 2012 14:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Cor schreef:
*tekst*

Zucht. Je snapt toch wat ik bedoel. Ik kan het ook met veel meer zinnen extra formuleren zodat er helemaal niets op te zeggen valt, maar die tijd neem ik niet voor een paar zinnetjes. Ik heb er toch ook persoonlijk bij gezet. Beetje mierenneuken is dit. :')

Mafusto schreef:
Maar dan zou hij niet ook vragen naar bijvoorbeeld PSOne games.

Ja of N64, is maar waar je de grens trekt. Ik had m even bij de PS2 getrokken.
Terug naar boven
Cor BerichtGeplaatst: 04 Apr 2012 14:53    Onderwerp: Reageren met citaat
Redacteur

@musthavethisgame: Ik denk dat je me verkeerd begrijpt . Mafusto vraagt om een harde definitie, ik wijs erop dat dat onmogelijk is en dat je dus uiteindelijk bij een persoonlijke mening belandt. Zoals de jouwe dus. Ik probeerde enkel aan te geven dat die definitie niet algemeen te maken is. Ik zeg dus nergens dat je opmerking 'fout' oid zou zijn, ik denk juist dat retro gamen uiteindelijk neerkomt op wat je zelf retro vindt, en dan is wat jij zegt een prima maatstaf.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Game Forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 2

Ga naar: